Oppiaineetnäyttelijäntaide

Viitteet 21-40 / 56

    • Minä ja Jari : tarina juuri valmistuneesta näyttelijästä 

      Heikkinen, Antti (2016)
      opinnäyte (maisteri)
      Tämä opinnäytetyö on fiktiivinen kertomus näyttelijästä nimeltä Antti Heikkinen. Se kertoo tarinan minusta ja niistä hetkistä, kun olen kuvitellusti saanut ensimmäisen työni valmistumisen jälkeen. Vaikka tapahtumat ja ...
    • Minä sen sytytin : lopunnäyte 

      Uusivirta, Olavi (2012)
      opinnäyte (maisteri)
      Ensimmäinen luku pohtii ankaruuden ja mukavuudenhalun ristiriitaa teatterin harjoitusympäristössä. Millä ehdoilla olisimme valmiit antamaan kaikkemme harjoituksesta ja esityksestä toiseen? Tarvitaanko siihen Toisen haastavaa ...
    • Minä, taiteilija : pohdintoja askelista, joita minun on täytynyt ottaa kasvaakseni taiteilijaksi 

      Ojala, Eero (2016)
      opinnäyte (maisteri)
      Käyn tässä työssä läpi taiteilijaksi kasvamisen polkuani. Minun lähtökysymykseni tähän työhön oli "mikä tekee taiteilijan". Opinnäytteeni aihetta valitessani, pidin kysymystä kaikkein merkittävimpänä kysymyksenä, jonka ...
    • Miten minä voisin kertoa tämän? 

      Snyder, Denisa (Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 16.06.2023)
      opinnäyte (maisteri)
      Taiteellisen opinnäytteeni pääotsikko on “Miten voisin kertoa tämän.” Pohdin opinnäytteessäni sitä, miten näyttelijä kertoo tarinaa, ja miten näyttelijöistä kerrotaan tarinoita. Minkälaisia tarinoita minun mielessäni ...
    • Mitä on näyttelijäntaide? 

      Heinonen, Iida-Maria (2013)
      opinnäyte (maisteri)
      Opinnäytteeni käsittelee sekä kirjallisessa että taiteellisessa osiossa samaa kysymystä: mitä on näyttelijäntaide? Pohdin mm. onko näytteleminen taiteen tekemistä, olenko itse taiteilija, mistä tulevassa ammatissani on ...
    • Normit nurin, etuoikeudet esiin, turva tiloihin, valtaa vallattomille ja hyvinvoinnista ehto : opinnäyte toiseudesta 

      Barco, Eric (2020)
      opinnäyte (maisteri)
      Kirjoitan tässä opinnäytetyössä toiseuden, ulkopuolisuuden ja erilaisuuden kokemuksistani kumpuavista teemoista. Ensimmäisessä kappaleessa kerron itsestäni ja kouluhistoriastani sekä esittelen Standpoint-ajattelun. Avaan ...
    • Näkemyksiä kentän laidalta : yksilön harjoitteleminen ryhmässä 

      Hyökyvaara, Jarno (2018)
      opinnäyte (maisteri)
      Pohdin kirjallisessa opinnäytetyössäni jalkapallon ja teatterin kautta yksilön asemaa ryhmässä. Kirjoitan omista kokemuksistani huippu-urheilijana ja teatterin tekijänä. Käsittelen ennen kaikkea harjoituskautta ja pyrin ...
    • Näyttelijä, ohjaaja, käsikirjoittaja 

      Kihlström, Emil (2020)
      opinnäyte (maisteri)
      Tässä opinnäytteessä puran taiteellisen opinnäytteeni The Punchline – Kuolemanpelkoa ja kevyttä kannibalismia -esityksen luomisprosessia. Kirjoitin ja ohjasin esityksen ja näyttelin siinä pääroolin. Käyn opinnäytteessä ...
    • Näyttelijäidentiteetti : tulkintoja omaelämäkerrallisista puhenäkökulmista 

      Houni, Pia
      Acta Scenica : 5 (2000)
      opinnäyte (tohtori)
    • Näyttelijäihminen näyttämöelämän jäljillä : vilpittömyys, ruumiillisuus, totaalisuus, vapautuminen - kohti ideaalinäyttelijää 

      Kontulainen, Olli (2014)
      opinnäyte (maisteri)
      Opinnäytteessäni etsin omaa ihannenäyttelijääni, sekä metodeja, joilla ihannenäyttelijäni voisi näytellä. Opinnäytteen myötä myös selkeytyy että näyttelen, koska olen tyytymätön todellisuuteen, kaipaan toisin tekemistä, ...
    • Näyttämön maailma : läsnäolo, kauneus, pyhyys ja haavoittuvaisuus 

