Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa Kirjalliset opinnäytteet
Viitteet 676-695 / 1403
-
Minä rajattuna ja avattuna : esiintyjän kysymyksiä teosprosesseissa Titled - tittelöity ja Human resources
(2015)
opinnäyte (maisteri)Kirjallisen opinnäytteen "Minä rajattuna ja avattuna" keskeinen kysymys on: "Mitä minuna oleminen on, kun esiinnyn?" Aihe avaa laajan pohdinnan olemisesta, minuudesta sekä esiintyjyydestä. Pyrkimys on avata niiden merkityksiä ... -
Minä riitän : tutkimuksellinen ehdotukseni näyttelijäntyön opettamisesta kansanopiston teatterilinjalla
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Tässä opinnäytetyössä sanallistan ajatuksiani näyttelijäntyön pedagogiikastani, josta käytän nimitystä MINÄ RIITÄN. MINÄ RIITÄN on saanut alkunsa kokemuksistani näyttelijäntyön opiskelijana kahden eri kansanopiston ... -
Minä sen sytytin : lopunnäyte
(2012)
opinnäyte (maisteri)Ensimmäinen luku pohtii ankaruuden ja mukavuudenhalun ristiriitaa teatterin harjoitusympäristössä. Millä ehdoilla olisimme valmiit antamaan kaikkemme harjoituksesta ja esityksestä toiseen? Tarvitaanko siihen Toisen haastavaa ... -
Minä, Hamlet : näyttelijäntyön rakentuminen
Acta Scenica : 31 (2013)
opinnäyte (tohtori)Tämä teos, Minä, Hamlet, on yksi taiteellisen tohtorintutkimukseni taiteellisista töistä. Kolme muuta työtä ovat näyttämöteoksia: nimirooli William Shakespearen näytelmässä Hamlet (Teatteri Jurkka 2004); ohjaus ja ... -
Minä, taiteilija : pohdintoja askelista, joita minun on täytynyt ottaa kasvaakseni taiteilijaksi
(2016)
opinnäyte (maisteri)Käyn tässä työssä läpi taiteilijaksi kasvamisen polkuani. Minun lähtökysymykseni tähän työhön oli "mikä tekee taiteilijan". Opinnäytteeni aihetta valitessani, pidin kysymystä kaikkein merkittävimpänä kysymyksenä, jonka ... -
Minän esitys: ohjaajan pohdintaa oman, yksityisen päiväkirjakatkelman työstämisestä näyttämölle
Acta Scenica : 35 (2013)
opinnäyte (tohtori) -
Miten muotoillaan Sibeliuksen kaupunki : tapaustutkimus muutosidean eteenpäin viemisestä muotoiluajattelun viitekehyksessä
(Sibelius-Akatemia, 2013)
opinnäyte (maisteri)Liian harva tietää, että Sibelius on asunut Hämeenlinnassa ensimmäiset 20 elinvuottaan. Tämä hyödyntämätön kulttuurihistoriallinen pääoma on tämän tutkimuksen aiheen taustalla. Tässä tutkielmassa kartoitetaan suuntaviittoja ... -
Miten nähdä hämärässä? : lähtökohtia tasavertaiselle ja vapaalle taiteellis-pedagogiselle työskentelylle
(2017)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyössäni ”Miten nähdä hämärässä? - Lähtökohtia tasavertaiselle ja vapaalle taiteellis-pedagogiselle työskentelylle” olen pohdiskellut niitä lähtökohtia, joista oma taiteentekemisen tyylini ja taidepedagogiikkani ... -
"Miten se voi välittää sitä muille?" : laadullinen tutkimus tunneilmaisun opettamisesta pop/jazz-laulun ammattiopinnoissa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 14.02.2023)
opinnäyte (maisteri)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, mitä kolme ammattiopiskelijoita opettavaa pop/jazz-laulupedagogia kertovat tunneilmaisun opetuksestaan. Tarkoituksena oli selvittää, opettavatko he kertomansa mukaan ammattiopiskelijoilleen ... -
Miten voit, musalinjalainen? : narratiivinen tutkimus musiikilliseen toimintaan, lukio-opiskeluun ja hyvinvointiin liittyvistä kolmen nuoren kertomuksista
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 11.03.2023)
opinnäyte (maisteri)Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen narratiivisen tutkimusotteen avulla kolmen nuoren kertomuksia siitä, millaisia yhteyksiä he näkevät musiikillisen toimintansa, lukio-opiskelunsa ja hyvinvointinsa välillä. ... -
"Mitä jos musiikkia voisi yhdistää kestävään kehitykseen?" : viiden nuoren näkemyksiä kestävyysteemoista yläkoulun ja lukion musiikinopetuksessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 13.03.2023)
opinnäyte (maisteri)Kestävä kehitys ja ekososiaalinen sivistys ovat osa peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmien kestävään tulevaisuuteen tähtääviä laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. Tässä tutkielmassa tarkastelen musiikkikasvatuksen ... -
Mitä on näyttelijäntaide?
