Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa "näyttelijät"
Viitteet 1-20 / 30
-
A Love Letter to Accents – Näyttelijän näkökulma englannin kielen aksentteihin ja niiden transformatiiviseen voimaan
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 08.05.2023)
opinnäyte (maisteri)Kirjallinen opinnäytetyöni käsittelee englannin kielen aksentteja näyttelijäntaiteessa ja niiden transformatiivista voimaa. Englannin kielen puhuminen on aina ollut minulle nautinnollista. Koen, että englantia puhuessani ... -
Att vara kvinna på scen : "you’re born naked and the rest is drag”
(2013)
opinnäyte (maisteri)I mitt examensarbete vill jag dela med mig av mina personliga upplevelser av att vara kvinna under min skådespelarutbildning på Teaterhögskolan i Helsingfors. Jag reflekterar över hur normer samt min egen och andras syn ... -
Den skapande inspirationen : nyckeln till (konstnärs)livet
(2016)
opinnäyte (maisteri)I mitt examensarbete har jag undersökt kreativiteten och viljan att skapa. Eftersom jag studerar skådespelarkonst har jag för det mesta använt mig av exempel från teaterns värld. Jag anser ändå att kreativiteten finns ... -
Developing embodied pedagogies of acting for youth theatre education : psychophysical actor training as a source for new openings
Acta Scenica : 47 (2017)
opinnäyte (tohtori)This qualitative pedagogical research examines the nature and the ethics of embodied pedagogies of acting and considers their use in the continuum from youth theatre education to professional actor training. By 'embodied ... -
Elämä minussa : Näyttelijän hermosto
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 16.06.2023)
opinnäyte (maisteri)Kirjallisessa opinnäytetyössäni ”Elämä minussa – Näyttelijän hermosto” tutkin ihmisen autonomisen hermoston, erityisesti vagushermon, toimintaa suhteessa näyttelijäntaiteeseen. Autonominen hermosto säätelee kehossa monia ... -
Elämäntunto : näyttelijä kohtaa hoitolaitosyleisön
Acta Scenica : 42 (2015)
opinnäyte (tohtori) -
Hikeä ja harmoniaa : liikunnan ja fyysisen ilmaisun opetus Suomen Teatterikoulun ja Teatterkorkeakoulun näyttelijänkoulutuksessa vuosina 1943-2005
Acta Scenica : 26 (2011)
opinnäyte (tohtori) -
IHANA KAMALA KEHO
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 16.06.2023)
opinnäyte (maisteri)Suhteeni itseeni ja omaan ulkonäkööni on tullut usein tielle näyttelijänammattia harjoittaessa. Minulle oli ollut selvää jo pitkään, että haluaisin kirjoittaa ja tutkia näyttelijän kehosuhdetta ja sitä miten se voi ... -
Inre bilder : en essä om hur jag använder mig av mentala representationer i mitt skådespelararbete
(2016)
opinnäyte (maisteri)Det här är en essä som undersöker inre bilder som en del av skådespelarens arbete. Att se mentala bilder för sitt inre kan vara att känna rörelse i form av bilder, uppleva en bild av lukt, smak eller ljud, utan att dessa ... -
Kan det vara farligt? - Om ansvar i mötet mellan scenaktör och publik.
(2020)
opinnäyte (maisteri)I samband med en föreställning uttryckte en person i publiken att en scenaktör alltid är ansvarig för scenrummet och antydde att publiken inte kan ställas till svars för sitt agerande om inte hen fått klara anvisningar i ... -
Kesken : näyttelijänkoulutuksen rakentuminen opettajien kokemana
Kuuranne, Malla (toim.); Kumpulainen, Seppo (toim.)
Teatterikorkeakoulun julkaisusarja : 66 (2018)
kirjaKesken, näyttelijänkoulutuksen rakentuminen opettajien kokemana on kokoelma Teatterikorkeakoulun näyttelijäntaiteen koulutusohjelman tämän hetkisten professorien ja lehtoreiden kirjoituksia omasta työstään. Kukin kirjoittaja ... -
Kriisit ja kaipuu : Kaarlo Bergbomin elämä ja työ. III, 1888-1906
Teatterikorkeakoulun julkaisusarja : 64 (2018)
kirja -
Kvinnornas teaterhistoria : om kvinnans krokiga väg mot människostatus på scenen
(2016)
opinnäyte (maisteri)I min magisteruppsats går jag igenom teaterhistorien från antiken till viktoriansk tid ur kvinnans perspektiv. Jag skriver om hur kvinnan gjorde teater under epoker där "kvinnan inte gjorde teater", och om kvinnans roll i ... -
Läsnäolosta : kohti kaikkeutta, yhteisöä ja yleisöä
(2019)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytteeni kirjallisessa osiossa tavoittelen läsnäolon kokemusta. Koetan saada kiinni sen olemuksesta tarkastelemalla yksityiskohtaisia henkilökohtaisia kokemuksia, tekemällä näiden perusteella olettamuksia yleisyydestä ... -
Miten minä voisin kertoa tämän?
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 16.06.2023)
opinnäyte (maisteri)Taiteellisen opinnäytteeni pääotsikko on “Miten voisin kertoa tämän.” Pohdin opinnäytteessäni sitä, miten näyttelijä kertoo tarinaa, ja miten näyttelijöistä kerrotaan tarinoita. Minkälaisia tarinoita minun mielessäni ... -
Näkemyksiä kentän laidalta : yksilön harjoitteleminen ryhmässä
(2018)
opinnäyte (maisteri)Pohdin kirjallisessa opinnäytetyössäni jalkapallon ja teatterin kautta yksilön asemaa ryhmässä. Kirjoitan omista kokemuksistani huippu-urheilijana ja teatterin tekijänä. Käsittelen ennen kaikkea harjoituskautta ja pyrin ... -
Näyttelijäidentiteetti : tulkintoja omaelämäkerrallisista puhenäkökulmista
Acta Scenica : 5 (2000)
opinnäyte (tohtori) -
Näyttämötaiteilijasta teatterityöntekijäksi : miten moderni tavoitti suomalaisen teatterikoulutuksen
Acta Scenica : 7 (2001)
opinnäyte (tohtori) -
Ohjaajan työ : ohjaamisen käytäntö ja teoria produktioissa You're my hit and you're my shit ja Finlandia
(2012)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytteeni kirjallisessa osiossa käsittelen ohjaamisen käytäntöä ja teoriaa kahdessa syksyllä 2011 ensi-iltansa saaneessa produktiossa. Ensimmäinen produktio on taiteellinen lopputyöni You´re my hit and you´re my shit ... -
Saa suorittaa! : suorittaminen näyttelijäntaiteessa – ja kuinka taistella sitä vastaan
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Saa suorittaa! on tutkielmani näyttelijän suorittamisesta. Tutkimuskysymykseni on: Mitä suorittaminen on, ja miten siihen pitäisi näyttelijäntaiteen opettajana suhtautua? Olen pyrkinyt kirjoittamaan työni siten, että ...