Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa "yleisö"
Viitteet 1-20 / 29
-
Aikamme taidemusiikkia konsertissa : kyselyhaastattelu kuulijan kokemuksista
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2015)
opinnäyteTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yleisön kokemuksia aikamme taidemusiikkikonsertissa. Tutkimuksessa keskityttiin neljän ei-muusikon kokemuksiin. Aineistoa kerättiin kuulijoiden yhden konserttikäynnin ja kyselyhaastattelun ... -
Aivomusiikkilaboratorio interaktiivisena kokemuksena : esityksellisen ihmiskokeen taustoja ja tutkimustuloksia
(2011)
opinnäyte (maisteri)Tämä kirjallinen työ perustuu opinnäytetyöni taiteelliseen osioon, aivomusiikkilaboratorioon, jonka esitykselliset ihmiskokeet järjestettiin Teatterikorkeakoulussa syksyllä 2009. Käsittelen tässä tekstissä Aivomusiikkilaboratorion ... -
Annatko minulle jotain kaunista? : näyttelijyys hoitolaitoskiertueella
(2011)
opinnäyte (maisteri)Miksi näyttelen? en ole koskaan osannut vastata tähän kysymykseen. Se on vaivannut mieltäni. ensimmäisen kerran elämässäni tunsin tekeväni mitä minun pitää, kukn olin viime syksynä monologikiertueella terveydenhuollon ja ... -
Attracting new audiences : attitudes and experiences in attending classical music concert of students in their twenties
(Sibelius-Akatemia, 2003)
opinnäyte (maisteri)The aim of the study was to explore attitudes and experiences of students in their twenties (21-31 years old) in attending classical music concerts. As previous studies show, young people are missing in the audiences of ... -
Ei ole mun vika : kokemuksellinen oppiminen ja stand up -komiikka
(2018)
opinnäyte (maisteri)Taiteellis-pedagoginen opinnäytetyöni koostuu Kallio komedibolagetissa tekemästäni stand up -sooloesityksestä sekä siihen liittyvästä kirjallisesta työstä. Kirjallisessa osiossa käsittelen stand up -komiikkaa ja sen oppimista ... -
Elämäntunto : näyttelijä kohtaa hoitolaitosyleisön
Acta Scenica : 42 (2015)
opinnäyte (tohtori) -
Emma, Barbara & Majakka : kurotuksia kohti teoksen sisäistä pedagogiikkaa
(2016)
opinnäyte (maisteri)Tämä on opinnäytteeni Teatterikorkeakoulun teatteripedagogiikan maisteriohjelmasta. Olen halunnut tässä työssä tutkia, mitä tarkoittaa teoksen sisäinen pedagogisuus. Minkälaisia keinoja taiteella on kurottaa kohti yleisöä ... -
Esityksen mahdollinen luonto : suhde ei-inhimilliseen esitystapahtumassa keston ja potentiaalisuuden näkökulmasta
Acta Scenica : 48 (2017)
opinnäyte (tohtori)Mikä on esitystaiteen merkitys, ja mitkä ovat sen mahdollisuudet ekokriisien aikakaudella? Mitä merkitsee esitykselle ja subjektiviteetille, jos laajennamme esityksen toimijuuden ja sosiaalisen alueen ihmisen ulkopuolelle? ... -
Esitys tilana
Acta Scenica : 2 (1998)
opinnäyte (tohtori) -
Esityspaikka : näyttämön muotoja ja historiaa
Teatterikorkeakoulun julkaisusarja : 73 (Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2021)
oppimateriaaliOppikirjaksi suunnattu tekstikokonaisuutemme kattaa kolme itsenäistä, osin toisiinsa löyhästi liittyvää osiota esittävien taiteiden ja sen historian viitekehyksessä. Niitä yhdistää kysymys esityspaikasta suhteessa ... -
Fokus-konteksti : kolmen tähden paradigma
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2021)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytteessäni pyrin havainnollistamaan, millä tavoin teatteriesityksen merkitykset syntyvät. Tutkielmani lähtökohdat ovat syntyneet kiinnostuksestani tarkastella katsojan kokemuksen muodostumista: miten katsojan ... -
_hey t—here – observations with-in a social choreography initiative Urban Anatomies Teleport
(2020)
opinnäyte (maisteri)This written thesis follows processes where social questions yield artistic practices, that I call tools. In addition to this document being a thesis, this is a journal, and an open access archive, and a toolkit. I have ... -
Huviretki ei-ymmärtämiseen
(2011)
opinnäyte (maisteri)Huviretki ei-ymmärtämiseen pyrkii purkamaan ja uudelleen jäsentämään käsitteitä esitys, esiintyjä, katsoja ja ohjaaja. Millainen on teatterin tekemisessä ja arvioinnissa käytettävä teatterin työkalupakki, joka rajoittaa ... -
Hyvä työ : kohti ihmistä, kohti rakkautta
(2013)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytteessäni pohdin teatteritaiteen parantavia ja eheyttäviä mahdollisuuksia. Minä uskon, että teatteriesitys voi toimia ikään kuin energiahoitona ihmiselle. Taiteen kautta koettu puhdistumisen hetki, katharsis, voi ... -
In the Search of Audience : Ideas and Practises of Audience Development in the Regional Dance Centers in Finland
(Sibelius-Akatemia, 2007)
opinnäyte (maisteri)In this thesis I will examine audience development both in theory and practise from the viewpoint of an arts manager. In my research I concentrate on a very specific section, i.e. audience development in Finnish contemporary ... -
Kan det vara farligt? - Om ansvar i mötet mellan scenaktör och publik.
(2020)
opinnäyte (maisteri)I samband med en föreställning uttryckte en person i publiken att en scenaktör alltid är ansvarig för scenrummet och antydde att publiken inte kan ställas till svars för sitt agerande om inte hen fått klara anvisningar i ... -
Katsoja esiintyjän opettajana : rakkaudesta katsojaan
(2020)
opinnäyte (maisteri)Kysyn tässä opinnäytetyössä: Mitä katsoja opettaa esityksestäni minulle? Tutkin tietoa, jota katsojat ja heidän olemassaolonsa esitystilanteessa minulle esiintyjänä mahdollistavat. Tein taiteellispedagogisen opinnäytetyöni ... -
Katsojan paikka teatteritilassa
(Teatterintutkimuksen seura ry, 2023)
lehtiartikkeliTässä artikkelissa käsittelen esitystilaa katsomiskokemuksen rakentamisen välineenä suomalaisen teatterin lähihistoriasta ottamieni esimerkkien kautta. Esityskohtaisten skenografisten ratkaisujen sijasta tarkastelen ... -
Keittiöaave ja revoluutiopiste : Säveltäjän kuulijoihin kohdistamat odotukset ja niiden vaikutus sävellystyöhön
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2016)
opinnäyteTutkimukseni käsittelee säveltäjän kuulijaan kohdistamien odotuksien vaikutusta sävellystyössä. Aineistoni koostuu kahden brittiläissäveltäjän, Julian Andersonin ja Jonathan Colen haastatteluista. Keskityin haastattelujen ... -
Kohti katsojaa : valosuunnittelija empatiaa etsimässä
(2023)
opinnäyte (maisteri)Taiteellisen ja kirjallisen osion sisältävässä opinnäytetyössäni pohdin katsojan ja valosuunnittelijan suhdetta empatian käsitteen avulla. Empatia mielletään usein esityksissä tarinallisuuteen liittyväksi, mutta se on ...