Oppiaineetmusiikkikasvatus
Viitteet 1-20 / 257
-
A choral conductor's artistic processes
(2019)
opinnäyte (maisteri)This study delves into the artistry of the choral conductor. Being based on insiderknowledge, and thereby a subjective viewpoint, autoethnography has been chosen as the appropriate research method for this study. The ... -
Academy Winds -puhallinorkesterin konserttitaltioinnin äänituotanto ja taiteellinen tuottaminen
(Sibelius-Akatemia, 2014)
opinnäyteTämä kirjallinen osuus käsittelee Sibelius-Akatemian Academy Winds -puhallinorkesterin konserttitaltioinnin äänituotantoa ja taiteellista tuottamista osana musiikkiteknologian maisteriopintojeni suurprojektia. Opinnäytetyössä ... -
Aikuinen musiikinharrastaja: kirjallisuuskatsaus musiikinharrastajan motivaatiosta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2016)
opinnäyte (kandidaatti)Tutkimukseni käsittelee motivaatiota. Lähestyn aihetta tutkimalla, mistä aikuisten musiikinharrastajien motivaatio syntyy ja miten ohjaaja voisi lisätä motivaatiota. Selvitän myös, mitä on musiikin harrastaminen ja missä ... -
Aikuinen viulunsoiton opiskelijana : opettajan rooli aikuisiän viulunsoiton opetuksessa oppijakeskeisyyden näkökulmasta.
(2019)
opinnäyte (kandidaatti)Tutkielmani käsittelee aikuisiän musiikkikasvatusta viulunsoiton alkeisopetuksen kontekstissa. Pyrkimykseni oli tarkastella, millainen aikuinen on oppijana sekä min-kälainen rooli opettajalla on aikuisten opettamisessa. ... -
”Ainoo tapa tietenki mikä helpottaa on se, että menee sinne esiintyy.” : nuorten kokemuksia jännittämisestä musiikillisen toiminnan yhteydessä.
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 06.12.2022)
opinnäyte (maisteri)Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella nuorten kokemuksia jännittämisestä erilaisissa musiikillisissa konteksteissa. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia jännittämisen kokemuksia haastateltavilla nuorilla on ... -
Aktiivista toimintaa ja näkymättömiä rajoja : sukupuolet musiikkiluokan käyttäjinä
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2011)
opinnäyte (maisteri)Tutkielmani tarkoitus on selvittää tulevaisuuden musiikkikasvattajien käsityksiä sukupuolista musiikillisina toimijoina musiikinluokan kontekstissa. Lähestymistapani on feministinen ja työni noudattelee feministisen ... -
Aktivismin taide : laadullinen meta-analyysi aktivismista musiikkikasvatuksessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 22.03.2023)
opinnäyte (maisteri)Tämä maisterin tutkielma käsittelee aktivismia musiikkikasvatuksessa. Tutkimuskysymys on: ”Mitä opettaja-aktivismilla tarkoitetaan tutkimuskirjallisuudessa ja mitä sillä tavoitellaan musiikkikasvatuksen käytänteissä?” ... -
Amatöörikuoromusiikin puhtauden mittaaminen
(Sibelius-Akatemia, 2006)
opinnäyte (maisteri)Tutkimuksessa pyrittiin kehittämään ja testaamaan diskreettiin Fourier-muunnokseen perustuvaa menetelmää amatöörikuoron puhtauden mittausta varten. Kehitettyä menetelmää testattiin moniäänisellä signaaleilla. Ensisijainen ... -
Apua, musta leivotaan opettajaa! : tutkielma erään vuosikurssin kokemuksesta opiskeluajastaan Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen koulutusohjelmassa 1999-2005
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2015)
opinnäyte (maisteri)Tutkimusasetelma syntyi yliopistojärjestelmän murroksessa, jolloin yhteiskunnallinen keskustelu yliopisto-opintojen merkityksestä ja laadusta oli kiihkeää. Tutkielma tarjoaa ikkunan vuoden 2005 opiskelijoiden ajatuksiin ... -
Arvot musiikinopettajan työssä. Laadullinen tutkimus opetussuunnitelman arvopohjan toteuttamisesta lukion musiikinopettajantyössä.
