OrganisaatioyksikötTaideyliopiston Teatterikorkeakoulu. Näyttelijäntaide
Viitteet 1-16 / 16
-
A Love Letter to Accents – Näyttelijän näkökulma englannin kielen aksentteihin ja niiden transformatiiviseen voimaan
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 08.05.2023)
opinnäyte (maisteri)Kirjallinen opinnäytetyöni käsittelee englannin kielen aksentteja näyttelijäntaiteessa ja niiden transformatiivista voimaa. Englannin kielen puhuminen on aina ollut minulle nautinnollista. Koen, että englantia puhuessani ... -
Elämä minussa : Näyttelijän hermosto
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 16.06.2023)
opinnäyte (maisteri)Kirjallisessa opinnäytetyössäni ”Elämä minussa – Näyttelijän hermosto” tutkin ihmisen autonomisen hermoston, erityisesti vagushermon, toimintaa suhteessa näyttelijäntaiteeseen. Autonominen hermosto säätelee kehossa monia ... -
Hikinen taidenörtti : näyttelijäntaide videopeleissä ja liike ruudulla
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Käsittelen tässä työssä näyttelijäntyötä videopeleissä. Pyrin avaamaan erilaisia työtehtäviä, joita näyttelijä voi kohdata videopeliproduktiossa. Kerron peleissä käytetystä teknologiasta, sen kehityksestä ja sen kanssa ... -
IHANA KAMALA KEHO
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 16.06.2023)
opinnäyte (maisteri)Suhteeni itseeni ja omaan ulkonäkööni on tullut usein tielle näyttelijänammattia harjoittaessa. Minulle oli ollut selvää jo pitkään, että haluaisin kirjoittaa ja tutkia näyttelijän kehosuhdetta ja sitä miten se voi ... -
Kokemuksia kehon ja mielen yhteydestä näyttelijäntyössä
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 21.04.2023)
opinnäyte (maisteri)Käsittelen opinnäytetyössäni kehon ja mielen yhteyttä näyttelijäntyössä. Tutkin traumaperäisen stressihäiriön vaikutusta tähän yhteyteen ja näyttelijän ilmaisuun. Etsin vastauksia kehon kuuntelun parantamiseen sekä omien ... -
KOKEMUSTA RIKKAAMPI, Armottomuus, epävarmuus, itsekriittisyys.
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 16.06.2023)
opinnäyte (maisteri)Tässä opinnäytteessäni käsittelen monipuolisesti kokemuksiani kameratyöstä ja teatterinalalta ammattikentältä. Vertailen niitä toisiinsa ja pohdin mitä olen oppinut ja minkälaisten asioiden kanssa työskentelen edelleen. ... -
Leikisti oikeesti
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 20.04.2023)
opinnäyte (maisteri)Kirjallisessa opinnäytetyössäni käsittelen leikkiä osana näyttelijäntaidetta. Kysymyksiäni ovat: Mitä leikki on? Onko näytteleminen leikkiä? Millaista leikkiä leikin, kun näyttelen? Miten leikki syntyy? Mitä on leikin ... -
Miten minä voisin kertoa tämän?
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 16.06.2023)
opinnäyte (maisteri)Taiteellisen opinnäytteeni pääotsikko on “Miten voisin kertoa tämän.” Pohdin opinnäytteessäni sitä, miten näyttelijä kertoo tarinaa, ja miten näyttelijöistä kerrotaan tarinoita. Minkälaisia tarinoita minun mielessäni ... -
Näyttämön maailma : läsnäolo, kauneus, pyhyys ja haavoittuvaisuus
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2021)
opinnäyte (maisteri)Kirjallinen opinnäytteeni käsittelee näyttämön maailmaa ja minulle sen merkittävimpiä osa-alueita, jotka ovat läsnäolo, kauneus, pyhyys ja haavoittuvaisuus. Pohdin työssäni, mitä tarkoittaa olla läsnä? Mitä tarkoittaa ... -
Onnistumisen paradoksi – Ajatuksia oman työn arvioimisesta näyttelijäntyössä
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 13.10.2023)
opinnäyte (maisteri)Kirjallisessa opinnäytteessäni Onnistumisen paradoksi – Ajatuksia oman työn arvioimisesta näyttelijäntyössä, käsittelen onnistumista, oman työn arvioimista ja niiden vaikutuksia näyttelijäntyössä. Pohdin mitä onnistuminen ... -
Punaista valoa: Näyttelijän kokemuksia epäonnistumisen pelosta improvisaatiossa
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2023)
opinnäyte (maisteri)Tässä opinnäytteessä käsittelen kokemuksiani epäonnistumisen pelosta näyttelijänä improvisaation kontekstissa. Aloitan suuntaamalla katseeni epäonnistumisen pelkoon. Pohdin, miten epäonnistumisen pelko on tullut minulle ... -
rakastava kuriton halu - tämän näyttelijän ruumiinavauksia
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 16.06.2023)
opinnäyte (maisteri)Tämä opinnäytetyöni kirjallinen osa, rakastava kuriton halu -tämän näyttelijän ruumiinavauksia, on ajattelua kysymyksen ääreltä: mitä jos näyttelijän työssäni olisikin kyse nautinnosta? Tämän kysymyksen kautta ja kanssa ... -
Samainen : tarmosta ja teatterista
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Kirjallisessa opinnäytteessäni yritän jäsennellä omia tapojani valmistautua rooliin ja esitykseen, sekä avata näyttämöllä tapahtuvaa ajatteluani. Opinnäyte on luotu fiktiivisen kehyskertomuksen ympärille, joka sijoittuu ... -
Teatterintekijä: Dokumentaatio teatteriesityksen tekoprosessista
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 20.04.2023)
opinnäyte (maisteri)Tässä opinnäytteessäni dokumentoin oman teatteriesityksen tekemistä. Dokumentointi rajautuu tutkimaan taiteellisesta työskentelyäni esityksessä Olen yhä täällä – Salaisuuksia Seilin saarelta. Opinnäytteessäni tutkin ... -
Vaarallinen näyttelijä: Miten olla elossa näyttämöllä?
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 04.04.2023)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyössäni pohdin, mitä tarkoittaa ”vaarallinen näyttelijä” ja miten vaarantunteesta voi luoda työkalun näyttelijälle. Vaara ei ole minulle näyttelemisen käsitteenä negatiivinen, vaan kuvastaa näyttämöllä vapaata ... -
Ystäväni jännittäminen - Yhteisiä muistoja ja kokemuksia
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 15.04.2023)
opinnäyte (maisteri)Tämä opinnäytetyö on kuvaus matkastani jännittämisen kanssa elämäni eri vaiheissa tähän päivään asti. Kiinnostus jännittämistä kohtaan on syntynyt vuosien saatossa, kun olen kokenut sen ensin hyvin ahdistavana tunteena ja ...