Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa Kirjalliset opinnäytteet

Viitteet 1111-1130 / 1571

    • Rewilding music : improvisation, wilderness, and the global musician 

      Psimikakis-Chalkokondylis, Laonikos (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2016)
      opinnäyte (maisteri)
      This research investigates how being in the wilderness affects group improvisation and in which ways the wilderness can be a potential learning environment in the education of global musicians. It starts by constructing a ...
    • Rhythmic Diversity and Creativity in Music Composition: An Artistic Research Perspective on Embodied Pedagogical Approaches in Percussion 

      Raippalinna, Ossi, Aleksis (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 30.04.2024)
      opinnäyte (maisteri)
      This thesis explores the profound influence of rhythm as a foundational element in music composition and its potential as a primary driver for generating innovative compositional ideas. Through the lens of artistic research ...
    • Ribban lågt & hoppa högt 

      Salminen, Tom (Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2021)
      opinnäyte (maisteri)
      I uppsatsen behandlar jag konceptet ”att sänka ribban” och vad det innebär i en konstnärlig kontext. Oftast ses det som något positivt och motiverande att höja ribban. Det är dock ett fåtal människor som klarar av att uppnå ...
    • Ristiriitaiset rakenteet 

      Peltola, Piia (2017)
      opinnäyte (maisteri)
      Opinnäyte käsittelee suomalaisen teatterin rakenteita opiskelijan näkökulmasta tekijänä, kokijana ja uudistajana. Eri näkökulmista kirjoitettu työ on hyvin fragmentaarinen. Yhdistävä havainto on kokemus ristiriitaisuudesta. ...
    • [Ristomatti Myllylahden kuvataiteen maisterin opinnäytetyö] 

      Myllylahti, Ristomatti (2016)
      opinnäyte (maisteri)
    • Romanttinen ajatus 

      Liwata, Liisa-Irmelen (Taideyliopiston Kuvataideakatemia, 26.09.2024)
      opinnäyte (maisteri)
      Tunnustelen kuvataiteen maisterin opinnäytetyössä suhdettani kansallisidentiteettiin maiseman kautta. Nationalismin kasvaessa olen alkanut pohtimaan, mitä kansallisuusaate merkitsee itselleni ja miltä sen seurassa ...
    • Rudimentary magic 

      Roschier, Linda (2020)
      opinnäyte (maisteri)
    • Runojaloista romantiikkaan : vanhemman musiikin esittämiskäytännöt sinfoniaorkestereissa 

      Sarantola, Markus
      EST-julkaisusarja : 47 (2019)
      opinnäyte (tohtori)
      Monen klassisen musiikin yhtyeen ja orkesterin musisointi on alkanut muuttua solakampaan, vähävibratoiseen ja tyylillisesti tiedostetumpaan suuntaan. Keskeisenä tekijänä tämän ilmiön taustalla vaikuttaa niin sanottu ...
    • Runolaulusta kokonaisvaltaiseen improvisointiin 

      Pulkkinen, Outi
      Sibelius-Akatemian kansanmusiikkijulkaisuja : 24 ([O. Pulkkinen), 2014)
      opinnäyte (tohtori)
      Runolaulusta kokonaisvaltaiseen improvisointiin Outi Pulkkinen, 2014. Taideyliopisto, Sibelius-Akatemia. MuTri-tohtorikoulu. Kansanmusiikin aineryhmä. Taiteellinen tohtorintutkinto. Sibelius-Akatemian kansanmusiikkijulkaisuja ...
    • Runollinen näkökulma valosuunnitteluun 

      Palmu, Kristian (2017)
      opinnäyte (maisteri)
      Käsittelen opinnäytetyöni kirjallisessa osiossa omaa näkökulmaani valosuunnitteluun. Näkökulmani pohjautuu runolliseen ilmaisuun. Esitän, millaiseksi valosuunnittelijan työ on minulle runollisuuden valossa muodostunut. ...
    • Ruotuun taipumaton : tutkimusmatka tanssin improvisatorisen opettamisen oppimiseen 

