Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa "jazz"
Viitteet 1-20 / 36
-
Adorno’s Ideas on Stravinsky’s Neoclassicism Meet the Pianist’s Work : Reflecting Playing Experience with Adorno’s Key Concepts
Numanities - Arts and Humanities in Progress : 24 (Springer, 2022)
kirjan osaTheodor W. Adorno’s ideas on jazz and Igor Stravinsky’s neoclassicism (1936; 1949; 1963) are notorious for their strident criticism, pathologizing metaphors and prejudicial language. What has been overlooked, however, is ... -
Bassolinjat Hammond B-3 -uruilla : jazzurkurin näkökulma
EST-julkaisusarja : 35 (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2017)
opinnäyte (tohtori)This thesis examines the different ways of playing bass lines on the Hammond B-3 organ in jazz music. This topic was selected for two main reasons. First of all, an earlier comparative study of bass lines played on both ... -
Basson murtorytmi kolmessa 1960-luvun jazzyhtyeessä : tarkastelun kohteena basistit Scott LaFaro, Jimmy Garrison ja Ron Carter.
EST-julkaisusarja : 74 (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2023)
opinnäyte (tohtori)Broken time eli murtorytmi on jazzmusiikissa 1950–1960-lukujen vaihteessa syntynyt bassonsoiton säestystapa. Ilmiön kehitykseen vaikuttivat bassolinjan rytmisen muuntelun monipuolistuminen, kontrabasson kehitys solistisena ... -
Brecker and Patterns : an analysis of Michael Brecker's melodic and instrumental devices
(Sibelius-Akatemia, 1999)
opinnäyte (maisteri)Only a few scientific studies or articles exist on Michael Brecker's improvisational style. The present work approaches Michael Brecker's style through a detailed analysis of his solos in the compositions "Straphangin"," ... -
Collaborative Live Composition with Frankie
(Northeastern University, 2023)
kirjan osaThis paper describes a web application being developed for the purpose of collaborative live composition. In this concept, musical information such as pitch sets, chord progressions and textual parameters can be created ... -
Den konstnärliga aktiviteten i jazz : en undersökning om jazzpianolärares beskrivningar av att undervisa improvisation
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 13.03.2023)
opinnäyte (maisteri)Studien fokuserar på jazzimprovisationsundervisning inom högre musikutbildning. Syftet med undersökningen är att beskriva den enskilda musikaliska utvecklingen inom jazzimprovisation och hur man kan förhålla sig till den ... -
Developing expertise of popular music and jazz vocal pedagogy through professional conversations : a collaborative project among teachers in higher music education in the Nordic countries
Studia musicaStudia musica : 7722 (2019)
opinnäyte (tohtori)Tämä väitöskirja tutkii populaarimusiikin ja jazzin laulupedagogiikkaa Pohjoismaisissa korkeakouluissa. Pohjoismaat ovat sisällyttäneet populaarimusiikin ja jazzin opetuksen lähes kaikille koulutusasteille ja -muodoille ... -
Early Jazz-Rock : the music of Miles Davis, 1967-72
(Sibelius-Akatemia, 2005)
opinnäyte (tohtori)This study examines various aspects of Miles Davis's music, the main subject being his jazz–rock phase between years 1967–72. On the macro level, I describe the study materials: Davis's recordings. From there I proceed to ... -
Elävän jazzmusiikin saavutettavuus Suomessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2022)
opinnäyte (maisteri)Tutkimuksessa kartoitetaan elävän jazzmusiikin saavutettavuuden nykytila Suomessa ja esitetään toimenpide-ehdotuksia jazzalan saavutettavuuden edistämiseksi. Tutkimus perustuu Suomen Jazzliitto ry:n strategisiin tavoitteisiin ... -
”Et löytää sen oikeen kanavan, mistä löytyy se tietynlainen tunne” : kolmen laulunopettajan kokemuksia nuorten laulunopetuksesta
(2019)
opinnäyte (maisteri)Tässä tutkielmassa tarkastelen 12–16-vuotiaiden nuorten pop/jazz-laulunopetusta kolmen pop/jazz-laulupedagogin kokemusten pohjalta. Pyrin selvittämään, minkälaisia erityispiirteitä nuorten laulunopetukseen liittyy, sekä ... -
Improvisaatio pop/jazz -laulunopetuksessa oppijakeskeisyyden näkökulmasta: Systemaattinen kirjallisuuskatsaus opettajan tehtäviin ja työtapoihin improvisaation opettamisessa.
