OrganisaatioyksikötTaideyliopiston Teatterikorkeakoulu. Näyttelijäntaide
Viitteet 1-20 / 35
-
A Love Letter to Accents – Näyttelijän näkökulma englannin kielen aksentteihin ja niiden transformatiiviseen voimaan
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 08.05.2023)
opinnäyte (maisteri)Kirjallinen opinnäytetyöni käsittelee englannin kielen aksentteja näyttelijäntaiteessa ja niiden transformatiivista voimaa. Englannin kielen puhuminen on aina ollut minulle nautinnollista. Koen, että englantia puhuessani ... -
AY-0302 Näyttelijän ja lentäjän ammattien analogia
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 10 / 2024)
opinnäyte (maisteri)Olen kirjoittanut jännittämisestä ja pelkäämisestä, niiden erottamisesta ja niiden eri vaiheista näyttelijän työssä ja lentämisessä. Siitä, kuinka valmistaudun näyttelijäntyöhön kuin valmistautuisin lentoon, tai kuinka ...Aineisto on käytettävissä vain kirjaston Taju-työasemilla. -
Dionyysinen peto – vaiko kissanpentu?
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 25.03.2024)
opinnäyte (maisteri)*Aineisto on käytettävissä vain kirjaston Taju-työasemilla. -
Elämä minussa : Näyttelijän hermosto
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 16.06.2023)
opinnäyte (maisteri)Kirjallisessa opinnäytetyössäni ”Elämä minussa – Näyttelijän hermosto” tutkin ihmisen autonomisen hermoston, erityisesti vagushermon, toimintaa suhteessa näyttelijäntaiteeseen. Autonominen hermosto säätelee kehossa monia ... -
Erään näyttelijän kasvutarina. Muistoja katsomisesta, leikistä, häpeästä, äidistä, nautinnosta ja armosta.
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 31.03.2024)
opinnäyte (maisteri)Käsittelen kirjallisessa opinnäytetyössäni oman taiteilijaidentiteettini kehitystä. Lähden liikkeelle lapsuudestani päätyen nykyhetkeen, Teatterikorkeakoulusta näyttelijäksi valmistumiseen. Käyn läpi identiteettini muutosta ...Aineisto on käytettävissä vain kirjaston Taju-työasemilla. -
Hetken, tekniikan ja pyhän hengityksen nimeen
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 14.06.2023)
opinnäyte (maisteri)Kirjallisessa opinnäytteessäni tutkin ja pohdin sitä, milloin ja miksi näyttelijäntyössä tarvitsee tekniikoita, joita Teatterikorkeakoulussa saamme opiskella. Kokemuksen myötä minulle on tullut selväksi, että meissä on ...Aineisto on käytettävissä vain kirjaston Taju-työasemilla. -
Hikinen taidenörtti : näyttelijäntaide videopeleissä ja liike ruudulla
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Käsittelen tässä työssä näyttelijäntyötä videopeleissä. Pyrin avaamaan erilaisia työtehtäviä, joita näyttelijä voi kohdata videopeliproduktiossa. Kerron peleissä käytetystä teknologiasta, sen kehityksestä ja sen kanssa ... -
IHANA KAMALA KEHO
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 16.06.2023)
opinnäyte (maisteri)Suhteeni itseeni ja omaan ulkonäkööni on tullut usein tielle näyttelijänammattia harjoittaessa. Minulle oli ollut selvää jo pitkään, että haluaisin kirjoittaa ja tutkia näyttelijän kehosuhdetta ja sitä miten se voi ... -
Kateuden siivittämänä - Kasvutarina suhteestani kateuteen
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 25.03.2024)
opinnäyte (maisteri)Kirjoitan kirjallisessa opinnäytteessäni suhteestani kateuden tunteeseen, joka mielestäni kumpuaa riittämättömyyden kokemuksesta. Käsittelen sitä, mistä kokemani kateuden tunne ja riittämättömyyden kokemus ovat mahdollisesti ... -
Keskeneräisyyden sietämisestä ja nauttimisesta - Erään näyttelijän tuskaa ja oivalluksia harjoitusprosessissa
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 22.04.2024)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyössäni tarkastelen keskeneräisyyden hyväksymistä harjoitus- ja esityskaudella. Pohdin erityisesti keskeneräisyyden sietämistä näyttelijäntyössä, valmiin materiaalin kanssa työskentelyyn liittyviä haasteita ja ...Aineisto on käytettävissä vain kirjaston Taju-työasemilla. -
Kokemuksia kehon ja mielen yhteydestä näyttelijäntyössä
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 21.04.2023)
opinnäyte (maisteri)Käsittelen opinnäytetyössäni kehon ja mielen yhteyttä näyttelijäntyössä. Tutkin traumaperäisen stressihäiriön vaikutusta tähän yhteyteen ja näyttelijän ilmaisuun. Etsin vastauksia kehon kuuntelun parantamiseen sekä omien ...Aineisto on käytettävissä vain kirjaston Taju-työasemilla. -
KOKEMUSTA RIKKAAMPI, Armottomuus, epävarmuus, itsekriittisyys.
