OrganisaatioyksikötKirjalliset opinnäytteetTaideyliopiston Sibelius-Akatemia, Musiikkikasvatuksen, jazzin ja kansanmusiikin osasto, Musiikkikasvatus
Viitteet 21-40 / 87
-
Kuusikymppisen ensimmäinen sävellys
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tässä tutkimuksessa tutkin musiikin luovan tuottamisen opetusmenetelmiä myöhemmän aikuisiän musiikkikasvatuksessa. Pyrin selvittämään, miten luovaa tuottamista ja siihen liittyviä pedagogisia lähestymistapoja on tutkittu ... -
"Kyl mä uskon vahvasti opettajan vaikutukseen itsetunnon rakentajana" : laadullinen tutkimus itsetuntoa tukevasta soitonopetuksesta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 17.11.2022)
opinnäyte (maisteri)Maisterintutkielmassani tutkin mitä ajatuksia instrumenttiopettajilla on oppilaidensa itsetunnon merkityksestä soitto-opintoihin sekä minkälaisia tapoja opettajilla on oppilaidensa itsetunnon tukemiseen. Tarkastelun kohteena ... -
”Kyllähän se laululta kuulostaa!” : laadullinen tapaustutkimus säveltämisestä alakoulussa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2023)
opinnäyte (maisteri)Koulu luo erinomaiset puitteet tasa-arvoisen musiikkikasvatuksen toteutumiselle. Tutkin Soiva postikortti -sävellysprosessin avulla nuorten ajatuksia ja kokemuksia koulusäveltämisestä. Pohdin improvisoinnin ja säveltämisen ... -
Laulava näyttelijä –näyttelijä, joka laulaa? Narratiivinen tutkimus näyttelijöiden laulajaidentiteettien rakentumisesta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 26.08.2023)
opinnäyte (maisteri)Tutkielmani käsittelee näyttelijöiden laulajaidentiteettien rakentumista sekä heidän ammatti-identiteettien ja laulajaidentiteettien välistä yhteyttä. Tutkimuskysymykseni ovat: Miten haastateltujen näyttelijöiden ... -
Laulunopettaja yrittäjänä : kolmen pop/jazz-laulupedagogin kokemuksia opettamisesta yrittäjänä
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 21.02.2023)
opinnäyte (maisteri)Tässä tutkielmassa käsitellään yrittäjänä toimivan laulupedagogin työnkuvaa. Pyrkimyksenä on kolmen haastattelun avulla kuvata laulunopettaja-yrittäjän työnkuvaa niin lauluopetuksen kuin yrittäjyydenkin näkökulmista. Näin ... -
Laulunopettajan sosioemotionaaliset taidot
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tässä tutkimuksessa tarkastelen laulunopettajan sosioemotionaalisia taitoja ja sosioemotionaalisten taitojen tukemista osana taidepedagogiikkaa. Tutkin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen keinoin sitä, miten laulunopettajan ... -
”Lähdetään soittamaan joskus tahallaan ihan kauheita ääniä...” Laadullinen tutkimus improvisoinnin opettamisesta kitaransoiton oppilaille taiteen perusopetuksessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 27.09.2023)
opinnäyte (maisteri)Tutkielman tehtävä on tarkastella, miten haastateltavat kitaransoitonopettajat opettavat improvisointia. Tutkielman teoriaosassa määritellään musiikillisen improvisaation eri muotoja vapaasta improvisaa- tiosta rajattuun, ... -
"Meidän täytyy miettiä, minkälaista kulttuuria me välitetään.”: Laadullinen haastattelututkimus kulttuurisesta vastuullisuudesta peruskoulun musiikinopetuksessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 01.09.2023)
opinnäyte (maisteri)Tämä maisterintutkielma käsittelee kulttuurista vastuullisuutta peruskoulun musiikinopetuksessa. Tutkimuksessani tarkastelen musiikin aineenopettajien kuvailemia tapoja ottaa kulttuurinen vastuullisuus huomioon omassa ... -
Melodinen myötätunto : yhteisöllisyys neljän kuudesluokkalaisen kuvaamana musiikkiluokalla
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tutkimukseni tavoitteena on tarkastella kuudesluokkalaisten kokemuksia yhteisöllisyydestä musiikkiluokalla sekä tämän yhteisön yhteyksiä elämäntaitojen oppimiseen. Tutkimuskysymykset ovat: Miten haastateltavat alakoululaiset ... -
”Minä olen kokenut, minä olen tuntenut, minä olen tehnyt” : kolmen musiikinopettajan näkemyksiä musiikkiliikunnasta yläkoulussa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2022)
opinnäyte (maisteri)Tutkielmani käsittelee musiikkiliikuntaa osana yläkoulun musiikinopetusta. Tutkimustehtäväni oli selvittää, millainen rooli musiikkiliikunnalla on yläkoulun musiikinopetuksessa sekä sen mahdollisuuksia edistää nuoren ... -