(2013)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytteeni käsittelee sekä kirjallisessa että taiteellisessa osiossa samaa kysymystä: mitä on näyttelijäntaide? Pohdin mm. onko näytteleminen taiteen tekemistä, olenko itse taiteilija, mistä tulevassa ammatissani on ... -
Mitä taideteoksesta jää, jos materiaalia ei säilytetä? : kahden konseptuaalisen teoksen kuratointi museon kokoelmaan
(2019)
opinnäyte (maisteri) -
Mitä tanssi tekee, mitä minä teen? : kokemuksia teostyöskentelystä
(2014)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyössäni kirjoitan tanssikokemuksistani ja tanssijuuteni rakentumisesta teostyöskentelyn kautta. Kirjoitan kokemuslähtöisesti ja kuvailen ajatuskulkujani ja elämääni teosten sisällä. Teoksia, joista kirjoitan ovat ... -
Mitä Vimma on tehnyt näkyväksi taideopettajuudestani?
(2020)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyöni käsittelee itselleni keskeisimpiä taidepedagogisia teemoja, jotka tulivat näkyväksi tarkastellessani Trilogia koiralle – esityssarjan tilanteita. Mitä Vimma on tehnyt näkyväksi taideopettajuudestani? Vastuun ... -
Mitäs tuo nyt tarkoitti? : opiskelijoiden ja opettajien näkökulmia haastaviin palautteenantotilanteisiin soitonopetuksessa.
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 30.05.2023)
opinnäyteSeminaarityössäni tutkin instrumenttiopettajien ja -opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä haastaviin palautteenantotilanteisiin sekä niiden ratkaisemiseen. Tarkoitukseni oli kartoittaa aiheesta lisää tietoa, koska ... -
Modification as a mode of resistance
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Modification As a Mode of Resistance is focused on reading temporalities, and more specifically re-reading the past as a plurality through the lens of spaces chosen for live and performance art to take place in. This ... -
Monenlaiset oppijat musiikin ryhmäopetuksessa : moninaisuuden huomioiminen koulun musiikinopetuksessa ja sen vaikutukset osallisuuteen ja musiikilliseen toimijuuteen
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tutkimuksessani selvitin, miten musiikinopettaja voi huomioida oppijoiden moninaisuuden koulun musiikinopetuksessa. Moninaisuus käsittää kaikki ihmisen ominaisuudet, ja kasvatuksessa sen huomioiminen tarkoittaa kaikille ... -
Monialaisuus kirkkomusiikin opinnoissa – mahdollisuus vai taakka? : kyselytutkimus kirkkomusiikin opiskelijoille
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 03.02.2023)
opinnäyteKirjallisessa työssä kartoitettiin Helsingissä opiskelevien Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin koulutusohjelman opiskelijoiden kokemuksia opintojensa monialaisuudesta. Tehtävänä oli selvittää, kokevatko ... -
Monipuolinen musiikinopetus osana yhteisöllistä oppimista : tapaustutkimus alakoulun musiikintunneilla
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 31.08.2022)
opinnäyte (maisteri)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista on yhteisöllinen oppiminen ja yhdessä tekeminen monipuolisuuden viitekehyksessä, ja miten se auttaa yksilön oppimiskehitystä. Opettajalla on yhteisöllisen kulttuurin luomisessa ...