Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa Kirjalliset opinnäytteet
Viitteet 463-482 / 1402
-
Kolmas
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 23.03.2023)
opinnäyte (maisteri)Kirjallisen opinnäytteeni alkusysäyksenä on toiminut kysymys siitä, miten taideteokseen ja sen tekemiseen liittyviin poliittisiin Taiteellisesta osiosta ei ole tallennetta ulottuvuuksiin tulisi suhtautua, jos kavahtaa ... -
Kolme esseetä oopperoiden lavastamisesta
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Kolmen esseen kokoelma käsittelee oopperoiden lavastamista. Ensimmäisessä esseessä Soiva tila pohditaan musiikin merkitystä oopperan tilallisuudessa. Mitä musiikki tuo lavastussuunnitteluun? Mikä virittää tilan soimaan? ... -
Kolmesta kolmeenkymmeneen kosketinsoittajaa : haastattelututkimus sointuopetuksesta Näppärikurssin harmooniryhmissä
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2017)
opinnäyteSeminaarityössä tutkittiin sointujen opettamista Näppärikurssin harmooniryhmissä, joissa osallistujien määrä, ikä ja taitotaso vaihtelevat. Teemahaastatteluna toteutetussa tutkimuksessa neljä kosketinsoitinpedagogia kertoi ... -
Kolmiulotteinen projisointi : tilanneveistos katsojan ja kokijan välissä
(2011)
opinnäyte (tohtori)Marjatta Ojan kuvataiteen tohtorin tutkinnon opin- ja taidonnäyte koostuu teoksista ja teksteistä, jotka ovat syntyneet joko erillisinä tai rinnakkain siten että teoreettiset pohdinnat ovat jatkaneet teoksista alkanutta ... -
Kommunikaatio taiteellisen prosessin mahdollistajana
(2017)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytteeni kirjallisessa osiossa pohdin esiintyjän näkökulmasta osallisuuttani taiteellisissa prosesseissa. Tarkastelen tätä ryhmän sisäisen kommunikaation ja vuorovaikutuksen kautta. Pyrin tunnistamaan olosuhteita, ... -
Kompositörens kamp : två högskolestuderandes synsätt på komponeringsprocessen
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2017)
opinnäyte (kandidaatti)Detta kandidatarbete är en fallstudie som tar fasta på två kompositörstuderandes synsätt på komponering. Mina forskningsfrågor lyder 1) vad är kännetecknande för studenternas komponeringsprocesser? och 2) hurdana problem ... -
KONE ja "oikeesti tekemisen" dramaturgiaa
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tämä opinnäytteen kirjallinen osio avaa suhdettani omaan praktiikkaani teatteriohjaajana ja esitystentekijänä. Oman praktiikkani keskiössä on kysymys oikeesti tekemisestä. Oikeesti tekeminen on minun yhdessä mm. Veli-Ville ... -
Konserttiharmonikan soinnilliset ja soittotekniset ominaisuudet
(Sibelius-Akatemia, 2010)
opinnäyte (tohtori)Kirjallisen työni tarkoitus on tutustuttaa säveltäjät ja muut asiasta kiinnostuneet konserttiharmonikan tarjoamiin mahdollisuuksiin. Konserttiharmonikka on taidemusiikkisoittimena varsin nuori. Sen nykyinen muoto vakiintui ... -
Konserttimusiikin Dingo-ilmiö : barokkiorkesterien esiinnousu Suomessa 1980-luvulla
([H. Lund], 2014)
opinnäyteTässä kirjallisessa työssäni olen selvittänyt suomalaisten barokkiorkesterien alkuvaiheita 1980-luvulla ja tuonut esille yksittäisiä muusikoita, joiden panos orkesterien syntyyn on ollut merkittävä. Mainitsen myös joitakin ... -
Konsten att tala genom musik : om sambandet mellan text och musik i kantaten La Mort de Didon
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyteTarkoituksena oli tutkia tekstin ja musiikin välistä yhteyttä Michel Pignolet de Montéclairin säveltämässä ranskalaisessa barokkikantaatissa La Mort de Didon, pyrkimyksenä lisätä ymmärrystä kyseisestä genrestä. Lähtökohtana ... -
Kontekstuaalinen kirkkomusiikki
(2019)
opinnäyte (maisteri)Tutkielmani käsittelee kontekstuaalista kirkkomusiikkia soveltaen kontekstuaalista teologiaa, joka on jo vuosikymmenien ajan ollut vakiintunut käsite. Kontekstuaalisuuden kirkon ydinsanoma pyritään tuomaan aikaan ja paikkaan ... -
Kontrabassotuubat Suomessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2022)
opinnäyteSeminaarityöni tarkoitus on avata suomalaista kontrabassotuubakulttuuria. Toivon tutkimuksestani olevan apua kaikille tuubansoittajille, jotka ovat hankkimassa tai käyttävät kontrabassotuubia työssään tai harrastuksessaan. ... -
Koreografian opetus- ja oppimisprosesseista : kaksi opetusmallia oman liikkeen löytämiseksi ja tanssin muotoamiseksi
Acta Scenica : 4 (1999)
opinnäyte (tohtori) -
Koreografinen prosessi vuorovaikutuksena
Acta Scenica : 46 (2016)
opinnäyte (tohtori) -
Korkeakoulusta valmistuneen pop/jazz-laulajan instrumenttihallinta
(Sibelius-Akatemia, 2011)
opinnäyte (maisteri)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan korkeakoulusta valmistuneen pop/jazz-laulajan yhtä ammattitaidon osaa: instrumentinhallintaa. Alan käytännöt ja ihanteet ovat korkeakoulutasolla toistaiseksi vielä hieman jäsentymättömiä, ... -
Korkeakoulutason musikaalilaulunopetus ja musiikkiteatterialan laululliset haasteet : kolmen laulunopettajan käsityksiä
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2020)
opinnäyte (maisteri)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, mitä laulullisia haasteita musiikkiteatterin ala tarjoaa nyt ja tulevaisuudessa vastavalmistuneille korkeakoulutetuille musikaalilaulajille perustuen kolmen laulunopettajan käsityksiin ... -
Koti ei ole siellä, missä minäkin
(2020)
opinnäyte (maisteri) -
Koulukunnat klassisessa laulumusiikissa : haastattelututkimus 2020-luvun pedagogien näkemyksistä
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyteTämän opettajan pedagogisten opintojen seminaarityön tehtävänä oli tarkastella klassisen laulun koulukuntia ja niiden merkityksellisyyttä opettamisessa. Onko opettaja tietoinen koulukuntien alkuperästä ja ovatko ne ... -
Koulun musiikinopetuksen ja katsomuksen suhde 2020-luvun Suomessa
(2020)
opinnäyte (kandidaatti)Tässä tutkimuksessa tarkastelen musiikinopetuksen ja katsomuksen suhdetta Suomessa. Kartoitan, miten tutkimuskirjallisuudessa on käsitelty koulun musiikinopetuksen suhdetta katsomukseen ja uskontoon. Perehdyn siihen, ... -
Kriittinen musiikkikasvatus moninaisten identiteettien tukijana : narratiivinen tutkimus taustaltaan kulttuurisesti moninaisten musiikinopiskelijoiden kasvatuskokemuksista
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 10.03.2023)
opinnäyte (maisteri)Tutkimelmani tavoitteena on lisätä elämäntarinoiden avulla ymmärrystä siitä, miten kriittisen pedagogiikan mukaisesti toimiva musiikkikasvattaja voi tukea neuvotteluja moninaisista identiteeteistä kulttuurisesti yhä ...