Oppiaineetvanha musiikki
Viitteet 1-12 / 12
-
Autenttista vai persoonallista? : Erilaisia Brahms-tulkintoja 1800-luvun esityskäytäntöjen valossa
([H. Pesonen], 2008)
opinnäyteTutkielmani käsittelee 1800-luvun esityskäytäntöjä ja Brahmsin musiikkia niiden historiallisena kontekstina. Tarkastelen esityskäytännöistä vibratoa, portamentoa ja ajan käyttöä ennen kaikkea 1800-luvun suuren viulistin ... -
Konserttimusiikin Dingo-ilmiö : barokkiorkesterien esiinnousu Suomessa 1980-luvulla
([H. Lund], 2014)
opinnäyteTässä kirjallisessa työssäni olen selvittänyt suomalaisten barokkiorkesterien alkuvaiheita 1980-luvulla ja tuonut esille yksittäisiä muusikoita, joiden panos orkesterien syntyyn on ollut merkittävä. Mainitsen myös joitakin ... -
Konsten att tala genom musik : om sambandet mellan text och musik i kantaten La Mort de Didon
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyteTarkoituksena oli tutkia tekstin ja musiikin välistä yhteyttä Michel Pignolet de Montéclairin säveltämässä ranskalaisessa barokkikantaatissa La Mort de Didon, pyrkimyksenä lisätä ymmärrystä kyseisestä genrestä. Lähtökohtana ... -
Laulavan soinnin jäljillä : äänenmuodostus ja sen opetus traversonsoitossa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyteTyön aiheena on traverson äänenmuodostus ja sen merkitys pedagogiikassa. Aihetta tarkastellaan traversonsoiton aikalaisoppikirjojen, pitkän linjan traverso-opettajien haastattelujen sekä tutkijan omakohtaisten kokemusten ... -
Mikrotonaalinen nokkahuiluconsort: Vicentinon enharmoninen madrigaali Dolce mio ben renessanssinokkahuiluilla
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 09.12.2024)
opinnäyteNicolà Vicentino (1511–1576/77) esitteli vuonna 1555 Roomassa julkaistussa kirjassaan L’antica musica ridotta alla moderna prattica kiistanalaisen keinon jäljitellä antiikin musiikkia oman aikansa polyfonisessa ... -
Opas barokkitrumpetin käyttöön modernissa sinfoniaorkesterissa
(Sibelius-Akatemia, 2014)
opinnäytePerehdyn tässä lopputyössäni barokkitrumpettiin ja sen soittamiseen modernin sinfoniaorkesterin osana. Työni on suunnattu kaikille niille orkestereissa työskenteleville trumpetisteille, trumpetinsoiton opiskelijoille, sekä ... -
Paloista kokonaiseksi - Basso continuo -osuuden rekonstruointi Cozzolanin sävellykseen
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 11 / 2024)
opinnäyteTutkielman aiheena oli puuttuvan basso continuo -osuuden rekonstruoiminen Chiara Margarita Cozzolanin kappaleeseen Amate o populi kokoelmasta Scherzi di sacra melodia. Pyrkimyksenä oli tuottaa historiallisesti tiedostava ... -
Resitaatio ja deklamaatio : Resitatiivin retoriset periaatteet Johann Adolph Scheiben mukaan
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 16.11.2024)
opinnäyteSaksalais-tanskalainen muusikko ja kirjailija Johann Adolph Scheibe (1708–1776) julkaisi 1760-luvulla mittavia kirjoituksia, joissa hän esitti resitatiivin jakautuvan kahdenlaiseen ilmaisuun: resitaatioon ja deklamaatioon. ... -
Singing in the Contemporary Traverso Classroom
(2019)
opinnäyteThis research aims to study the usage and effects of singing as a tool for contemporary traverso pedagogy. It is also intended to shed light on the historical usage of singing tools in the professional-musician training ... -
Soitinnuksesta esitykseksi - J. S. Bachin Ciacconan BWV 1004 soitinnus traversolle
(09.10.2023)
opinnäyteKirjallisen työn aiheena oli Johann Sebastian Bachin Ciacconan BWV 1004 soitinnus traversohuilulle.Tutkimuksen ytimenä oli se, mitä sovituksellisia haasteita traversosoitinnusta tehdessä tulee vastaan, ja kuinka ne ratkaistaan ... -
The Issue of Size: A Glimpse into the History of the Violoncello Piccolo
(2020)
opinnäyteThe aim of this research is to find out whether, how and why the size, tuning and the number of strings of the cello in the 17th and 18th centuries varied. There are multiple reasons to believe that the instrument we now ... -
Traditiollistumisen vaiheita : tutkimus traditioon kuulumisen kokemuksesta cembalistina ja cembalonsoitonopiskelijana
(Sibelius-Akatemia, 2014)
opinnäyteTässä seminaarityössä seuraan vaihe vaiheelta prosessia, johon tradition käsitteeseen tarttuminen ja siitä syntynyt tarve oman traditiosuhteeni selvittämiseen on minut johtanut. Vaikka nimesin työni tutkimukseksi, en ...