OrganisaatioyksikötTaideyliopiston Sibelius-Akatemia, Musiikkikasvatuksen, jazzin ja kansanmusiikin osasto, Musiikkikasvatus
Viitteet 1-20 / 112
-
”Ainoo tapa tietenki mikä helpottaa on se, että menee sinne esiintyy.” : nuorten kokemuksia jännittämisestä musiikillisen toiminnan yhteydessä.
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 06.12.2022)
opinnäyte (maisteri)Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella nuorten kokemuksia jännittämisestä erilaisissa musiikillisissa konteksteissa. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia jännittämisen kokemuksia haastateltavilla nuorilla on ... -
Aktivismin taide : laadullinen meta-analyysi aktivismista musiikkikasvatuksessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 22.03.2023)
opinnäyte (maisteri)Tämä maisterin tutkielma käsittelee aktivismia musiikkikasvatuksessa. Tutkimuskysymys on: ”Mitä opettaja-aktivismilla tarkoitetaan tutkimuskirjallisuudessa ja mitä sillä tavoitellaan musiikkikasvatuksen käytänteissä?” ... -
Arvot musiikinopettajan työssä. Laadullinen tutkimus opetussuunnitelman arvopohjan toteuttamisesta lukion musiikinopettajantyössä.
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2022)
opinnäyte (maisteri)Tämän tutkielman aiheena on lukion opetussuunnitelman perusteiden (LOPS 2019) arvot musiikinopet- tajan työssä. Tutkimuksessani pyrin selvittämään, miten LOPS:n 2019 arvopohja toteutuu musiikinopet- tajan työskentelyssä ... -
Att vara sträng på ett mjukt sätt: kvalitativ intervjustudie med musiklärare om lärarrollen och arbetsro i musikundervisningen i åk 1–6
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 03 / 2023)
opinnäyte (maisteri)Syftet med detta arbete är att få en inblick i hur musiklärare uppfattar musiklärarrollen samt att försöka förstå och kartlägga hur man kan jobba med arbetsro i musikundervisningen i åk 1–6. Forskningsfrågorna som undersöks ... -
Democracy through pop? : thinking with intersectionality in popular music education in finnish schools
Studia musica : 90 (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2022)
opinnäyte (tohtori)This article-based doctoral dissertation is an inquiry into the conditions required for democractic popular music education (PME) in Finnish basic education. Although critical research on PME in Finland has recently ... -
Den konstnärliga aktiviteten i jazz : en undersökning om jazzpianolärares beskrivningar av att undervisa improvisation
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 13.03.2023)
opinnäyte (maisteri)Studien fokuserar på jazzimprovisationsundervisning inom högre musikutbildning. Syftet med undersökningen är att beskriva den enskilda musikaliska utvecklingen inom jazzimprovisation och hur man kan förhålla sig till den ... -
Dialoginen vuorovaikutus soiton yksilöopetuksessa musiikin korkeakouluopinnoissa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 13.03.2024)
opinnäyte (maisteri)Maisterintutkielmassani tarkastelen vuorovaikutusta ja sen merkityksiä soiton yksilöopetuksessa. Tarkastelun kohteena ovat kahden Sibelius Akatemiassa musiikin korkeakouluopintoja suorittavan oppilaan ja heidän opettajansa ... -
”En mä ajattele, että asiat on niinku kauhean huonosti” : Kolmen musiikinopettajan näkemyksiä kestävyyskasvatuksesta ja laaja-alaisesta osaamisesta lukiossa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 14.09.2023)
opinnäyte (maisteri)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää, miten haastatellut lukion musiikinopettajat huomioivat työssään kestävyysteemoja ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. Toisena tavoitteena oli selvittää, millaisia ... -
Esimerkki, innoittaja, peili: kuoronjohtajien käsityksiä johtajuudesta aikuisten alkeisoppijoiden kuororyhmissä
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 07.12.2022)
opinnäyte (maisteri)Tutkimukseni tavoitteena on analysoida aikuisten laulutraumaisten ja kehittyvien laulajien kuoropedagogiikkaa opettajan näkökulmasta. Tarkastelen neljän kuoronjohtajan kokemuksia ja pedagogisia keinoja luoda oppiva ja ... -
Genrerajattomuus musiikin hahmotustaitojen opetuksessa : Laadullinen tapaustutkimus oppilaslähtöisistä ohjelmistovalinnoista
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 15.01.2024)
opinnäyte (maisteri)Musiikin hahmotustaitoja on pitkään opetettu behavioristiseen oppimiskäsitykseen perustuvilla työtavoilla. Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (TPOPS 2002; TPOPS 2017) on kuitenkin siirrytty kohti ... -
