Organisaatioyksiköt
Viitteet 21-40 / 119
-
Koheesio ja dialogi yhtyemusisoinnissa : musiikkikasvatus konfliktinratkaisutaitojen kehittäjänä
(2019)
opinnäyte (kandidaatti)Tutkimukseni tehtävänä on kartoittaa miten dialogisuuden, ryhmäkoheesion ja konfliktinratkaisutaitojen vuorovaikutusta voidaan tarkastella yhtyemusisoinnin kontekstissa. Tutkimuskysymys on: Miten ryhmäkoheesio ja ... -
Kohti hyvää musiikkisuhdetta : viulunsoitonopettajien kertomuksia oppijan henkisen turvallisuuden tukemisesta dialogin keinoin
(2019)
opinnäyte (maisteri)Tutkimuksessani on oletuksena, että dialogin keinoin tuettu henkisesti turvallinen ilmapiiri vaikuttaa edistävästi oppijan musiikkisuhteeseen. Selvitän siis työssäni, miten kolme viulunsoitonopettajaa artikuloivat hyvän ... -
Kohti musiikillista toimijuutta : oppilaslähtöisyys ja luovan musiikin tekemisen tavat musiikillisen toimijuuden rakentumisessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2017)
opinnäyte (kandidaatti)Tutkielmassani käsittelin musiikillista toimijuutta. Toimijuus on sosiologiasta musiikkikasvatukseen tiensä löytänyt termi, jonka käsitetään liittyvän yksilön itseensä ja ympäröivään maailmaan kohdistuvaan vaikutusvaltaan. ... -
Kokonaisvaltainen vapaa improvisaatio itsetuntemuksen syventäjänä : kolmen muusikon kokemuksia kokonaisvaltaisen ääni- ja liikeimprovisaation kurssista
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 18.09.2017)
opinnäyte (maisteri)Tutkielmani pyrkii avaamaan kolmen muusikon kokemuksia kokonaisvaltaisen ääni- ja liikeimprovisaation kurssista. Kurssi järjestettiin kesällä 2015 osana Taideyliopiston avoimen yliopiston opetustarjontaa. Opettajina olivat ... -
Kompositörens kamp : två högskolestuderandes synsätt på komponeringsprocessen
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2017)
opinnäyte (kandidaatti)Detta kandidatarbete är en fallstudie som tar fasta på två kompositörstuderandes synsätt på komponering. Mina forskningsfrågor lyder 1) vad är kännetecknande för studenternas komponeringsprocesser? och 2) hurdana problem ... -
Kontekstuaalinen kirkkomusiikki
(2019)
opinnäyte (maisteri)Tutkielmani käsittelee kontekstuaalista kirkkomusiikkia soveltaen kontekstuaalista teologiaa, joka on jo vuosikymmenien ajan ollut vakiintunut käsite. Kontekstuaalisuuden kirkon ydinsanoma pyritään tuomaan aikaan ja paikkaan ... -
Koulun musiikinopetuksen ja katsomuksen suhde 2020-luvun Suomessa
(2020)
opinnäyte (kandidaatti)Tässä tutkimuksessa tarkastelen musiikinopetuksen ja katsomuksen suhdetta Suomessa. Kartoitan, miten tutkimuskirjallisuudessa on käsitelty koulun musiikinopetuksen suhdetta katsomukseen ja uskontoon. Perehdyn siihen, ... -
Kulttuurin moninaisuus musiikkikasvatuksessa : kahden musiikkikasvattajan kertomuksia kulttuurienvälisestä kompetenssista
(2019)
opinnäyte (maisteri)Suomalaisen yhteiskunnan diversiteetti on kasvanut merkittävästi muuttoliikkeiden ja globalisaation myötä. Kulttuurienvälinen kompetenssi on kykyä kohdata kulttuurista moninaisuutta myönteisellä tavalla. Kulttuurienvälisestä ... -
"Kuorolaulamisesta on jokaiselle musiikinopiskelijalle paljon opittavaa" : tapaustutkimus kolmen musiikkikasvatuksen opiskelijan kuoroharrastuksen ja ammatillisen identiteetin rakentumisen yhteydestä
(2019)
opinnäyte (maisteri)Tutkimukseni tavoitteena on selvittää kolmen musiikkikasvatuksen opiskelijan opintojen aikaisen kuoroharrastuksen ja ammatillisen identiteetin välistä yhteyttä. Tutkimuskysymys on: Miten opintojen aikainen kuoroharrastus ... -
Kuorot musiikillisina käytäntöyhteisöinä
(2019)
opinnäyte (kandidaatti)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kuoroja musiikillisina yhteisöinä. Tutkimuskysymykset olivat: 1. Minkälaisia musiikillisia käytäntöyhteisöjä kuorot ovat? 2. Mitä erityispiirteitä kuorojen toiminnassa on ja millä ... -