      Valkeemäki, Anita
      Acta Scenica : 51 (2017)
      opinnäyte (tohtori)
      Anita Valkeemäen väitöstutkimus on sekä omakohtainen että jaettu kertomus tanssin improvisatorisen opettamisen oppimisen matkasta. Tutkimus pohjautuu Valkeemäen vuosien 2008–2010 aikana toteuttamaan liiketeematyöskentelyyn, ...
    • Rusetti/Choker 

      Vesto, Jade (Taideyliopiston Kuvataideakatemia, 08.06.2023)
      opinnäyte (maisteri)
      Opinnäytetyöni taiteellinen osa on videoteos Choker. Teos oli esillä Kuvan Kevät 2021-näyttelyssä Exhibition Laboratory-galleriassa. Video on yksikanavainen, 11 minuuttia pitkä. Sen äänet tulivat kaiuttimista tilassa. ...
    • Ryhmä- ja prosessikeskeinen teatteripedagogiikka : esityksen tutkimisen näkökulmana 

      Korhonen, Heidi (2012)
      opinnäyte (maisteri)
      Olen tutkimuksessani kiinnostunut siitä, millaista on ryhmä- ja prosessikeskeinen teatteripedagogiikkani suhteessa esitykseen. Ryhmäkeskeisyys tarkoittaa, että ryhmä vaikuttaa voimakkaasti esitykseen ja prosessiin sen ...
    • Ryhmälähtöisessä vankilateatterissa : vankien kokemuksia ja transformaation tarkastelua 

      Aakala, Eero (2018)
      opinnäyte (maisteri)
      Tämä laadullinen tapaustutkimus käsittelee syksyllä 2016 Hämeenlinnan vankilassa järjestettyä ryhmälähtöistä vankilateatteriprojektia. Pääasiallisena tutkimustehtävänä on selvittää projektiin osallistuneiden vankien ...
    • Ryhmäopetuksen mahdollisuudet klassisen musiikin orkesterisoitinten ammattiopiskelijoiden instrumenttiopetuksessa 

      Kortelainen, Kaisa (2019)
      opinnäyte
      Seminaarityössä tutkittiin ryhmäopetuksen hyödyntämistä klassisen musiikin ammattiopiskelijoiden opetuksessa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään osa-alueita, joilla ryhmän hyödyntäminen on mielekkäintä sekä mistä tekijöistä ...
    • Rytmi, ihmisääni ja liike : kolme versiota näyttelijäntyöstä 

      Taalikainen, Satu (2013)
      opinnäyte (lisensiaatti)
      Tämän toimintatutkimuksen aiheena on, miten rytmi, ihmisääni tai liike voivat jäsentää näyttelijäntyötä. Siihen liittyvänä taiteellisena produktiona tein työryhmäni kanssa Yasmina Rezan puhenäytelmätekstin Kolme versiota ...
    • Rytmin merkitys näyttelijäntyössä 

      Enbuska, Tomi (2015)
      opinnäyte (maisteri)
      Tämän opinnäytteen tarkoitus on tutkia, minkä vuoksi rytmillä on niin suuri merkitys näyttelemisessä. Kokemusteni mukaan rytmi on yksi näyttelijäntyön tärkeimpiä elementtejä, sillä ilman tietynlaista rytmiä tekeminen tuntuu ...
    • Rytmisen käsittelyn pedagogiset mahdollisuudet : Laadullinen haastattelututkimus grooven ja svengin opettamisesta 

      Hietala, Severi (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 05.12.2024)
      opinnäyte (maisteri)
      Tutkimukseni kohteena on rytminen käsittely eli rytmiikan mikrotasoisen hahmotustaidon opettaminen pop-jazz-musiikissa. Tutkimuskysymykseni on: Miten rytmistä käsittelyä voidaan lähestyä pop-jazz-musiikin pedagogiikassa? ...
    • Räckvidd : om varande och kommunikation inom konstnärliga processer 

      Stenberg, Anna (2019)
      opinnäyte (maisteri)
      I den skriftliga delen av mitt magisterarbete för magisterprogrammet för konstnärlig framställning i dans på Konstuniversitetets Teaterhögskola i Helsingfors, utgår jag från tesen att i en konstnärlig arbetsgrupp kommer ...