Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa Kirjalliset opinnäytteet
Viitteet 21-40 / 121
-
How to connect : a journey to form pedagogical principles for sustainable, flexible actor training
(2018)
opinnäyte (maisteri)In this thesis, the author searches pedagogical principles for actor training fueled by two questions: 1. How can the content of the training be made relevant to acting in theatre so that it is not just a physical workout? ... -
Hyppy kylmään veteen : orkesteripianistin työnkuva ja ajatuksia orkesterisoiton opettamisesta pianistille
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyteSeminaarityössä tutkittiin orkesterissa tai yleisesti kapellimestarin johtamassa yhtyeessä soittavan pianistin työn ominaisuuksia ja haasteita mahdollisimman laaja-alaisesti. Tarkastelun kohteena olivat varsinkin orkesterisoiton ... -
"Ihmisenä ihmiselle" : laadullinen tapaustutkimus kolmen pedagogin interkulttuurisista kokemuksista ja osallisuuden edistämisestä musiikin parissa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 10.12.2022)
opinnäyte (maisteri)Tutkielmani tavoitteena on kuvata pedagogien kokemuksia ja näkemyksiä yhteismusisoinnista ja osallisuuden edistämisestä kulttuurisesti moninaisissa konteksteissa. Tutkimuskysymykseni ovat: Millaisia kokemuksia haastateltavilla ... -
ILO IRTI KONTRABASSOSTA: Näkökulmia oppimateriaalin soveltamisesta kontrabasson instrumenttiopetuksessa kansanmusiikkipedagogisin menetelmin
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 17.05.2023)
opinnäyteTyö käsittelee kansanmusiikkiin pohjautuen kontrabasson instrumenttiopetuksessa käytettävien kokonaisvaltaisten opetusmenetelmien avaamista tutkimuksellisella otteella. Työssä tarkastellaan, millä tavalla kansanmusiikkiin ... -
Improvisaatio soitonopetuksessa nykypäivänä : kyselytutkimus improvisaation käytöstä sellonsoiton opetuksessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2022)
opinnäyteTässä työssä tutkittiin, kuinka improvisaatiota voi käyttää osana sellonsoiton opetusta musiikkiopistotasolla. Tutkimuksella koottiin ideoita ja konkreettisia improvisointiharjoitteita opettamisen avuksi. Improvisoinnin ... -
Intensity of Interaction in Instrumental Music Lessons
Studia musica : 40 (Sibelius-Akatemia, 2009)
opinnäyte (tohtori)Previous research on one-to-one instrumental music lessons in higher education has shown asymmetrical relations between teachers and students and an emphasis on expression and technique in both implicit and explicit ... -
Jee, mä loin tämän! : laadullinen tapaustutkimus improvisaatiosta länsimaisen taidemusiikin instrumenttiopetuksessa kolmen soitonopettajan näkökulmasta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri) -
”Jos keho voi hyvin, niin kyllähän se soitinkin soi paremmin” : lyömäsoitinpedagogien ajatuksia ergonomiasta ja sen opettamisesta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 09.03.2023)
opinnäyte (maisteri)Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella sitä, miten lyömäsoitinpedagogit käsittelevät soittoergonomiaa oppilaidensa kanssa, ja onko opettajilla työkaluja ja tietoa ennaltaehkäistä soittamisesta aiheutuvien vammojen ... -
Kartoitus pianon vapaan säestyksen opetuksesta Suomen musiikkioppilaitoksissa lukuvuonna 2004- 2005
(Sibelius-Akatemia, 2007)
opinnäyte (maisteri)Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa pianon vapaan säestyksen opetusta Suomen musiikkioppilaitoksissa lukuvuonna 2004 -2005. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin 67 musiikkioppilaitosten vapaan ... -
Kirjeitä sisäisille opettajille – tutkielma tyhjyydessä hutjuvan teatteriopettajan valmistautumisrituaalista
(2020)
opinnäyte (maisteri)Tämä opinnäytetyö käsittelee opettajan työtä tilanteessa, jossa opettaja joutuu luopumaan omasta ennakkosuunnitelmastaan ja omista opettajuuden piirteistään. Työhön kuuluu kirjallisen osan lisäksi arvioitu taiteellis-pedagoginen ... -