(2019)
opinnäyte (kandidaatti)Tässä tutkielmassa perehdyn improvisaation ja luovan tuotannon opettamiseen pop/jazz -laulutunnilla. Tarkastelen aihetta oppijakeskeisyyden näkökulmasta. Olen etsinyt tietoa siitä, minkälaisia työtapoja improvisaation ... -
John the Baptist - Johannes kastaja, Heikki Sarmannon säveltämän oratorion tarkastelua
(2019)
opinnäyteTässä kirjallisessa työssä esitellään Heikki Sarmannon vuonna 2016 kantaesitettyä John the Baptist -oratoriota. Työn tavoitteena oli tehdä uutta kirkkomusiikkiteosta tunnetummaksi, jotta mahdollinen kynnys oratorion tai ... -
Korkeakoulusta valmistuneen pop/jazz-laulajan instrumenttihallinta
(Sibelius-Akatemia, 2011)
opinnäyte (maisteri)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan korkeakoulusta valmistuneen pop/jazz-laulajan yhtä ammattitaidon osaa: instrumentinhallintaa. Alan käytännöt ja ihanteet ovat korkeakoulutasolla toistaiseksi vielä hieman jäsentymättömiä, ... -
”Kun muiltakin tulee kivoja ideoita, ei tarvi itse keksiä kaikkee...” : oppilaiden kokemuksia improvisoinnista CAD-metodilla musiikkiopiston pianonsoiton ryhmätunneilla
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2020)
opinnäyte (maisteri)Improvisointi ja säveltäminen on nostettu yhdeksi tavoitekokonaisuudeksi taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteissa (TPOPS 2017). Kokemukseni mukaan musiikkioppilaitosten opettajien työvälineet ... -
Lennie and Ornette searching for freedom in improvisation : observations on the music of Lennie Tristano and Ornette Coleman
(Sibelius-Akatemia, 2003)
opinnäyte (tohtori)This thesis examines the music of two pioneers of free improvisation in jazz: Lennie Tristano and Ornette Coleman. Besides emphasizing the melodic language of both musicians, this study presents analyses and transcriptions ... -
McCoy Tyner, Modal Jazz, and the Dominant Chord
EST-julkaisusarja : 50 (2019)
opinnäyte (tohtori)This thesis examines the significance of dominant seventh chords to jazz pianist McCoy Tyner’s style during the 1960s. As a member of the John Coltrane Quartet, Tyner was at the forefront in the emergence of modal jazz. ... -
Millaisia mielikuvia eri muusikkoudet suomalaisissa jazzmuusikoissa herättävät?
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2018)
opinnäyte (maisteri)Tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa suomalaisista jazzmuusikoista. Millaisia mielikuvia jazzmuusikoilla on omien arvojensa lisäksi erilaisista muusikkouksista? Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii Shalom ... -
Mä ite koen et mä en o mikään rytmityyppi : jazzlaulunharrastajien reflektointia oppimisestaan kolmimuunteisen rytmiikan parissa
([A. Levy], 2014)
opinnäyte (maisteri)Tutkielmani käsittelee jazzlaulunharrastajien kokemuksia oppimisestaan kolmimuunteisen rytmiikan parissa. Tutkin Stimulated Recall -menetelmää apuna käyttäen laulajien omaa havainnointia toiminnastaan ja oppimisestaan yhden ... -
Oppijalähtöisyys Sibelius-Akatemian pop&jazz-laulunopetuksessa : tapaustutkimus kolmesta opettajasta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2016)
opinnäyte (maisteri)Tässä tutkimuksessa tarkastelen, minkälaisia näkemyksiä kolmella Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen aineryhmän pop&jazz-laulunopettajalla on oppijalähtöisyydestä sekä miten oppijalähtöisyys heidän mielestään näkyy ... -
Paul Chambers ja So What : walking bass varhaisessa modaalisessa jazzissa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 20.12.2024)
opinnäyteTässä tutkimuksessa tarkastelen Paul Chambersin soittamaa walking bass -linjaa Miles Davisin kappaleessa So What, levyltä Kind of Blue.Aineisto on käytettävissä vain kirjaston Taju-työasemilla.