OrganisaatioyksikötKirjalliset opinnäytteetTaideyliopiston Sibelius-Akatemia, Musiikkikasvatuksen, jazzin ja kansanmusiikin osasto, Musiikkikasvatus
Viitteet 21-40 / 42
-
Musiikki osana turvapaikanhakijoiden integraatioprosessia
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tässä tutkielmassa tarkastelen interkulttuurisesta näkökulmasta musiikkikasvatusta ja turvapaikanakijoiden integraatioprosessia sekä sitä, miten musiikillisella toiminnalla voisi edistää integraatiota. Monimuotoisessa ... -
Musiikkikasvattajana kiusaamista vastaan
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2022)
opinnäyte (kandidaatti)Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella lasten ja nuorten elämässä ilmenevää kiusaamista, kiusaamista ehkäisevää työtä ja niitä keinoja, joita musiikkikasvattajalla on työssään kiusaamisen ehkäisemiseksi. Tutkimuksessa ... -
”Niin kauan kun on lyttääjiä, tarvitaan nostajia” : toimijuuden rakentuminen kolmen säveltäjän musiikillisella polulla
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tässä tutkimuksessa käsittelen toimijuuden rakentumista säveltäjän ammatissa. Tutkimusaineisto kerättiin maaliskuussa 2020 haastattelemalla kolmea Yhdenvertaisesti säveltäen -hankkeeseen osallistunutta säveltäjää. ... -
”Pelaaminen ilman ääntä on kuin jäisi yksin pimeään” : pelimusiikki ja sen mahdollisuudet musiikin oppimisessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Videopelien merkitys ja suosio ovat kasvaneet 2000-luvun kuluessa räjähdysmäisesti. Maailman muuttuessa kiihtyvää tahtia teknologia ja peliteollisuus kasvattavat yhä enemmän merkitystään niin nuorten kuin aikuistenkin ... -
Populaarimusiikki lukio-opetuksessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2022)
opinnäyte (kandidaatti)Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten konstruktivistinen oppimiskäsitys ilmenee lukion opetussuunnitelmassa ja miten populaarimusiikin lähestymistavat palvelevat konstruktivistisen oppimiskäsityksen mukaisia tavoitteita ... -
”Se on musiikki, se vapsi”: vapaan säestyksen luonne pedagogisena oppiaineena ja musiikillisena ilmiönä asiantuntijoiden ryhmäkeskustelun diskursseissa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2018)
opinnäyte (maisteri)Tutkimukseni tarkastelee vapaan säestyksen diskursseja asiantuntijoiden ryhmäkeskustelussa. Jäsentelen vapaata säestystä pedagogisena oppiaineena ja musiikillisena ilmiönä näiden keskustelussa ilmenevien puhetapojen ... -
”Siis no se on aika iso kysymys!” : laadullinen tapaustutkimus kolmen musiikinopettajan toteuttamasta arvioinnista
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tässä tutkielmassa tarkastelen yläkoulun musiikinopettajien toteuttamaa oppilasarviointia. Selvitän, miten opettajat toteuttavat arviointia lukuvuoden aikana ja minkälaisia arviointikäytänteitä heillä on. Lisäksi tutkin, ... -
”Sit meijän basisti lopetti nii mun piti alottaa basson soitto” : neljän ammattimuusikon tie multi-instrumentalismiin
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Multi-instrumentalismi on harvemmin tutkittu aihealue, joten tutkielmassa pyritään avaamaan termiä ja sen määritelmiä tarkemmin. Tutkielmassa käytetään uutta aineistoa teoreettisessa viitekehyksessä ja sen mukaan pyritään ... -
Sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen peruskoulun musiikinopetuksessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tässä tutkimuksessa tarkastelin sosiaalisen hyvinvoinnin erityispiirteitä peruskoulun musiikinopetuksessa ja selvitin musiikinopettajan mahdollisuuksia edistää oppilaiden sosiaalista hyvinvointia koulun musiikintunneil ... -
Sukupuolittunut musiikkikasvatus : kirjallisuuskatsaus sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumisesta ja edistämisestä musiikinopetuksessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2022)
opinnäyte (kandidaatti)Tutkielmani tutkimustehtävänä on selvittää, miten sukupuolten välinen epätasa-arvoisuus näkyy musiikinopetuksessa, millaiset asiat siihen vaikuttavat ja mitä eriarvoisuudesta voi seurata. Tutkimuskysymyksiä ovat ... -