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2022)
opinnäyte (maisteri)Tämän tutkielman aiheena on lukion opetussuunnitelman perusteiden (LOPS 2019) arvot musiikinopet- tajan työssä. Tutkimuksessani pyrin selvittämään, miten LOPS:n 2019 arvopohja toteutuu musiikinopet- tajan työskentelyssä ... -
Att vara sträng på ett mjukt sätt: kvalitativ intervjustudie med musiklärare om lärarrollen och arbetsro i musikundervisningen i åk 1–6
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 03 / 2023)
opinnäyte (maisteri)Syftet med detta arbete är att få en inblick i hur musiklärare uppfattar musiklärarrollen samt att försöka förstå och kartlägga hur man kan jobba med arbetsro i musikundervisningen i åk 1–6. Forskningsfrågorna som undersöks ... -
Barokkimusiikkia koulussa
([J. Salakka], 2008)
opinnäyte (maisteri)Tutkimuksen lähtökohtana oli tekijän näkemys vanhasta musiikista ja siihen perustuva opetuskäytäntö, jota tekijä on soveltanut Tiirismaan musiikkiluokilla jo pitkään. Raportin teoreettisessa osuudessa selvitetään lähtökohtien ... -
Bridging experience, action, and culture in music education
Studia musica : 16 (Sibelius-Akatemia, 2003)
opinnäyte (tohtori)This dissertation examines two contemporary theories of music education within a pragmatist frame of reference. By using methods of analysis and synthesis it shows how Bennett Reimer's and David J. Elliott's philosophies ... -
Democracy through pop? : thinking with intersectionality in popular music education in finnish schools
Studia musica : 90 (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2022)
opinnäyte (tohtori)This article-based doctoral dissertation is an inquiry into the conditions required for democractic popular music education (PME) in Finnish basic education. Although critical research on PME in Finland has recently ... -
Den konstnärliga aktiviteten i jazz : en undersökning om jazzpianolärares beskrivningar av att undervisa improvisation
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 13.03.2023)
opinnäyte (maisteri)Studien fokuserar på jazzimprovisationsundervisning inom högre musikutbildning. Syftet med undersökningen är att beskriva den enskilda musikaliska utvecklingen inom jazzimprovisation och hur man kan förhålla sig till den ... -
Dialoginen vuorovaikutus soiton yksilöopetuksessa musiikin korkeakouluopinnoissa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 13.03.2024)
opinnäyte (maisteri)Maisterintutkielmassani tarkastelen vuorovaikutusta ja sen merkityksiä soiton yksilöopetuksessa. Tarkastelun kohteena ovat kahden Sibelius Akatemiassa musiikin korkeakouluopintoja suorittavan oppilaan ja heidän opettajansa ... -
Ekologisesti kestävä musiikkikasvatus peruskoulussa
(2020)
opinnäyte (kandidaatti)Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, millaisia mahdollisuuksia musiikinopettajalla on toteuttaa ekologisesti kestäviin arvoihin ja asenteisiin pohjautuvaa kasvatusta peruskoulun musiikin tunneilla. Kestävä tulevaisuus ... -
Elevcentrerad undervisning i pop/jazz-sång. En kvalitativ studie om sångelevers upplevelser om sin lärandeprocess inom den grundläggande konstundervisningen i musik.
(2020)
opinnäyte (maisteri)I min magisteravhandling undersöker jag elevers erfarenheter av pop/jazz sånglektioner inom den grund-läggande konstundervisningen i musik och hurdana erfarenheter de har av elevcentrerad undervisning Min undersökning utgår ... -
Elämänkumppanina musiikki : kolme kertomusta musiikin merkityksistä elämässä
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2018)
opinnäyte (maisteri)Tämä maisterin tutkielma pyrkii selvittämään, millaisia merkityksiä musiikilla on ihmisille heidän elämänsä eri vaiheissa. Laadullisena tapaustutkimuksena työ tarkastelee yksilöiden kokemusta kolmen tutkimushenkilön ... -
”En mä ajattele, että asiat on niinku kauhean huonosti” : Kolmen musiikinopettajan näkemyksiä kestävyyskasvatuksesta ja laaja-alaisesta osaamisesta lukiossa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 14.09.2023)
opinnäyte (maisteri)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää, miten haastatellut lukion musiikinopettajat huomioivat työssään kestävyysteemoja ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. Toisena tavoitteena oli selvittää, millaisia ...