"Miten se voi välittää sitä muille?" : laadullinen tutkimus tunneilmaisun opettamisesta pop/jazz-laulun ammattiopinnoissa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 14.02.2023)
opinnäyte (maisteri)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, mitä kolme ammattiopiskelijoita opettavaa pop/jazz-laulupedagogia kertovat tunneilmaisun opetuksestaan. Tarkoituksena oli selvittää, opettavatko he kertomansa mukaan ammattiopiskelijoilleen ... -
Miten voit, musalinjalainen? : narratiivinen tutkimus musiikilliseen toimintaan, lukio-opiskeluun ja hyvinvointiin liittyvistä kolmen nuoren kertomuksista
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 11.03.2023)
opinnäyte (maisteri)Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen narratiivisen tutkimusotteen avulla kolmen nuoren kertomuksia siitä, millaisia yhteyksiä he näkevät musiikillisen toimintansa, lukio-opiskelunsa ja hyvinvointinsa välillä. ... -
"Mitä jos musiikkia voisi yhdistää kestävään kehitykseen?" : viiden nuoren näkemyksiä kestävyysteemoista yläkoulun ja lukion musiikinopetuksessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 13.03.2023)
opinnäyte (maisteri)Kestävä kehitys ja ekososiaalinen sivistys ovat osa peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmien kestävään tulevaisuuteen tähtääviä laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. Tässä tutkielmassa tarkastelen musiikkikasvatuksen ... -
Monenlaiset oppijat musiikin ryhmäopetuksessa : moninaisuuden huomioiminen koulun musiikinopetuksessa ja sen vaikutukset osallisuuteen ja musiikilliseen toimijuuteen
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tutkimuksessani selvitin, miten musiikinopettaja voi huomioida oppijoiden moninaisuuden koulun musiikinopetuksessa. Moninaisuus käsittää kaikki ihmisen ominaisuudet, ja kasvatuksessa sen huomioiminen tarkoittaa kaikille ... -
Monipuolinen musiikinopetus osana yhteisöllistä oppimista : tapaustutkimus alakoulun musiikintunneilla
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 31.08.2022)
opinnäyte (maisteri)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista on yhteisöllinen oppiminen ja yhdessä tekeminen monipuolisuuden viitekehyksessä, ja miten se auttaa yksilön oppimiskehitystä. Opettajalla on yhteisöllisen kulttuurin luomisessa ... -
Motivaation rakentuminen musiikin oppimisessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2022)
opinnäyte (kandidaatti)Tutkimuksen tehtävänä on tarkastella motivaation rakentumista musiikin oppimisessa sekä eritellä niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat motivaatioon joko sitä tukien tai estäen. Tutkin myös tapoja, joilla opettaja tai vanhemmat ... -
"Mun tehtävä ei ole härkkiä heidän henkilökohtaista tilaansa" : kolmen yläkoulun musiikinopettajan näkemyksiä tilan ja kehon käytöstä luokkahuonetilanteissa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tutkielmani tarkoitus on selvittää, miten kolme keskenään eri ikäistä yläkoulun musiikinopettajaa käyttävät opetustilaansa ja kehoaan suhteessa oppilaiden kehoihin. Tutkimustulokset sisältävät sekä käytännön työskentelyn ... -
Musiikin etäopetuksen toteuttaminen koronapandemian aikana : laadullinen tutkimus yläasteen musiikinopettajien kokemuksista pakollisten etäopetusjaksojen ajalta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 24.10.2022)
opinnäyte (maisteri)Tutkielmani käsittelee musiikinopetuksen järjestämistä ja käytänteitä Covid-19-pandemian aikaisten hätäetäopetusjaksojen aikana. Hätäetäopetus tarkoittaa työssäni nopean siirtymän etäopetusta, johon on päädytty ulkoisesta ... -
Musiikin etäopetus : laadullinen tutkimus musiikin reaaliaikaisesta etäopetuksesta koronapandemian aikana
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tässä tutkielmassa tutkin musiikin reaaliaikaista etäopetusta maaliskuussa 2020 alkaneen koronapandemian aikana. Musiikinopetus asettaa etäopetusyhteyden laadulle esimerkiksi äänenlaatuun ja latenssiin liittyviä ... -
Musiikin korkeakouluopiskelijoiden keinoja harjoitteluun ja esiintymiseen valmistautumiseen
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 06 / 2023)
opinnäyte (maisteri)Suuri osa muusikoiden ja musiikin harrastajien työskentelystä on harjoittelua ja esiintymisiin valmistautumista joko yksin tai opettajan ohjauksessa. Tässä tutki- muksessa tarkastelen, minkälaisia harjoittelutottumuksia ...