Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa "draamapedagogiikka"
Viitteet 1-18 / 18
-
Coping with not-knowing by co-confidencing in theatre teacher training : a grounded theory
Acta Scenica : 39 (2014)
opinnäyte (tohtori) -
Eroottinen opettaja - erotiikka osana teatteriopettajan työtä
(2011)
opinnäyte (maisteri)"Eroottinen opettaja - erotiikka osana teatteriopettajan työtä" on katsaus teatteriopettajan työn vaietumpaan puoleen. Teksti käsittelee opettajan ja täysi-ikäisen opiskelijan välisiä suhteita ja erotiikkaa monilla eri ... -
How to connect : a journey to form pedagogical principles for sustainable, flexible actor training
(2018)
opinnäyte (maisteri)In this thesis, the author searches pedagogical principles for actor training fueled by two questions: 1. How can the content of the training be made relevant to acting in theatre so that it is not just a physical workout? ... -
Huviretki ei-ymmärtämiseen
(2011)
opinnäyte (maisteri)Huviretki ei-ymmärtämiseen pyrkii purkamaan ja uudelleen jäsentämään käsitteitä esitys, esiintyjä, katsoja ja ohjaaja. Millainen on teatterin tekemisessä ja arvioinnissa käytettävä teatterin työkalupakki, joka rajoittaa ... -
Intuitiivinen ohjaaja : kohtauksia Kokeilleesta
(2012)
opinnäyte (maisteri)”Intuitiivinen ohjaajaa – Kohtauksia Kokeilleesta” pohtii intuitiota ohjaajan ja opettajan työvälineenä. Teksti käsittelee intuition ilmenemistä eri muodoissa ja pyrkii pääsemään kosketuksiin subjektiivisen intuition ... -
Katsokaa! Ihminen! : taidepedagogisia kurotuksia kohti syvempää minää
(2018)
opinnäyte (maisteri)Tässä opinnäytetyössäni tarkastelen teatteripedagogisten opintojeni aikana toteuttamiani Albumi-työpajoja. Olen toiminut ohjaajana kahdessa työpajassa, talvella 2017 Porissa, sekä talvella 2018 Helsingissä. Molemmat työpajat ... -
"Kenenkäs huorina sitä ollaan" : pohdintoja vallasta ja auktoriteetista vankilateatterin tekoprosessissa
(2016)
opinnäyte (maisteri)Taiteellis-pedagogisen opinnäytteeni kirjallinen osio käsittelee ensimmäisen opinnäytteeni käytännön osion prosessissa nousseita keskeisiä havaintoja ja kysymyksiä. Nämä havainnot ja kysymykset liittyvät vallankäyttöön ja ... -
Kevään hajoaminen : kahden ohjauksen anatomia
(2011)
opinnäyte (maisteri)”Kevään hajoaminen – Kahden ohjauksen anatomia” kertoo näytelmäharjoituksista, teatterin ohjaamisesta ja opettamisesta yhden kevään aikana Kallion lukiossa. Työssä tutkin kahden näytelmän – Elostelijan elämän ja ... -
Kohti esityskeskeistä pedagogiikkaa
Acta Scenica : 64 (Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2024)
opinnäyte (tohtori)TIIVISTELMÄ Taiteellisessa tutkimuksessani tarkastelen esityskeskeisen pedagogiikan käytäntöjen muodostumista yli kymmenen vuotta kestäneen tutkimusprosessin aikana. Esityskeskeinen pedagogiikka on avoimeen esityskäsitykseen ... -
Mahdottoman mahdollistaminen
(2012)
opinnäyte (maisteri)Tämä opinnäytetyöni on taiteellispedagoginen. tarkastettava esitys oli konsertti Arcadia International Bookshopissa 3.3.2012, jossa lauloin kitaran ja harmonikan säestämänä sanoittamiani ja säveltämiäni kappaleita. ... -
Miesopettajana teatteritunnilla : sukupuoli tasa-arvoisen kohtelun näkökulmana
(2016)
opinnäyte (maisteri)Teatteriopettajan maisteriohjelman seminaarityössä käsittelin poikien opetusta. Tässä työssäni jatkan sukupuolen tutkimista syventymällä teatteriopettajien sukupuoleen sekä siihen, miten sukupuoli yhtenä sosiaalisena ... -
Miten nähdä hämärässä? : lähtökohtia tasavertaiselle ja vapaalle taiteellis-pedagogiselle työskentelylle
(2017)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyössäni ”Miten nähdä hämärässä? - Lähtökohtia tasavertaiselle ja vapaalle taiteellis-pedagogiselle työskentelylle” olen pohdiskellut niitä lähtökohtia, joista oma taiteentekemisen tyylini ja taidepedagogiikkani ... -
Peruskoulun ja taiteen välissä : teatteripedagogiikka suomalaisen peruskoulu-uudistuksen keskellä
(2018)
opinnäyte (maisteri)Opinnäyte käsittelee ilmaisutaidon opetusta, teatteritaiteen opetusta ja teatteripedagogiikkaa suomalaisissa peruskouluissa. Keskiössä on vuonna 2016 voimaan astunut opetussuunnitelmauudistus, jossa draama on mainittu ... -
Sanaton vapaus : metodit sanattoman teatterin opetuksessa
(2014)
opinnäyte (maisteri)Taiteellis-pedagoginen opinnäytetyöni keskittyy sanattoman teatterin eri muotoihin, sen historiaan ja ennen kaikkea opettamiseen. Olen teatteriopettajana työssäni usein huomannut, että verbaalinen ilmaisu lukitsee oppilaat. ... -
Teatteria kouluihin! : mitä (yhteisö)teatteritunneilla opitaan?
(2013)
opinnäyte (maisteri)Tämä opinnäyte sisältää taiteellis-pedagogisen työn sekä kirjallisen osion. Taiteellis-pedagoginen työ käsittää esityksen, joka luotiin devsing-menetelmänä teini-ikäisten nuorten kanssa Annantalolla lukuvuonna 2012 – 2013. ... -
Tilanteita - situations : esityksen ehdottama pedagogiikka
(2012)
opinnäyte (maisteri)Tilanteita - Situations valmistui elokuussa 2010 Teatterikorkeakoulun Studio 3:seen minun ja Anna Orkolaisen taiteellis-pedagogisena opinnäytetyönä. Opiskelimme tanssi- ja teatteripedagogiikan laitoksella, minä teatteria ... -
Twining plants & cultivating the unexpected : disruption through contemporary theatre practices
(2018)
opinnäyte (maisteri)The aim of this research is to examine the role of disruption in an artistic process and the possibilities of utilizing disruption in contemporary theatre. The theoretical starting point is John Dewey’s view of disruption ... -
Äänenkäytön erityisyys pedagogiikan ja taiteellisen toiminnan haasteena
Acta Scenica : 33 (2013)
opinnäyte (tohtori)