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 16.06.2023)
opinnäyte (maisteri)Tässä opinnäytteessäni käsittelen monipuolisesti kokemuksiani kameratyöstä ja teatterinalalta ammattikentältä. Vertailen niitä toisiinsa ja pohdin mitä olen oppinut ja minkälaisten asioiden kanssa työskentelen edelleen. ... -
Leikisti oikeesti
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 20.04.2023)
opinnäyte (maisteri)Kirjallisessa opinnäytetyössäni käsittelen leikkiä osana näyttelijäntaidetta. Kysymyksiäni ovat: Mitä leikki on? Onko näytteleminen leikkiä? Millaista leikkiä leikin, kun näyttelen? Miten leikki syntyy? Mitä on leikin ...Aineisto on käytettävissä vain kirjaston Taju-työasemilla. -
Matkani näyttelijäksi, pohdintoja eheytymisestä
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 21.04.2024)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyössäni “Matkani näyttelijäksi, pohdintoja eheytymisestä”, avaan matkaani näyttelijäksi. Pohdin viimeistä yhdeksää vuotta. Hetkestä kun havahduin kaipaavani elämääni muutosta, aina tähän hetkeen asti. Keskityn ...Aineisto on käytettävissä vain kirjaston Taju-työasemilla. -
Miten minä voisin kertoa tämän?
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 16.06.2023)
opinnäyte (maisteri)Taiteellisen opinnäytteeni pääotsikko on “Miten voisin kertoa tämän.” Pohdin opinnäytteessäni sitä, miten näyttelijä kertoo tarinaa, ja miten näyttelijöistä kerrotaan tarinoita. Minkälaisia tarinoita minun mielessäni ...Aineisto on käytettävissä vain kirjaston Taju-työasemilla. -
Muuntautuja – Kikkailua ja kokemista roolihenkilöissä; Näyttelijä A. Lehtinen pakinoi viimeaikaisista teatteritöistään
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 26.03.2024)
opinnäyte (maisteri)Kirjallinen opinnäytteeni käsittelee roolihenkilöksi muuntumista näytellessä. Aihe on minulle merkityksellinen, koska tahdon olla muuntautumiskykyinen näyttelijä ja nautin suunnattomasti, kun saan näytellessäni leikkiä ...Aineisto on käytettävissä vain kirjaston Taju-työasemilla. -
Nautintoa vai epämukavuutta? Kokemuksia näyttelijän sisäisistä tuntemuksista yleisön edessä
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2024)
opinnäyte (maisteri)Kirjallisessa opinnäytetyössäni pohdin sitä, milloin olen nauttinut lavalla olosta ja mitä minussa silloin näyttelijänä on tapahtunut. Käyn läpi eri seikkoja, joiden olen havainnut vievän minua kohti tätä ...Aineisto on käytettävissä vain kirjaston Taju-työasemilla. -
Näyttämön maailma : läsnäolo, kauneus, pyhyys ja haavoittuvaisuus
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2021)
opinnäyte (maisteri)Kirjallinen opinnäytteeni käsittelee näyttämön maailmaa ja minulle sen merkittävimpiä osa-alueita, jotka ovat läsnäolo, kauneus, pyhyys ja haavoittuvaisuus. Pohdin työssäni, mitä tarkoittaa olla läsnä? Mitä tarkoittaa ... -
Olen Poissa, “hic et nunc”
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 21.05.2024)
opinnäyte (maisteri)Olen kirjoittanut päällekirjoituksen Platonin Menon— dialogiin, jossa Sokrates väittelee erään orjan kanssa hyveistä. Tämä dialogi tarjosi minulle lähimpänä omaa ajatusta läsnäolosta tai sen puutteesta. Tämä kiteytyy ...Aineisto on käytettävissä vain kirjaston Taju-työasemilla. -
Onnistumisen paradoksi – Ajatuksia oman työn arvioimisesta näyttelijäntyössä
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 13.10.2023)
opinnäyte (maisteri)Kirjallisessa opinnäytteessäni Onnistumisen paradoksi – Ajatuksia oman työn arvioimisesta näyttelijäntyössä, käsittelen onnistumista, oman työn arvioimista ja niiden vaikutuksia näyttelijäntyössä. Pohdin mitä onnistuminen ...Aineisto on käytettävissä vain kirjaston Taju-työasemilla.