Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa Kirjalliset opinnäytteet
Viitteet 450-469 / 1398
-
Kohti hyvää musiikkisuhdetta : viulunsoitonopettajien kertomuksia oppijan henkisen turvallisuuden tukemisesta dialogin keinoin
(2019)
opinnäyte (maisteri)Tutkimuksessani on oletuksena, että dialogin keinoin tuettu henkisesti turvallinen ilmapiiri vaikuttaa edistävästi oppijan musiikkisuhteeseen. Selvitän siis työssäni, miten kolme viulunsoitonopettajaa artikuloivat hyvän ... -
Kohti katsojaa : valosuunnittelija empatiaa etsimässä
(2023)
opinnäyte (maisteri)Taiteellisen ja kirjallisen osion sisältävässä opinnäytetyössäni pohdin katsojan ja valosuunnittelijan suhdetta empatian käsitteen avulla. Empatia mielletään usein esityksissä tarinallisuuteen liittyväksi, mutta se on ... -
Kohti musiikillista toimijuutta : oppilaslähtöisyys ja luovan musiikin tekemisen tavat musiikillisen toimijuuden rakentumisessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2017)
opinnäyte (kandidaatti)Tutkielmassani käsittelin musiikillista toimijuutta. Toimijuus on sosiologiasta musiikkikasvatukseen tiensä löytänyt termi, jonka käsitetään liittyvän yksilön itseensä ja ympäröivään maailmaan kohdistuvaan vaikutusvaltaan. ... -
Kohti päättymätöntä matkaa – tutkielma sirkuksen pedagogiikasta, taidosta ja taiteesta
(2020)
opinnäyte (maisteri)Kohti päättymätöntä matkaa – tutkielma sirkuksen pedagogiikasta, taidosta ja taiteesta on tanssinopettajan maisterikoulutuksen taidepedagoginen opinnäytetyöni. Opinnäytetyössäni pureudun Suomen sirkuskentällä näkyviin ... -
Kohti sisäisiä kuvia
(Taideyliopiston Kuvataideakatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri) -
Kohti taiteilijuutta? : ihmettelyä ei-tietämisen maastoissa
(2015)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytteeni kirjallisen osan alussa käsittelen identiteettiin liittyvien kysymysten ja heikon itsetunnon problematiikkaa. Mitkä seikat tekevät minusta juuri tällaisen? Voinko koskaan kokea olevani kokonainen? Miten huono ... -
Kohti yhteistä etua : lähtökohtia toimintaedellytysten kehittämiseen verkostona taiteen vapaalla kentällä
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tutkielma käsittelee kotimaisen taiteen vapaan kentän toimintaedellytyksiä hallinnollisen ja operatiivisen työn näkökulmasta. Niukkeneva julkinen rahoitus, epävarma ja vaihteleva hankerahoitus, kilpailu samoista resursseista ... -
Koin traagisia tragedioita : yläasteen oppilaiden kokemuksia ilmaisutaidon opiskelusta
Acta Scenica : 11 (2002)
opinnäyte (tohtori) -
Kokemuksellisen ekologian harjoituksia esityksissä Pelto – ankara moraliteetti ja Studio 5
(2014)
opinnäyte (maisteri)Teatterikorkeakoulun opinnäytteeni taiteellinen osa koostuu kahdesta erillisestä, vuonna 2005 toteutetusta teoksesta: Pelto – ankara moraliteetti ja Studio 5. Pelto – ankara moraliteetti -esitykseen kuului kaksi osaa, ... -
Kokemuksen kartalla : mielikuvien kautta avautuva liikkeellinen maailma
(2017)
opinnäyte (maisteri)Kirjallisessa opinnäytteessäni tutkin liikkeen kokemusta, ruumista, kehoa, tietoisuutta ja heijastan niitä omaan kokemukseeni Gaga-tekniikasta. Harjoitin Gaga-tekniikkaa kuukauden ajan Israelissa ja tarkastelen tässä ... -
KOKEMUSTA RIKKAAMPI, Armottomuus, epävarmuus, itsekriittisyys.