Kirkkomusiikin opiskelijoiden työskentelytilat ja -tavat keskittymisen näkökulmasta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2020)
opinnäyteTässä työssä tutkitaan, millaiset kirkkomusiikin opiskelijoiden työskentelytilat ja -tavat ovat keskittymisen näkökulmasta. Aihetta tarkastellaan opiskelijoiden instrumentti- ja lauluharjoittelun kautta, joka tapahtuu ... -
"Ko mie tuon ensimmäisen tiijän, niin mie tiijän kaikki" : nuotinlukemisen rakentuminen dialogina eräällä kolmannella luokalla
Studia musica : 58 (Sibelius-Akatemia, 2014)
opinnäyte (tohtori)Perinteisesti nuotinlukemista on tutkittu kognitiivisesta näkökulmasta, jossa tutkittavat henkilöt osaavat lukea nuotteja. Tämän tutkimuksen tavoitteena on sen sijaan lisätä ymmärrystä noviisien yleissivistävässä koulussa ... -
Kohti esityskeskeistä pedagogiikkaa
Acta Scenica : 64 (Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2024)
opinnäyte (tohtori)TIIVISTELMÄ Taiteellisessa tutkimuksessani tarkastelen esityskeskeisen pedagogiikan käytäntöjen muodostumista yli kymmenen vuotta kestäneen tutkimusprosessin aikana. Esityskeskeinen pedagogiikka on avoimeen esityskäsitykseen ... -
Koreografian opetus- ja oppimisprosesseista : kaksi opetusmallia oman liikkeen löytämiseksi ja tanssin muotoamiseksi
Acta Scenica : 4 (1999)
opinnäyte (tohtori) -
Korkeakoulutason musikaalilaulunopetus ja musiikkiteatterialan laululliset haasteet : kolmen laulunopettajan käsityksiä
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2020)
opinnäyte (maisteri)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, mitä laulullisia haasteita musiikkiteatterin ala tarjoaa nyt ja tulevaisuudessa vastavalmistuneille korkeakoulutetuille musikaalilaulajille perustuen kolmen laulunopettajan käsityksiin ... -
Koulukunnat klassisessa laulumusiikissa : haastattelututkimus 2020-luvun pedagogien näkemyksistä
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyteTämän opettajan pedagogisten opintojen seminaarityön tehtävänä oli tarkastella klassisen laulun koulukuntia ja niiden merkityksellisyyttä opettamisessa. Onko opettaja tietoinen koulukuntien alkuperästä ja ovatko ne ... -
Kriittinen musiikkikasvatus moninaisten identiteettien tukijana : narratiivinen tutkimus taustaltaan kulttuurisesti moninaisten musiikinopiskelijoiden kasvatuskokemuksista
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 10.03.2023)
opinnäyte (maisteri)Tutkimelmani tavoitteena on lisätä elämäntarinoiden avulla ymmärrystä siitä, miten kriittisen pedagogiikan mukaisesti toimiva musiikkikasvattaja voi tukea neuvotteluja moninaisista identiteeteistä kulttuurisesti yhä ... -
”Kun muiltakin tulee kivoja ideoita, ei tarvi itse keksiä kaikkee...” : oppilaiden kokemuksia improvisoinnista CAD-metodilla musiikkiopiston pianonsoiton ryhmätunneilla
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2020)
opinnäyte (maisteri)Improvisointi ja säveltäminen on nostettu yhdeksi tavoitekokonaisuudeksi taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteissa (TPOPS 2017). Kokemukseni mukaan musiikkioppilaitosten opettajien työvälineet ... -
"Kun soitin on sinä itse" : luokanopettajien kokemuksia alakoulun laulunopetuksesta ja laulunopetusmateriaalista
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tässä tutkimuksessa tarkastelen lasten laulunopetusta alakoulussa. Kartoitan kolmen luokanopettajan kokemuksia alakoulun laulunopetuksesta sekä sitä, millä tavoin luokanopettajien toteuttamaa laulunopetusta voisi tukea. ... -
"Kyl mä uskon vahvasti opettajan vaikutukseen itsetunnon rakentajana" : laadullinen tutkimus itsetuntoa tukevasta soitonopetuksesta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 17.11.2022)
opinnäyte (maisteri)Maisterintutkielmassani tutkin mitä ajatuksia instrumenttiopettajilla on oppilaidensa itsetunnon merkityksestä soitto-opintoihin sekä minkälaisia tapoja opettajilla on oppilaidensa itsetunnon tukemiseen. Tarkastelun kohteena ...