Organisaatioyksiköt

Viitteet 1-14 / 14

    • Aika, ääni ja ajatus : estetiikasta nuotinpäihin ja takaisin 

      Pohjannoro, Hannu (Sibelius-Akatemia, 2009)
      opinnäyte (tohtori)
      Hannu Pohjannoro. Time, Sound and Idea. From Aesthetics to Noteheads and back. Thesis for Doctoral degree in composition. Sibelius Academy, the Department of Composition and Music Theory. Helsinki 2009. In this text, I ...
    • Early Jazz-Rock : the music of Miles Davis, 1967-72 

      Kukkonen, Jarno (Sibelius-Akatemia, 2005)
      opinnäyte (tohtori)
      This study examines various aspects of Miles Davis's music, the main subject being his jazz–rock phase between years 1967–72. On the macro level, I describe the study materials: Davis's recordings. From there I proceed to ...
    • "Erään tirehtöörin kertomukset" : oppilasorkesterin johtaminen ja orkesteritoiminnan kehittäminen musiikkioppilaitoksessa 

      Vartiainen, Olli
      Studia musica : 41 (Sibelius-Akatemia, 2009)
      opinnäyte (tohtori)
      Kehittämishankkeen kohteena oli oppilasorkesterin johtaminen ja oppilasorkesteritoiminnan kehittäminen. Tavoitteena oli määrittää edellytyksiä ja kehittää välineitä oppilasorkesteritoiminnalle, joka vaikuttaa suotuisasti ...
    • Heittäydy : kuusi kirjoitusta muusikkoudesta 

      Vehviläinen, Anu
      EST-julkaisusarja : 17 (Sibelius-Akatemia, 2003)
      opinnäyte (tohtori)
      Käsillä olevassa taiteellisen tohtorintutkinnon kirjallisessa työssä, Heittäydy – Kuusi kirjoitusta muusikkoudesta, paneudutaan muusikkouden eri osa-alueisiin. Teksti jakautuu kahteen: viisi lyhyttä lukua, Vaikein konsertti, ...
    • Hiilestä timantiksi : Jean Sibeliuksen Kalevala- ja Kanteletar-lähtöisten mieskuorolaulujen ominaispiirteitä 

      Hyökki, Matti (Sibelius-Akatemia, 2003)
      opinnäyte (tohtori)
      The aim in the written part of this artistic doctoral work "From Charcoal to Diamond" is to reveal how the experience of familiarity and the Finnish character is evident in the scores of Jean Sibelius' compositions for ...
    • Konserttiharmonikan soinnilliset ja soittotekniset ominaisuudet 

      Kujala, Veli (Sibelius-Akatemia, 2010)
      opinnäyte (tohtori)
      Kirjallisen työni tarkoitus on tutustuttaa säveltäjät ja muut asiasta kiinnostuneet konserttiharmonikan tarjoamiin mahdollisuuksiin. Konserttiharmonikka on taidemusiikkisoittimena varsin nuori. Sen nykyinen muoto vakiintui ...
    • Käsikirja uruista säveltäjille 

      Kujala, Susanne (Sibelius-Akatemia, 2013)
      opinnäyte (tohtori)
      Kirjallisen työni tarkoituksena on olla helppokäyttöinen, tiivis ja informatiivinen käsikirja säveltäjille urkujen ominaisuuksista. Kirjallisuutta uruista on valtavasti, mutta säveltäjän näkökulman huomioivaa kirjallista ...
    • Kääntyvä kaleidoskooppi : näkökulmia György Ligetin pianoetydiin nro 8 Fém 

      Järvi, Elisa (Sibelius-Akatemia, 2011)
      opinnäyte (tohtori)
      This thesis is part of the Doctor of Music degree in the Artistic Study Program at the Sibelius Academy. It focuses on the Piano Etude No. 8, Fém, (1989) by György Ligeti. Presenting the compositional background of the ...
    • Louis-François Dauprat'n Méthode de Cor-Alto et Cor-Basse : käyrätorvensoiton oppikirjan tarkastelua 

      Hyytinen, Tommi (Sibelius-Akatemia, 2009)
      opinnäyte (tohtori)
      Tässä taiteellisen tohtorintutkinnon kirjallisessa työssä tarkastellaan Louis-François Dauprat'n Méthode de Cor-Alto et Cor-Basse (1824) -käyrätorvensoiton oppikirjaa. Birchard Coarin mukaan Dauprat'n (1781-1868) teos on ...
    • Myötävärähtelyä : barytonin historia 

      Kuikka, Markus (Sibelius-Akatemia, 2009)
      opinnäyte (tohtori)
      This work is a summary of the history of the baryton. The baryton is a hybrid instrument, a viola da gamba with an added set of strings that can be played simultanously bowed and plucked. The second set of strings has two ...
    • Paikkoja polun varrelta : empiirisiä huomioita sävellysprosessista 

      Pohjannoro, Ulla ([U. Pohjannoro], 2009)
      opinnäyte (lisensiaatti)
      Tutkimuksen kohteena on sävellysprosessi länsimaisen modernistisen taidemusiikin piirissä. Siinä kuvataan ammattimaisen säveltämisen tietoisia kognitiivisia prosesseja. Tutkimus noudattaa naturalistisen tapaustutkimuksen ...
    • Temporal correlation in the Goldberg variations 

      Chestopal, Victor (Sibelius-Akatemia, 2010)
      opinnäyte (tohtori)
      An interpreter of the Goldberg Variations is almost completely deprived of such utterly important guidance as the composer's tempo markings, which are as rare in the Goldberg Variations as they are in the other works of ...
    • Tendenser inom interpretationer av Alexander Skrjabins pianosonat nr. 10 : en jämförande pianistisk analys 

      Lettberg, Maria (Sibelius-Akatemia, 2008)
      opinnäyte (tohtori)
      The aim of this work is to examine the most important aspects in the interpretation of Alexander Scriabin's (1872–1915) Piano Sonata No. 10, Op. 70. The beginning of this analysis focuses on the reconstruction of the ...
    • The unfinished piano sonatas of Franz Schubert 

      Arrebola, Javier (Sibelius-Akatemia, 2012)
      opinnäyte (tohtori)
      The present study, intended for music-lovers and professional musicians alike, deals with a seldom explored side of Franz Schubert's oeuvre: his unfinished sonatas for solo piano, as seen from the point of view of a ...