      Palanne, Rebekka (Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2021)
      opinnäyte (maisteri)
      Kirjallinen opinnäytteeni käsittelee näyttämön maailmaa ja minulle sen merkittävimpiä osa-alueita, jotka ovat läsnäolo, kauneus, pyhyys ja haavoittuvaisuus. Pohdin työssäni, mitä tarkoittaa olla läsnä? Mitä tarkoittaa ...
    • Omana itsenä näyttämöllä : rooli päällä vai ei 

      Lantto, Katariina (2020)
      opinnäyte (maisteri)
      Esitys on sosiaalisesti outo tilanne. Tilaan saapuu joukko ihmisiä, joista osalle annetaan katsojan rooli, ja muutamille määräytyy esiintyjän osa. Esitys alkaa, ja katsojat ryhtyvät kuuntelemaan, katsomaan ja vetämään omia ...
    • Onnistumisen paradoksi – Ajatuksia oman työn arvioimisesta näyttelijäntyössä 

      Lommi, Aksinja (Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 13.10.2023)
      opinnäyte (maisteri)
      Kirjallisessa opinnäytteessäni Onnistumisen paradoksi – Ajatuksia oman työn arvioimisesta näyttelijäntyössä, käsittelen onnistumista, oman työn arvioimista ja niiden vaikutuksia näyttelijäntyössä. Pohdin mitä onnistuminen ...
    • Puheenvuorossa: Monipuolinen tekijä 

      Lehtinen, Lauren (2020)
      opinnäyte (maisteri)
      Kirjallisessa opinnäytetyössäni kerron omista töistäni haastattelumuodossa. Avaan kokemuksiani elokuvantekemisestä. Sekä mitä se merkitsee minulle. Tämän lisäksi tuon elokuvaajan äänen kuuluviin, koska kuvaaja on erittäin ...
    • Puhun, laulan, hengitän : kuorolaulajasta näyttelijäksi 

      Bäckström, Kai (2012)
      opinnäyte (maisteri)
      Tämä opinnäyte käsittelee sitä, kuinka kuorolaulajasta kasvaa näyttelijä. Keskityn erityisesti äänenkäyttöön, koska se on keskeinen osa niin kuorolaulua kuin näyttelijäntyötäkin. Tätä kirjoittaessani minulla on yli 20 ...
    • Punaista valoa: Näyttelijän kokemuksia epäonnistumisen pelosta improvisaatiossa 

      Tikka, Onerva (Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2023)
      opinnäyte (maisteri)
      Tässä opinnäytteessä käsittelen kokemuksiani epäonnistumisen pelosta näyttelijänä improvisaation kontekstissa. Aloitan suuntaamalla katseeni epäonnistumisen pelkoon. Pohdin, miten epäonnistumisen pelko on tullut minulle ...
    • rakastava kuriton halu - tämän näyttelijän ruumiinavauksia 

      Kuikka, Milla (Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 16.06.2023)
      opinnäyte (maisteri)
      Tämä opinnäytetyöni kirjallinen osa, rakastava kuriton halu -tämän näyttelijän ruumiinavauksia, on ajattelua kysymyksen ääreltä: mitä jos näyttelijän työssäni olisikin kyse nautinnosta? Tämän kysymyksen kautta ja kanssa ...
    • Rytmin merkitys näyttelijäntyössä 

      Enbuska, Tomi (2015)
      opinnäyte (maisteri)
      Tämän opinnäytteen tarkoitus on tutkia, minkä vuoksi rytmillä on niin suuri merkitys näyttelemisessä. Kokemusteni mukaan rytmi on yksi näyttelijäntyön tärkeimpiä elementtejä, sillä ilman tietynlaista rytmiä tekeminen tuntuu ...
    • Samainen : tarmosta ja teatterista 

      Rokka, Otto (Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
      opinnäyte (maisteri)
      Kirjallisessa opinnäytteessäni yritän jäsennellä omia tapojani valmistautua rooliin ja esitykseen, sekä avata näyttämöllä tapahtuvaa ajatteluani. Opinnäyte on luotu fiktiivisen kehyskertomuksen ympärille, joka sijoittuu ...
    • Suorittajan tarina : hymyn pitäisi riittää 

      Salonen, Alisa (2013)
      opinnäyte (maisteri)
      Kirjallisessa opinnäytetyössäni käsittelen omaa kasvuani näyttelijäopiskelijana ja ihmisenä. Pääaiheitani ovat suorittaminen, kehollisuus ja positiivisuus. Pohdin, mitä aiheet minulle merkitsevät ja miten ne ovat osa minua. ...