Laulajia luomassa : taideyliopiston Sibelius-Akatemian tasosuoritusten arviointi neljän laulunopettajan näkökulmasta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2017)
opinnäyte (maisteri)Tutkimuksessa tarkastellaan, miten Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa suoritettavien laulun tasosuoritusten arviointi tapahtuu. Tarkoituksena oli selvittää, millaisen koulutuksen opettajat ovat saaneet arvioinnin ja ... -
Laulamisen merkityksiä laulutaidottomiksi kokevien näkökulmasta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2016)
opinnäyte (maisteri)Tutkielman tarkoituksena on kehittää laulupedagogiikkaa. Sen lähtökohtana on teoria laulamisesta kokemuksena, kun sen merkitys muuttuu erilaisissa konteksteissa. Teoriaosassa on avattu sekä laulamista, yhteisöllisen ja ... -
Lauluntekeminen ja sen opettaminen : kuuden laulaja-lauluntekijän ajatuksia omasta lauluntekoprosessistaan ja lauluntekemisen opettamisesta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2015)
opinnäyte (maisteri)Työni tarkoituksena on pyrkiä ymmärtämään erilaisia laulaja-lauluntekijöitä ja avata uusia näkökulmia ja toimintatapoja lauluntekijöille ja lauluntekemistä opettaville. Lauluntekemisellä tarkoitan prosessia, jossa musiikista ... -
Luovan toiminnan tukeminen koulun musiikinopetuksessa
(2020)
opinnäyte (kandidaatti)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät tukevat luovaa toimintaa koulun musiikinopetuksessa. Tutkimuksessa esitellään luovaa toimintaa edistäviä tekijöitä ja niihin liittyviä käytännön esimerkkejä sekä ... -
Luuloja luovuudesta ja sen opettamisesta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2017)
opinnäyte (kandidaatti)Tässä tutkimuksessa pyrin hahmottamaan musiikin luovan tuottamisen (ja osittain luovuuden) nykyistä asemaa koulumaailmassa ja musiikkikasvatuksen kentällä. Tarkastelin musiikin luovaa tuottamista ja sen opettamista siis ... -
Maahanmuuttajan sosiaalinen yhdenvertaisuus: systemaattinen kirjallisuuskatsaus moninaisten identiteettien tukemiseen kriittisessä musiikkikasvatuksessa.
(2019)
opinnäyte (kandidaatti)Tässä tutkielmassa esittelen musiikkikasvatuksen keinoja vaikuttaa yhdenvertaistavasti maahanmuuttajaoppilaan sosiaaliseen todellisuuteen kriittisen pedagogiikan ja moninaisten identiteettien tukemisen näkökulmasta. ... -
Mammakavereita ja vauvalle vauvakavereita : vauvamuskarilaisten vanhempien odotuksien ja taiteen perusopetuksen tavoitteiden vertailua
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2015)
opinnäyte (kandidaatti)Tässä kyselytutkimuksessa tutkittiin vauvamuskarissa käyviä vanhempia ja selvitettiin mistä syystä he ovat osallistuneet musiikkileikkikoulutoimintaan, minkälaisia odotuksia heillä on vauvamuskarilta ja kuinka odotukset ... -
Mielikuvilla tietoiseksi : oppilaslähtöinen palaute laulupedagogiikassa.
(2019)
opinnäyte (kandidaatti)Tässä tutkimuksessa tutkin sitä, missä määrin mielikuvia voidaan käyttää laulupedagogiikan apuvälineenä ja kuinka niihin liittyviä väärinkäsityksiä olisi mahdollista välttää. Asiantuntevan laulupedagogiikan asemaa on tarpeen ... -
Miksi musiikin luovaa tuottamista pitäisi opettaa? : katsaus musiikin luovan tuottamisen tavoitteisiin ja perusteisiin
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2017)
opinnäyte (kandidaatti)Tässä tutkimuksessa perehdyttiin musiikin luovan tuottamisen perusteisiin. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia tavoitteita musiikin luovan tuottamisen opettamiselle asetetaan opetussuunnitelmatasolla ja millä tavoin ... -
Mikä minusta tulee isona : tapaustutkimus kolmen musiikkikasvatuksen opiskelijan ammatti-identiteetistä
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2015)
opinnäyte (maisteri)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Taideyliopiston Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen aineryhmän opiskelijoiden ammatti-identiteettiä ja sen muotoutumista musiikkikasvatuksen opintojen kontekstissa. Tutkin ...