Oppiaineet
Viitteet 1-20 / 43
-
Algoritmiset adaptaatiot : nykyaikainen näkökulma kirjoittamisen ja teknologian suhteeseen = Algorithmic adaptations : contemporary view on writing and technology
Acta Scenica : 52 (2018)
opinnäyte (tohtori)Tutkimus koostuu kahdesta taiteellisesta osasta ja kirjallisesta osasta. Taiteelliset osat ovat vuonna 2013 esitetty love.abz ja vuonna 2015 esitetty (love.abz)³. Molemmat ovat näyttämöesityksiä, joissa yhteensä yksitoista ... -
Altered experience in dance/dancing : investigation into the nature of altered experience in dancing and pedagogical support
Acta Scenica : 38 (2014)
opinnäyte (tohtori) -
Amoraliasta Riittaan : ehdotuksia näyttämön materiaaliseksi etiikaksi
Acta Scenica : 32 (2013)
opinnäyte (tohtori) -
Avoimena aukikiertoon : opettajan näkökulma kokonaisvaltaiseen lähestymistapaan baletinopetuksessa
Acta Scenica : 30 (2012)
opinnäyte (tohtori) -
Choreography as reading practice
Acta Scenica : 56 (2019)
opinnäyte (tohtori)My doctoral artistic research project (2013-2019) examines choreography as reading practice. In the research, the notion of choreography operates simultaneously as an analytical device, problem to be examined, and an ... -
Composition and choreography : critical reflections on perception, body and temporality
Acta Scenica : 55 (2018)
opinnäyte (tohtori)Seeing as an active endeavour for the choreographer Jana Unmüssig's doctoral research examines studio-based choreographic composition practice that focuses on seeing and visuality from the perspective of the choreograph ... -
Coping with not-knowing by co-confidencing in theatre teacher training : a grounded theory
Acta Scenica : 39 (2014)
opinnäyte (tohtori) -
Dance images in temples of Mainland Southern Asia
Acta Scenica : 20 (2008)
opinnäyte (tohtori) -
Developing embodied pedagogies of acting for youth theatre education : psychophysical actor training as a source for new openings
Acta Scenica : 47 (2017)
opinnäyte (tohtori)This qualitative pedagogical research examines the nature and the ethics of embodied pedagogies of acting and considers their use in the continuum from youth theatre education to professional actor training. By 'embodied ... -
Docudancing griefscapes : choreographic strategies for embodying traumatic contexts in the trilogy of Life & Death
Acta Scenica : 44 (2015)
opinnäyte (tohtori) -
Elämäntunto : näyttelijä kohtaa hoitolaitosyleisön
Acta Scenica : 42 (2015)
opinnäyte (tohtori) -
Esityksen mahdollinen luonto : suhde ei-inhimilliseen esitystapahtumassa keston ja potentiaalisuuden näkökulmasta
Acta Scenica : 48 (2017)
opinnäyte (tohtori)Mikä on esitystaiteen merkitys, ja mitkä ovat sen mahdollisuudet ekokriisien aikakaudella? Mitä merkitsee esitykselle ja subjektiviteetille, jos laajennamme esityksen toimijuuden ja sosiaalisen alueen ihmisen ulkopuolelle? ... -
Esitys tutkimuksena : näkökulmia poliittiseen, dokumentaariseen ja henkilökohtaiseen esitystaiteessa
Acta Scenica : 40 (2014)
opinnäyte (tohtori) -
Fokus : näyttelijöiden kokemuksia keskittymisestä
(2013)
opinnäyte (lisensiaatti)Kuvaan tutkimuksessani näyttelijän keskittymisen tapahtumaa näyttelemisen hetkellä ja tämän tapahtuman konkreettisia häiriöitä sekä niiden syitä. Tutkimus siis lähtee omista kokemuksistani, joita minulla on ollut oman urani ... -
Hetkestä syntynyttä : suunnanmuutoksia ja uudenlaista otetta osallistavan teatterin käytäntöihin
Acta Scenica : 57 (2020)
opinnäyte (tohtori)Osallistava teatteri alkoi levitä Suomeen 1960–70-lukujen vaihteessa. Tällöin osallistavia käytäntöjä luonnehti yhteisöllisyys ja yhteiskunnallisesti aktivistinen asennoituminen. Onko tämä historiallinen perspektiivi tullut ... -
Hikeä ja harmoniaa : liikunnan ja fyysisen ilmaisun opetus Suomen Teatterikoulun ja Teatterkorkeakoulun näyttelijänkoulutuksessa vuosina 1943-2005
Acta Scenica : 26 (2011)
opinnäyte (tohtori) -
Kohti esityskeskeistä pedagogiikkaa
Acta Scenica : 64 (Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2024)
opinnäyte (tohtori)TIIVISTELMÄ Taiteellisessa tutkimuksessani tarkastelen esityskeskeisen pedagogiikan käytäntöjen muodostumista yli kymmenen vuotta kestäneen tutkimusprosessin aikana. Esityskeskeinen pedagogiikka on avoimeen esityskäsitykseen ... -
Koreografinen prosessi vuorovaikutuksena
Acta Scenica : 46 (2016)
opinnäyte (tohtori) -
Minä, Hamlet : näyttelijäntyön rakentuminen
Acta Scenica : 31 (2013)
opinnäyte (tohtori)Tämä teos, Minä, Hamlet, on yksi taiteellisen tohtorintutkimukseni taiteellisista töistä. Kolme muuta työtä ovat näyttämöteoksia: nimirooli William Shakespearen näytelmässä Hamlet (Teatteri Jurkka 2004); ohjaus ja ... -
Minän esitys: ohjaajan pohdintaa oman, yksityisen päiväkirjakatkelman työstämisestä näyttämölle
Acta Scenica : 35 (2013)
opinnäyte (tohtori)