Oppiaineetteatteriopettaja
Viitteet 1-20 / 72
-
Aihe esityksen valmistamisessa
(2015)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyöni on taiteellis-pedagoginen. Se koostuu Rauman Kaupunginteatteriin tekemästäni ohjauksesta ja siihen liittyvästä kirjallisesta työstä. Kirjallinen työni Aihe esityksen valmistamisessa käsittelee työryhmän ... -
Echoes in the body : understanding deaf embodiment
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)In this thesis, I consider the corporeality of a deaf person in the context of theatre pedagogy. I approach the subject through the framework of embodied learning and holistic conception of human beings, looking for answers ... -
Ei ole mun vika : kokemuksellinen oppiminen ja stand up -komiikka
(2018)
opinnäyte (maisteri)Taiteellis-pedagoginen opinnäytetyöni koostuu Kallio komedibolagetissa tekemästäni stand up -sooloesityksestä sekä siihen liittyvästä kirjallisesta työstä. Kirjallisessa osiossa käsittelen stand up -komiikkaa ja sen oppimista ... -
"Ei tällaista vaan pääse tekemään missään” - Teatterin harrastamisen ja opettamisen lähtökohtia
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2024)
opinnäyte (maisteri)Työni käsittelee yleisimpiä syitä teatterin harrastamiselle, sekä teatteriopettajan tehtävää harrastuksessa. Työ rakentuu pääosin omien kokemuksieni, ja lähdemateriaalin välisen keskustelun varaan. Olen löytänyt teatterin ... -
Empatiaa, eskapismia ja itsensä toteuttamista: Joitakin keskusteluja roolipeleistä
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 05 / 2024)
opinnäyte (maisteri)Tutkimuksessani tarkastelen elinikäisen roolipeliharrastukseni opetuksia. Keskityn selvittämään, miten tämä harrastus on vaikuttanut minuun ja mitä uutta voin oppia siitä. Roolipelaamisen käsitteen rajaan pöytäroolipelaamiseen, ... -
Epävarmuutta, vastuuta, välttelyä : teatterikorkeakoululaisten määritelmiä vallasta erilaisissa teatterin työskentelytavoissa
(2019)
opinnäyte (maisteri)Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia valtaa teatterissa diskurssianalyysin menetelmiä käyttäen. Tutkielmassa perehdytään Teatterikorkeakoulun opiskelijoiden haastatteluihin ja pohditaan, miten vallasta puhutaan ... -
Erityistilassa : vapaasukellus hengitykseen taidepedagogisena praktiikkana
(2018)
opinnäyte (maisteri)Tässä opinnäytetyössä nostan taiteellisen ja pedagogisen ajatteluni keskiöön hengityksen. Opinnäytetyön lähtökohtana on syventää tietämystäni hengityksestä sekä tutkia hengitystä väylänä itsen ja maailman välillä. Työni ... -
Eroottinen opettaja - erotiikka osana teatteriopettajan työtä
(2011)
opinnäyte (maisteri)"Eroottinen opettaja - erotiikka osana teatteriopettajan työtä" on katsaus teatteriopettajan työn vaietumpaan puoleen. Teksti käsittelee opettajan ja täysi-ikäisen opiskelijan välisiä suhteita ja erotiikkaa monilla eri ... -
Eräs kykloopinosa huudahti: ”makkaraksi!” : pohdintoja leikin ja teatterin välisestä suhteesta
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Tässä opinnäytetyössä tutkin leikin ja teatterin välistä suhdetta omassa taideopettajuudessani. Työn pohjana kulkee syksyllä 2021 sekä keväällä 2022 järjestetty noin kuudenkymmenen opetuskerran laajuinen työpajakokeilu ... -
Hack the system gently : incorporeal, subversive ways of reconstructing body narratives through artistic practices
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2021)
