OppiaineetKirjalliset opinnäytteetsävellys ja musiikinteoria
Viitteet 21-40 / 52
-
Multiphonics of the grand piano : timbral composition and performance with flageolets
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2016)
opinnäyteMeine Studie soll ein breiteres Wissen über die Klaviermehrklänge und dessen kompositionelle Verwendbarkeit in der Musik unserer Zeit ermöglichen. Von der vorliegenden Texteinheit werden Pianisten und Komponisten gleichermaßen ... -
Music and Drama in Six Beethoven Overtures: Interaction between Programmatic Tensions and Tonal Structure
Studia musica : 8 (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 1997)
opinnäyte (tohtori)The present study examines the programmatic character of six Beethoven overtures: the three Leonore Overtures, Coriolan, Egmont, and the Fidelio Overture. It divides into two parts. The first gives theoretical background ... -
Musiikin ja tekstin yhteyksistä Jean Sibeliuksen yksinlauluissa Hjärtats morgon, Drömmen ja Våren flyktar hastigt
([A. Hallikainen ], 2005)
opinnäyte (maisteri)Tutkielma käsittelee musiikin ja tekstin välisiä yhteyksiä Sibeliuksen Runebergin runoihin säveltämissä varhaisissa yksinlauluissa Hjärtats morgon (op. 13/3), Drömmen (op. 13/5) ja Våren flyktar hastigt (op. 13/4). Tutkielman ... -
Musiikin tekstuuri ja sävellyksellinen estetiikka 1960-luvulla : analyyttisia esimerkkejä Erkki Salmenhaaran teoksesta Elegia II ja Usko Meriläisen toisen pianosonaatin ensimmäisestä osasta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 31.01.2023)
opinnäyte (maisteri)Tutkielma käsittelee musiikin tekstuuria Erkki Salmenhaaran sävellyksessä Elegia II (1963) ja Usko Meriläisen toisen pianosonaatin (1966) ensimmäisessä osassa. Tutkielmassa tarkastelen tekstuuria teoksissa musiikkianalyyttisesti ... -
Narratiivisuus posttonaalisen teoksen hahmottamisen apuna – Tutkimus laajan kaarroksen kertovuudesta Leo Brouwerin viidennessä kitarakonsertossa Concerto di Helsinki
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2018)
opinnäyte (maisteri)Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään musiikillisen narratiivisuuden ilmenemistä posttonaalisessa musiikissa ja sitä, miten musiikin kertovuuden teoriaa voidaan hyödyntää posttonaalisen teoksen analyysissa. Tutkielma ... -
Opera and Censorship in 20th Century Slovakia
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 28.12.2024)
opinnäyte (maisteri)This thesis examines the development of Slovak language opera in Czechoslovakia between 1948 and 1989, focusing on the societal significance and the role of censorship in shaping these works. Through case studies of Svätopluk ... -
Orkestroinnin ja äänenkuljetusrakenteen vuorovaikutus Mozartin pianokonserttojen KV 482 ja KV 491 hitaissa osissa
(Sibelius-Akatemia, 2008)
opinnäyte (maisteri)Tutkielmassa tarkastellaan orkestroinnin suhdetta muotoon sekä äänenkuljetusrakenteeseen Mozartin pianokonserttojen Es-duuri, KV 482 ja c-molli, KV 491 hitaissa osissa. Osien äänenkuljetusrakennetta tutkitaan Schenker-analyysin ... -
Phrase structure and formal functions in the opening themes of Tchaikovsky's Seasons op. 37 : departures from formal archetypes
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2017)
opinnäyte (maisteri)The objective of the thesis elucidates the phrase structures and formal functions within selected thematic units from Tchaikovsky's Seasons with borrowed concepts from William Caplin's theory of formal functions. The thesis ... -
Pragmaattisia näkökulmia musiikinteorian opetukseen : tapaustutkimus ”Piano tutuksi” -oppiaineessa toteutetusta musiikinteorian opetuksesta.
