Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa "dialogisuus"
Viitteet 21-37 / 37
-
Peep-show ja väkeviä kokemuksia : Katsaus henkilökohtaisuuteen teatteriopetuksessa.
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tämän opinnäytteen pohjalla on tekemäni taiteellinen tutkimus, joka pureutui henkilökohtaisuuteen teatteriopetuksessa. Järjestin keväällä 2021 kolme työpajaa, joiden kautta tutkin sitä, mitä opettajan tulee ottaa huomioon, ... -
(R)ajantaju : tutkielma hallitsemattomuudesta ja kehkeytymisestä erään paikkasidonnaisen työpaja-praktiikan ja esityksen prosessissa
(2020)
opinnäyte (maisteri)Tämä kirjallinen opinnäytetyö on taiteellis-pedagoginen tutkielma paikkasidonnaisen työpaja-praktiikan ja esityksen prosessista nousevista hallitsemattoman ja kehkeytymisen kysymyksistä. Työssä on taiteellisen tutkimuksen ... -
Rejoice : ryhmä työssä
(2012)
opinnäyte (maisteri)Ryhmä työssä on taiteellis-pedagogisen opinnäytetyöni kirjallinen osio. Syvennyn siinä pohtimaan opinnäytteeni käytännön osion Rejoicen prosessia ryhmätyön ja johtajuuden näkökulmasta. Rejoice harjoiteltiin ja esitettiin ... -
Ryhmä- ja prosessikeskeinen teatteripedagogiikka : esityksen tutkimisen näkökulmana
(2012)
opinnäyte (maisteri)Olen tutkimuksessani kiinnostunut siitä, millaista on ryhmä- ja prosessikeskeinen teatteripedagogiikkani suhteessa esitykseen. Ryhmäkeskeisyys tarkoittaa, että ryhmä vaikuttaa voimakkaasti esitykseen ja prosessiin sen ... -
Sanoista tekoihin : tanssijan pohdintoja kollektiivityöskentelystä
(2017)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytteeni kirjallisessa osassa pohdin kollektiivisen työskentelyä taiteellisissa prosesseissa. Määrittelen tässä tekstissä kollektiivisuuden siten, että taiteellisen työryhmän jäsenet ovat työskentelyssä tasa-arvoisia ... -
"Sellasia fiiliksiä, että ahaa, näissäkin olosuhteissa on tärkee" : Persona non grata : vangit ja henkilökunta teatterin äärellä
(2015)
opinnäyte (maisteri)Tämä on taiteellis-pedagoginen opinnäytetyö, joka avaa ja purkaa Persona non grata- teatteriesitykseen johtaneen prosessin aikana nousseita ilmiöitä ja merkityksiä. Opinnäytetyöni taiteellinen osio oli ryhmälähtöisesti ... -
Tanssi yliopistossa : kirjoituksia uuden koulutus- ja tutkimusalan muotoutumisesta
Nivel : 7 (2016)
kirjaTaideyliopiston Teatterikorkeakoulu on antanut tanssitaiteen yliopistotasoista koulutusta vuodesta 1983. Esittävien taiteiden alan jatkotutkintoja on voinut suorittaa vuodesta 1988, ja tanssi- ja teatteripedagogiikan laitos ... -
Tanssinopettaja oman ammattinsa kehittäjänä : näkökulmia tanssinopettajan tapahtumatuotantoon
(2014)
opinnäyte (maisteri)Taidepedagogisessa opinnäytetyössäni tuon esille näkökulmia ja esitän mahdollisuuksia tanssinopettajan tapahtumatuotantoon. Lähestyn aihetta Oulun ammattikorkeakoulun tanssinopettajaopiskelijoiden ajatusten, sekä ... -
Teatteripedagogisia askelmerkkejä
(2019)
opinnäyte (maisteri)Taidepedagogisen opinnäytetyöni yhtenä tarkoituksena on osallistua osaltaan keskusteluun ja pohdintaan teatterikasvatuksen käytännöistä ja siten luoda pohjaa teatteripedagogiikan tieteen alan määrittelylle. Samalla se on ... -
Tila. Hiljaisuus. Sakeus. : taidetekijyyden elementit
(2018)
opinnäyte (maisteri)Tämä on opinnäytetyöni Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun Teatteriopettajan maisteriohjelmasta. Opinnäytetyöni on taidepedagoginen tutkielma ja se vastaa kysymykseen: Mitä elementit tila, hiljaisuus ja sakeus mahdollistavat ... -
Toivolla on asiaa: Oleminen ja ruumiillisuus vaikuttamisen taidepedagogiikassa
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 01.05.2024)
opinnäyte (maisteri)Millaisessa suhteessa pedagogiikka on yhteiskunnalliseen taiteeseen ja taiteen vaikuttavuuteen? Tällaisen kysymyksen esitän opinnäytetyössäni, jonka keskiössä on yhteiskunnallisen taiteen tarkastelu pedagogisista lähtökohdista ... -
"Täällä on niin avaraa" : tilasensitiivinen taidetoiminta muistisairaiden hoivakodissa
(2016)
opinnäyte (maisteri)Kuvaan opinnäytetyössäni tilallisuuden ulottuvuuksia taidepedagogiikan näkökulmasta ja pohdin, kuinka totuttua tilallisuutta voidaan taidepedagogisen toiminnan avulla muuttaa. Tärkeimpänä empiirisenä tutkimusaineistonani ... -
Ukrainalaisten Vuoro - Työskentelyä haavoittuvaisessa asemassa olevien kanssa
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 14.06.2024)
opinnäyte (maisteri)Taiteellis-pedagogisen opinnäytetyöni kirjallisessa osuudessa käyn läpi työskentelyä ukrainalaisten pakolaisten kanssa. Kerron kuinka lopulta päädyin tuottamaan 15.3.2024 Helsingin suomenkielisen työväenopiston Juhlasalissa ...Aineisto on käytettävissä vain kirjaston Taju-työasemilla. -
Unelmia kohtaamisesta : teatteriopettajan pohdintaa empatian ja kehollisuuden vaikutuksesta taideopetukseen
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytteeni aiheena on kohtaaminen taideopetuksessa kehollisesta näkökulmasta käsin katsellen. Kohtaaminen on minulle taideopettajuuteni ydin. Teatteriopettajan opintojeni aikana olen keskittynyt tutkimaan sitä eri ... -
Vanhenevan tanssijan problematiikasta dialogisuuteen – koreografin näkökulma
Acta Scenica : 6 (2000)
opinnäyte (tohtori) -
Virtaa : vesi taiteellisena prosessielementtinä
(2016)
opinnäyte (maisteri)Tämän opinnäytteen aihe on vesi. Käsittelen vettä taiteellisena prosessielementtinä – se on tämän työn kontekstissa metaforinen ja filosofinen kumppani, joka vaikuttaa työskentelyyn omilla sisäsyntyisillä ominaisuuksillaan. ... -
YM PÄ RI ja upoksiin : tutkimusmatka esitykseen, oppimiseen ja vuorovaikutukseen
(2016)
opinnäyte (maisteri)Taiteellis-pedagoginen opinnäytetyöni on taiteellinen tutkimus, joka sisältää kaksi osaa: tämän kirjallisen osan ja käytännön osan, johon kuuluu YM PÄ RI -lastenteatteriesitys harjoitusvaiheineen. YM PÄ RI oli vuorovaikutteinen ...