"Ihmisenä ihmiselle" : laadullinen tapaustutkimus kolmen pedagogin interkulttuurisista kokemuksista ja osallisuuden edistämisestä musiikin parissa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 10.12.2022)
opinnäyte (maisteri)Tutkielmani tavoitteena on kuvata pedagogien kokemuksia ja näkemyksiä yhteismusisoinnista ja osallisuuden edistämisestä kulttuurisesti moninaisissa konteksteissa. Tutkimuskysymykseni ovat: Millaisia kokemuksia haastateltavilla ... -
Ihmiskäsitykset rytmimusiikin laulunopetuksessa : fenomenografinen tapaustutkimus rytmimusiikin laulunopettajien ihmiskäsityksistä
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2020)
opinnäyte (maisteri)Maisterin tutkielmassani luon kuvaa rytmimusiikin laulunopettajien ihmiskäsityksistä fenomenografisen tapaustutkimuksen avulla. Tutkimuksessani selvitän rytmimusiikin laulunopettajien ihmiskäsityksiä ja niiden ... -
Inkluusiota vai integraatiota? : inklusiivinen musiikinopetus peruskoulussa oppilaiden näkökulmasta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2022)
opinnäyte (maisteri)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia oppilailla on inklusiivisesta musiikkikasvatuksesta. Tutkimuskysymykseni on: Millaisia kokemuksia sekä ilman tukitoimia että erityisen tuen statuksella ... -
Jee, mä loin tämän! : laadullinen tapaustutkimus improvisaatiosta länsimaisen taidemusiikin instrumenttiopetuksessa kolmen soitonopettajan näkökulmasta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri) -
”Jos keho voi hyvin, niin kyllähän se soitinkin soi paremmin” : lyömäsoitinpedagogien ajatuksia ergonomiasta ja sen opettamisesta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 09.03.2023)
opinnäyte (maisteri)Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella sitä, miten lyömäsoitinpedagogit käsittelevät soittoergonomiaa oppilaidensa kanssa, ja onko opettajilla työkaluja ja tietoa ennaltaehkäistä soittamisesta aiheutuvien vammojen ... -
"Jos sä tykkäät siitä biisistä nii sit siit tulee paljon parempi fiilis": kahdeksasluokkalaisten oppilaiden näkemyksiä oppijakeskeisen pedagogiikan mukaisesta musiikinopetuksesta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 31.01.2023)
opinnäyte (maisteri)Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS 2014) kuvaama oppimiskäsitys on monilta osin linjassa oppijakeskeisen pedagogiikan mukaisten lähestymistapojen kanssa. Siinä oppilas nähdään aktiivisena toimijana, joka ... -
”Keskityttiinköhän mekin kaikki ennen vaan omaan soittoon?” : laadullinen tapaustutkimus kuuntelukasvatuksen ja yhteismusisoinnin yhdistämisestä yläkoulussa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tutkimukseni tarkoitus on selvittää, miten kuuntelukasvatus soveltuu yhteismusisoinnin opetuksen välineeksi yläkoulussa. Lähestyn aihetta ensin kirjallisuuden kautta käsittelemällä työni teoreettisessa viitekehyksessä ... -
Klassläraren som också undervisar i musik : en studie om klasslärarnas musikaliska kompetens i grundskolans lägre årskurser
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 15.05.2024)
opinnäyte (maisteri)I denna magistersavhandling undersöks klasslärarnas erfarenheter av musikundervisning i grundskolans lägre årskurser 1–6. Som klasslärare har man behörighet att undervisa samtliga ämnen i grundskolan, även musik. En del ... -
Korkeakoulutason musikaalilaulunopetus ja musiikkiteatterialan laululliset haasteet : kolmen laulunopettajan käsityksiä
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2020)
opinnäyte (maisteri)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, mitä laulullisia haasteita musiikkiteatterin ala tarjoaa nyt ja tulevaisuudessa vastavalmistuneille korkeakoulutetuille musikaalilaulajille perustuen kolmen laulunopettajan käsityksiin ... -
"Koska ilman kaikkia me ei olla Tempo" - Lasten kokemuksia inklusiivisuudesta ja toimijuudesta Tempo-orkesteritoiminnassa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 11.09.2023)
opinnäyte (maisteri)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten kokemuksia Tempo-orkesteritoiminnasta kahdessa eri orkesterissa. Tutkin lasten kokemuksia erityisesti inklusiivisuuden ja toimijuuden näkökulmista. Tempo-orkesteritoiminnan ...Aineisto on käytettävissä vain kirjaston Taju-työasemilla.