(2018)
opinnäyte (maisteri)Tämä tutkimus on etnografinen tapaustutkimus ”Piano tutuksi” -oppiaineessa toteutetusta kosketinsoi-tinavusteisesta musiikinteorian opetuksesta. Oppiaine on tarkoitettu musiikin perusopinnot suorittaneille oppilaille, ... -
Prolongation in early post-tonal music : analytical examples and theoretical priciples
Studia musica : 23 (Sibelius-Akatemia, 2009)
opinnäyte (tohtori)Tämä väitöskirja muodostuu tutkimuksista, joissa analysoidaan valikoima varhaista post-tonaalista musiikkia (Debussyn, Skrjabinin, Schönbergin, Bergin ja Webernin teoksia) prolongaation käsitteen pohjalta. Niissä myös ... -
Quodlibet 78.88 : konkreettisten äänien ja klassisen muodon kohtaaminen eräässä nauhateoksessa
(Sibelius-Akatemia, 2003)
opinnäyteKirjallinen työni on raportti nauhateokseni Quodlibet 78.88:n sävellysvaiheista. Työn aiheen valitsin paitsi subjektiivisen tarpeen vuoksi dokumentoida omaa säveltäjäkehitystäni myös siitä syystä, että uskon säveltäjän ... -
Rakeisuustilanteista supermelodiaan : katsaus Paavo Heinisen tekstuuriterminologiaan ja tekstuuriajatteluun
(2004)
opinnäyteTutkimukseni aiheena on, millaisin termein säveltäjä Paavo Heininen kolmessa tarkastelemassani tekstissä puhuu tekstuurin alaan kuuluvista ilmiöistä. Lähtöajatukseni on, että tekstuuri on laaja-alainen käsite. Musiikin ... -
Reconsidering the Roots of Minimalist Music : An Examination of Post-War Europe and its Minimalists
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2020)
opinnäyteThis paper examines the styles, traditions, and aesthetics associated with various schools of minimalism in Europe, including New Simplicity, Neue Einfachkeit, The Hague School, and Mystic Minimalism. Through historical ... -
Set-class and chord : examining connection between theoretical resemblance and perceived closeness
Studia musica : 12 (Sibelius-Akatemia, 2003)
opinnäyte (tohtori)This study examined connections between pitch-class set-theoretical abstract concepts, setclasses, and perceptual estimations of chords derived from the set-classes. The study had two aims, the first of which was to compare ... -
Sonaattiekspositio odotusten ja jännitteiden leikkikenttänä : muodon ja äänenkuljetuksen tarkastelua kolmessa Haydnin 1790-luvun sonaattiekspositiossa
(Sibelius-Akatemia, 2007)
opinnäyte (maisteri)Tutkielma käsittelee kolmea Joseph Haydnin 1790-luvun sonaattimuotoista ensimmäistä osaa pianotrioista D-duuri (Hob. XV/24), Es-duuri (XV/30) sekä jousikvartetosta F-duuri (op. 74/2). Analyysissa käsitellään osien ekspositioita ... -
Stemmoista harmoniaan yhdessä soittaen - tapaustutkimus
(2021)
opinnäyteTässä tapaustutkimuksessa tutkin improvisaatiota työtapana erityisesti harmonian hahmottamisen kannalta. Pidin Stemmoista harmoniaan yhdessä soittaen -kurssin osana aineenopettajan opintojen kokonaisuutta syventävänä ... -
Särkyneen neron pirstaleita : kriittinen editio Axel Gabriel Ingeliuksen alkusoitosta näytelmään Biskop Henrik och bonden Lalli
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2016)
opinnäyte (maisteri)Tutkielman tarkoituksena oli toimittaa kriittisenä editiona suomalaisen säveltäjän, kirjailijan ja musiikkikriitikon, Axel Gabriel Ingeliuksen (1822-1868) vuonna 1854 säveltämä alkusoitto, säveltäjän itsensä kirjoittamaan ... -
Sävelaste-skeemojen suhde muotoon C. P. E. Bachin A-duuriklaveerisonaatissa Wq. 55/4
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2022)
opinnäyte (maisteri)ässä tutkimuksessa pyrin selvittämään sävelaste-skeemojen suhdetta muotoon C. P. E. Bachin A-duuriklaveerisonaatissa Wq. 55/4 (1765). Metodologiaan sisältyivät erityisesti Robert Gjerdingenin vakiinnuttamat galantin ... -
Sävelkorkeusjärjestelmän oppimisen mahdollisuuksia : tapausesimerkkejä sävelkorkeusjärjestelmän graafisesta mallintamisesta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella graafisten mallien ja instrumenttien tarjoamia mahdollisuuksia sävelkorkeuksien peruskäsitteiden oppimisessa ja opettamisessa. Tutkielmassa oletetaan, että keskittymällä ... -
Sävellysteknisiä näkökulmia toistoon : Morton Feldmanin, Bernhard Langin, Salvatore Sciarrinon ja Bryn Harrisonin teoksissa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2015)
opinnäyteKirjallinen työni käsittelee sitä, miten toistoa on hyödynnetty 1900-luvun loppupuolella Bernhard Langin, Morton Feldmanin, Salvatore Sciarrinon sekä Bryn Harrisonin teoksissa. Lähtökohtani on sävellystekninen, ja työni ...