Taidekasvatus ekososiaalisen muutoksen keskellä
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tässä systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa tutkin taiteen ja taidekasvatuksen suhdetta ekososiaalisiin muutosprosesseihin. Perehdyn taidekasvatuksen käsitykseen kehollisuudesta, kokemuksellisuudesta ja yhteisöllisyy ... -
Taidekasvatus taitteissa : dialogiset ja kehotietoiset lähestymistavat monitaiteista yhteistyötä tukemassa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää monitaiteisen yhteistyön edellytyksiä ja haasteita sekä sitä miten dialogisilla ja kehotietoisilla lähestymistavoilla voidaan tukea tätä yhteis-työtä. Viimeisin Perusopetuksen ... -
Tarvitaanko soitonopettajia 2020-luvulla? : itseohjautuvan oppimisen tukeminen pop/jazz-pedagogiikassa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tutkin tässä työssä itseohjautuvuuden tukemista pop/jazz-instrumenttipedagogiikassa. Pop/jazz-musiikin muodollinen koulutus on maailmanlaajuisesti nuori ilmiö, joten sen käytänteet ovat yhä vahvasti kiinni klassisen ... -
Tasa-arvo tavaksi : musiikkikasvattajan työkaluja sukupuolten välisen rakenteellisen epätasa-arvon kohtaamiseen ja purkamiseen
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tutkielman tavoitteena on kartoittaa, miten sukupuoleen liittyvät sosiaaliset rakenteet näky-vät ja toisintuvat musiikinopetuksessa. Lisäksi tutkin, miten opettaja voi purkaa musiikin historiaan ja muusikkouteen liittyvää ... -
Terveellinen äänenkäyttö kuorossa : kolmen kuoronjohtajan kokemuksia heidän mahdollisuuksistaan vaikuttaa kuorolaistensa äänenkäytön kehittymiseen
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2020)
opinnäyte (maisteri)Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuoronjohtajien kokemuksia terveellisen äänenkäytön opettamisesta kuorolaisilleen. Tutkimuksessa tarkastellaan terveellisen äänenkäytön käsitettä ja selvitetään, millä keinoin ... -
The (un)settled space of healthcare musicians : hybrid music professionalism in the Finnish healthcare system
Studia musica : 89 (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2022)
opinnäyte (tohtori)Music professionalism is undergoing a period of turbulent change. Musicians are not only performing in traditional concert audiences, but also increasingly work in unconventional spaces and novel sites for and with different ... -
Toiminnallinen pedagogiikka ja musiikkiteknologian integrointi musiikin hahmotustaitojen opetuksessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tässä tutkielmassa tarkastelen, minkälaisia toiminnallisia opetusmenetelmiä pop/jazz -musiikin hahmotustaitojen pedagogiikassa käytetään. Lisäksi perehdyn musiikin hahmotustaitojen ja musiikkiteknologian yhdistämismahdollisuuksiin ... -
”Tässä on kiva saada unelmat esiin” : nuorten kokemuksia toimijuuden rakentumisen mahdollisuuksista turvallisemmassa tilassa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tässä tutkielmassa tarkastelen 12–15-vuotiaiden nuorten kokemuksia turvallisemmasta tilasta ja sukupuolen perusteella kohdennetusta toiminnasta. Pyrin selvittämään, millä tavalla turvallisempi tila rakentuu ja miten ... -
Viulunsoitonharrastajaksi aikuisena : opettajan rooli aikuisten viulunsoiton alkeisopetuksessa minäpystyvyyden näkökulmasta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Maisterintutkielmani keskittyy aikuismusiikkikasvatukseen viulunsoiton alkeisopetuksen kontekstissa. Tutkin opettajan roolia aikuisten alkeistason viulunsoiton opetuksessa minäpystyvyyden tukemisen kannalta. Tutkimuskysymykseni ... -
Vuorovaikutus kahdenkeskisessä instrumenttiopetuksessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tutkimuksessani tarkastelen kahdenkeskisen instrumettiopetuksen vuorovaikutussuhteita. Tutkin muun muassa sitä, minkälaiset tekijät vuorovaikutuksessa vaikuttavat opiskelijan oppimiseen, motivaatioon ja musiikillisen ...