Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa Kirjalliset opinnäytteet
Viitteet 41-60 / 122
-
”Kyllähän se laululta kuulostaa!” : laadullinen tapaustutkimus säveltämisestä alakoulussa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2023)
opinnäyte (maisteri)Koulu luo erinomaiset puitteet tasa-arvoisen musiikkikasvatuksen toteutumiselle. Tutkin Soiva postikortti -sävellysprosessin avulla nuorten ajatuksia ja kokemuksia koulusäveltämisestä. Pohdin improvisoinnin ja säveltämisen ... -
Lapset laulavat : tutkimus tavoitteellisesta lasten laulunopetuksesta ja opas
(Sibelius-Akatemia, 2011)
opinnäyte (lisensiaatti)Tässä kehittäjäkoulutuksen mukaisessa lisensiaatintyössä käsitellään lasten lauluääntä ja esitellään ja tutkitaan lasten laulunopetusta. Tutkimukseni tehtävänä on 1) selvittää lasten laulunopetuksen erityispiirteitä ja ... -
Laulavan soinnin jäljillä : äänenmuodostus ja sen opetus traversonsoitossa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyteTyön aiheena on traverson äänenmuodostus ja sen merkitys pedagogiikassa. Aihetta tarkastellaan traversonsoiton aikalaisoppikirjojen, pitkän linjan traverso-opettajien haastattelujen sekä tutkijan omakohtaisten kokemusten ... -
Laulun ryhmäopetus : laadullinen tutkimus kolmen laulunopettajan pedagogisista keinoista ja turvallisen oppimisympäristön tukemisesta laulun ryhmäopetuksessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 06.06.2024)
opinnäyte (maisteri)Maisterintutkielmani käsittelee laulun ryhmäopetuksen pedagogisia keinoja ja turvallisen oppimisympäristön tukemista laulunopettajan näkökulmasta. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa tutkimuksen aineisto on ... -
Laulunopetuksesta musiikinopetukseksi : suomen koulujen musiikkikasvatuksen murrosvaihe aikalaisten kirjoituksissa vuosina 1952-1973
(Sibelius-Akatemia, 2008)
opinnäyte (maisteri)Tämä musiikkikasvatuksen historian alaan kuuluva tutkimus valottaa aikaa, jolloin Suomessa suunniteltiin ja toimeenpantiin siirtymä rinnakkaiskoulujärjestelmästä peruskouluun. Näkökulmaksi valittiin siirtymävaihetta edeltävä ... -
”Leikitään tosissaan, muttei vakavissaan” : uran alkuvaiheessa olevien instrumenttipedagogien käsityksiä säveltämisen opettamisesta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tutkimuksen tehtävä oli selvittää uran alkuvaiheessa olevien instrumenttipedagogien käsityksiä säveltämisen opettamisesta. Tutkimus tarkasteli uran alkuvaiheessa olevien instrumenttipedagogien näkökulmia säveltämiseen niin ... -
Living movement : ballet class as a non-performative practice
(2019)
opinnäyte (maisteri)This thesis work is an attempt to investigate ballet class as a practice without a specific focus on the performative aspects. Taking the inspiration from the martial arts practices, this research touches the issues of ... -
”Lähdetään soittamaan joskus tahallaan ihan kauheita ääniä...” Laadullinen tutkimus improvisoinnin opettamisesta kitaransoiton oppilaille taiteen perusopetuksessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 27.09.2023)
opinnäyte (maisteri)Tutkielman tehtävä on tarkastella, miten haastateltavat kitaransoitonopettajat opettavat improvisointia. Tutkielman teoriaosassa määritellään musiikillisen improvisaation eri muotoja vapaasta improvisaa- tiosta rajattuun, ... -
Meaning-making in the Dance Laboratory : exploring dance improvisation with differently bodied dancers
Acta Scenica : 23 (2009)
opinnäyte (tohtori) -
Minä riitän : tutkimuksellinen ehdotukseni näyttelijäntyön opettamisesta kansanopiston teatterilinjalla
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Tässä opinnäytetyössä sanallistan ajatuksiani näyttelijäntyön pedagogiikastani, josta käytän nimitystä MINÄ RIITÄN. MINÄ RIITÄN on saanut alkunsa kokemuksistani näyttelijäntyön opiskelijana kahden eri kansanopiston ... -
"Miten se voi välittää sitä muille?" : laadullinen tutkimus tunneilmaisun opettamisesta pop/jazz-laulun ammattiopinnoissa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 14.02.2023)
opinnäyte (maisteri)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, mitä kolme ammattiopiskelijoita opettavaa pop/jazz-laulupedagogia kertovat tunneilmaisun opetuksestaan. Tarkoituksena oli selvittää, opettavatko he kertomansa mukaan ammattiopiskelijoilleen ... -
Miten voit, musalinjalainen? : narratiivinen tutkimus musiikilliseen toimintaan, lukio-opiskeluun ja hyvinvointiin liittyvistä kolmen nuoren kertomuksista
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 11.03.2023)
opinnäyte (maisteri)Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen narratiivisen tutkimusotteen avulla kolmen nuoren kertomuksia siitä, millaisia yhteyksiä he näkevät musiikillisen toimintansa, lukio-opiskelunsa ja hyvinvointinsa välillä. ... -
Mitäs tuo nyt tarkoitti? : opiskelijoiden ja opettajien näkökulmia haastaviin palautteenantotilanteisiin soitonopetuksessa.