opinnäyte (maisteri)The aim of this research is to reveal and enumerate the characteristics of possible artistic (pedagogical) practices aimed at disrupting capitalist (pharmacopornographic) body narratives, and to explore what could work as ... -
How to connect : a journey to form pedagogical principles for sustainable, flexible actor training
(2018)
opinnäyte (maisteri)In this thesis, the author searches pedagogical principles for actor training fueled by two questions: 1. How can the content of the training be made relevant to acting in theatre so that it is not just a physical workout? ... -
Humanoid praxis : kokeellisen toimijuuden rämeikössä
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Taiteellis-pedagoginen opinnäytetyöni on tutkielma, joka pohjautuu käytännölliseen ja tutkivaan työskentelyjaksoon. Työskentely tapahtui kokeelliseen toimijuuteen perustuvan praktiikan ympärillä Helsingin Lapinlahden ... -
Huviretki ei-ymmärtämiseen
(2011)
opinnäyte (maisteri)Huviretki ei-ymmärtämiseen pyrkii purkamaan ja uudelleen jäsentämään käsitteitä esitys, esiintyjä, katsoja ja ohjaaja. Millainen on teatterin tekemisessä ja arvioinnissa käytettävä teatterin työkalupakki, joka rajoittaa ... -
Ilmaisun makua : makuaisti esiintyjän ilmaisun välineenä
(2012)
opinnäyte (maisteri)Tämä taidepedagoginen opinnäyte on tutkielma uudenlaisesta esiintyjän ilmaisun välineestä, makumenetelmästä, jossa makuaistimusta käytetään impulssina esiintyjän ilmaisulle. Työ pohjaa opintojeni syventävään harjoitteluun, ... -
Intuitiivinen ohjaaja : kohtauksia Kokeilleesta
(2012)
opinnäyte (maisteri)”Intuitiivinen ohjaajaa – Kohtauksia Kokeilleesta” pohtii intuitiota ohjaajan ja opettajan työvälineenä. Teksti käsittelee intuition ilmenemistä eri muodoissa ja pyrkii pääsemään kosketuksiin subjektiivisen intuition ... -
Isä Peloton
(2011)
opinnäyte (maisteri)Isä Peloton on matka isään, mieheen sekä yritys laajempaan keskusteluun isyydestä ja äitiydestä perheen roolista käsin. Teksti on koostettu isien ja isoisien haastatteluista ja omista pohdinnoista suhteessa lasten vanhempien ... -
Kaaos, virtaus ja nautinto : leikki improvisaatiossa ja luovassa prosessissa
(2012)
opinnäyte (maisteri)Taiteellis-pedagogisessa opinnäytteessäni pohdin leikin läsnäoloa työssäni taiteilijana ja pedagogina. Opinnäytteeni kirjallinen osio liittyy opinnäyteproduktiooni Purkkipurkkipurkki, joka oli o-3-vuotiaille lapsille ... -
Katsele rauhassa – pedagogiikasta, katseesta ja potentiaalisuudesta
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyöni Katsele rauhassa - Pedagogiikasta, katseesta ja potentiaalisuudesta käsittelee sitä, miten työskentelen valosuunnittelijana ja pedagogina, tai kenties tarkemmin: pedagogisena valosuunnittelijana. Olen aiemmalta ... -
Katsoja esiintyjän opettajana : rakkaudesta katsojaan
(2020)
opinnäyte (maisteri)Kysyn tässä opinnäytetyössä: Mitä katsoja opettaa esityksestäni minulle? Tutkin tietoa, jota katsojat ja heidän olemassaolonsa esitystilanteessa minulle esiintyjänä mahdollistavat. Tein taiteellispedagogisen opinnäytetyöni ... -
Kenen kertomus? : kertomukset vallankäyttönä yhteisöllisen teatterintekijän näkökulmasta
(2018)
opinnäyte (maisteri)Kenen kertomus? – Kertomukset vallankäyttönä yhteisöllisen teatterintekijän näkökulmasta käsittelee kertomuksia vallankäyttönä eri teorioita tutkien. Työn tutkimuskysymys on: Miten kertomukset näyttäytyvät vallankäyttönä ...