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 16.06.2023)
opinnäyte (maisteri)Tässä opinnäytteessäni käsittelen monipuolisesti kokemuksiani kameratyöstä ja teatterinalalta ammattikentältä. Vertailen niitä toisiinsa ja pohdin mitä olen oppinut ja minkälaisten asioiden kanssa työskentelen edelleen. ... -
Kokonaisvaltainen vapaa improvisaatio itsetuntemuksen syventäjänä : kolmen muusikon kokemuksia kokonaisvaltaisen ääni- ja liikeimprovisaation kurssista
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 18.09.2017)
opinnäyte (maisteri)Tutkielmani pyrkii avaamaan kolmen muusikon kokemuksia kokonaisvaltaisen ääni- ja liikeimprovisaation kurssista. Kurssi järjestettiin kesällä 2015 osana Taideyliopiston avoimen yliopiston opetustarjontaa. Opettajina olivat ... -
Kollaasista tekstiiliveistokseen
(2017)
opinnäyte (maisteri) -
Kolmas
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 23.03.2023)
opinnäyte (maisteri)Kirjallisen opinnäytteeni alkusysäyksenä on toiminut kysymys siitä, miten taideteokseen ja sen tekemiseen liittyviin poliittisiin Taiteellisesta osiosta ei ole tallennetta ulottuvuuksiin tulisi suhtautua, jos kavahtaa ... -
Kolme esseetä oopperoiden lavastamisesta
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Kolmen esseen kokoelma käsittelee oopperoiden lavastamista. Ensimmäisessä esseessä Soiva tila pohditaan musiikin merkitystä oopperan tilallisuudessa. Mitä musiikki tuo lavastussuunnitteluun? Mikä virittää tilan soimaan? ... -
Kolmesta kolmeenkymmeneen kosketinsoittajaa : haastattelututkimus sointuopetuksesta Näppärikurssin harmooniryhmissä
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2017)
opinnäyteSeminaarityössä tutkittiin sointujen opettamista Näppärikurssin harmooniryhmissä, joissa osallistujien määrä, ikä ja taitotaso vaihtelevat. Teemahaastatteluna toteutetussa tutkimuksessa neljä kosketinsoitinpedagogia kertoi ... -
Kolmiulotteinen projisointi : tilanneveistos katsojan ja kokijan välissä
(2011)
opinnäyte (tohtori)Marjatta Ojan kuvataiteen tohtorin tutkinnon opin- ja taidonnäyte koostuu teoksista ja teksteistä, jotka ovat syntyneet joko erillisinä tai rinnakkain siten että teoreettiset pohdinnat ovat jatkaneet teoksista alkanutta ... -
Kommunikaatio taiteellisen prosessin mahdollistajana
(2017)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytteeni kirjallisessa osiossa pohdin esiintyjän näkökulmasta osallisuuttani taiteellisissa prosesseissa. Tarkastelen tätä ryhmän sisäisen kommunikaation ja vuorovaikutuksen kautta. Pyrin tunnistamaan olosuhteita, ... -
Kompositörens kamp : två högskolestuderandes synsätt på komponeringsprocessen
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2017)
opinnäyte (kandidaatti)Detta kandidatarbete är en fallstudie som tar fasta på två kompositörstuderandes synsätt på komponering. Mina forskningsfrågor lyder 1) vad är kännetecknande för studenternas komponeringsprocesser? och 2) hurdana problem ... -
KONE ja "oikeesti tekemisen" dramaturgiaa
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tämä opinnäytteen kirjallinen osio avaa suhdettani omaan praktiikkaani teatteriohjaajana ja esitystentekijänä. Oman praktiikkani keskiössä on kysymys oikeesti tekemisestä. Oikeesti tekeminen on minun yhdessä mm. Veli-Ville ...