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 30.05.2023)
opinnäyteSeminaarityössäni tutkin instrumenttiopettajien ja -opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä haastaviin palautteenantotilanteisiin sekä niiden ratkaisemiseen. Tarkoitukseni oli kartoittaa aiheesta lisää tietoa, koska ... -
Monialaisuus kirkkomusiikin opinnoissa – mahdollisuus vai taakka? : kyselytutkimus kirkkomusiikin opiskelijoille
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 03.02.2023)
opinnäyteKirjallisessa työssä kartoitettiin Helsingissä opiskelevien Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin koulutusohjelman opiskelijoiden kokemuksia opintojensa monialaisuudesta. Tehtävänä oli selvittää, kokevatko ... -
Monipuolisuuden eetos : musiikin aineenopettajat artikuloimassa työnsä käytäntöjä
Studia musica : 42 (Sibelius-Akatemia, 2010)
opinnäyte (tohtori)Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä koulun musiikinopetuksen käytännöistä ja musiikin aineenopettajan työstä. Tutkimuksen viitekehys on hermeneuttinen ja musiikinopetusta tarkastellaan sosiokulttuurisena ... -
Monitaiteellinen samanaikaisopetus taideaineenopettajan asiantuntijuuden kehittäjänä
([J. Tuominen], 2014)
opinnäyte (maisteri)Tarkoituksenani on tutkia, miten monitaiteellinen, eli kahden eri taideaineen aineenopettajan yhdessä suunnittelema ja toteuttama, samanaikaisopetus voi tukea taideaineenopettajan asiantuntijuuden kehittymistä. Tavoitteena ... -
Moniääninen musiikinhistoria : heuristinen tutkimus musiikinhistorian opiskelusta ja opettamisesta
(Sibelius-Akatemia, 2009)
opinnäyte (tohtori)Tutkimus käsittelee musiikinhistoriaa oppiaineena. Länsimaisen taidemusiikin historiasta on kirjoitettu yli kahden vuosisadan aikana lukuisia tutkimuksia ja yleisesityksiä, ja musiikinhistoriaa on tarkasteltu historian-, ... -
Moodien ja modaalisuuden opettamisen haasteita
([E. Haapamäki], 2010)
opinnäyte (maisteri)Tutkielman aiheena oli moodien ja modaalisuuden opettaminen. Aihetta lähestyttiin kahdesta suunnasta: musiikinteorian ja säveltapailun oppikirjoja tarkastelemalla sekä vanhan musiikin ammattilaisia haastattelemalla. Oppikirjojen ... -
Multiple embodiment in classical ballet : educating the dancer as an agent of change in the cultural evolution of ballet
Acta Scenica : 8 (2000)
opinnäyte (tohtori) -
"Mun ei tarvii laulaa, mun tarvii kertoa tarinaa" : musiikkiteatterirooliin valmentautuminen laulamisen näkökulmasta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2017)
opinnäyte (maisteri)Tutkielma käsittelee neljän ammattinäyttelijän kokemuksia musiikkiteatterirooliin valmentautumisesta laulamisen näkökulmasta. Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty yksittäin kunkin haastateltavan ...