Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa Kirjalliset opinnäytteet
Viitteet 685-704 / 1403
-
Miten voit, musalinjalainen? : narratiivinen tutkimus musiikilliseen toimintaan, lukio-opiskeluun ja hyvinvointiin liittyvistä kolmen nuoren kertomuksista
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 11.03.2023)
opinnäyte (maisteri)Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen narratiivisen tutkimusotteen avulla kolmen nuoren kertomuksia siitä, millaisia yhteyksiä he näkevät musiikillisen toimintansa, lukio-opiskelunsa ja hyvinvointinsa välillä. ... -
"Mitä jos musiikkia voisi yhdistää kestävään kehitykseen?" : viiden nuoren näkemyksiä kestävyysteemoista yläkoulun ja lukion musiikinopetuksessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 13.03.2023)
opinnäyte (maisteri)Kestävä kehitys ja ekososiaalinen sivistys ovat osa peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmien kestävään tulevaisuuteen tähtääviä laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. Tässä tutkielmassa tarkastelen musiikkikasvatuksen ... -
Mitä on näyttelijäntaide?
(2013)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytteeni käsittelee sekä kirjallisessa että taiteellisessa osiossa samaa kysymystä: mitä on näyttelijäntaide? Pohdin mm. onko näytteleminen taiteen tekemistä, olenko itse taiteilija, mistä tulevassa ammatissani on ... -
Mitä taideteoksesta jää, jos materiaalia ei säilytetä? : kahden konseptuaalisen teoksen kuratointi museon kokoelmaan
(2019)
opinnäyte (maisteri) -
Mitä tanssi tekee, mitä minä teen? : kokemuksia teostyöskentelystä
(2014)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyössäni kirjoitan tanssikokemuksistani ja tanssijuuteni rakentumisesta teostyöskentelyn kautta. Kirjoitan kokemuslähtöisesti ja kuvailen ajatuskulkujani ja elämääni teosten sisällä. Teoksia, joista kirjoitan ovat ... -
Mitä Vimma on tehnyt näkyväksi taideopettajuudestani?
(2020)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyöni käsittelee itselleni keskeisimpiä taidepedagogisia teemoja, jotka tulivat näkyväksi tarkastellessani Trilogia koiralle – esityssarjan tilanteita. Mitä Vimma on tehnyt näkyväksi taideopettajuudestani? Vastuun ... -
Mitäs tuo nyt tarkoitti? : opiskelijoiden ja opettajien näkökulmia haastaviin palautteenantotilanteisiin soitonopetuksessa.
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 30.05.2023)
opinnäyteSeminaarityössäni tutkin instrumenttiopettajien ja -opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä haastaviin palautteenantotilanteisiin sekä niiden ratkaisemiseen. Tarkoitukseni oli kartoittaa aiheesta lisää tietoa, koska ... -
Modification as a mode of resistance
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Modification As a Mode of Resistance is focused on reading temporalities, and more specifically re-reading the past as a plurality through the lens of spaces chosen for live and performance art to take place in. This ... -
Monenlaiset oppijat musiikin ryhmäopetuksessa : moninaisuuden huomioiminen koulun musiikinopetuksessa ja sen vaikutukset osallisuuteen ja musiikilliseen toimijuuteen
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tutkimuksessani selvitin, miten musiikinopettaja voi huomioida oppijoiden moninaisuuden koulun musiikinopetuksessa. Moninaisuus käsittää kaikki ihmisen ominaisuudet, ja kasvatuksessa sen huomioiminen tarkoittaa kaikille ... -
Monialaisuus kirkkomusiikin opinnoissa – mahdollisuus vai taakka? : kyselytutkimus kirkkomusiikin opiskelijoille
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 03.02.2023)
opinnäyteKirjallisessa työssä kartoitettiin Helsingissä opiskelevien Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin koulutusohjelman opiskelijoiden kokemuksia opintojensa monialaisuudesta. Tehtävänä oli selvittää, kokevatko ... -
Monipuolinen musiikinopetus osana yhteisöllistä oppimista : tapaustutkimus alakoulun musiikintunneilla
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 31.08.2022)
opinnäyte (maisteri)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista on yhteisöllinen oppiminen ja yhdessä tekeminen monipuolisuuden viitekehyksessä, ja miten se auttaa yksilön oppimiskehitystä. Opettajalla on yhteisöllisen kulttuurin luomisessa ... -
Monipuolisuuden eetos : musiikin aineenopettajat artikuloimassa työnsä käytäntöjä
Studia musica : 42 (Sibelius-Akatemia, 2010)
opinnäyte (tohtori)Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä koulun musiikinopetuksen käytännöistä ja musiikin aineenopettajan työstä. Tutkimuksen viitekehys on hermeneuttinen ja musiikinopetusta tarkastellaan sosiokulttuurisena ... -
Monitaiteellinen samanaikaisopetus taideaineenopettajan asiantuntijuuden kehittäjänä
([J. Tuominen], 2014)
opinnäyte (maisteri)Tarkoituksenani on tutkia, miten monitaiteellinen, eli kahden eri taideaineen aineenopettajan yhdessä suunnittelema ja toteuttama, samanaikaisopetus voi tukea taideaineenopettajan asiantuntijuuden kehittymistä. Tavoitteena ... -
Monitapaustutkimus pianonsoiton opiskelijoiden ammatti- ja musiikki-identiteetin kehittymisestä
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2022)
opinnäyteTutkimuksessa käsiteltiin pianonsoiton opiskelijoiden ammatti- ja musiikki-identiteetin muodostumista sekä musiikillista minäkuvaa. Tutkimuskysymys oli: Miten pianonsoiton korkeakouluopiskelijoiden ammatti- ja musiikillinen ... -
Moniääninen musiikinhistoria : heuristinen tutkimus musiikinhistorian opiskelusta ja opettamisesta
(Sibelius-Akatemia, 2009)
opinnäyte (tohtori)Tutkimus käsittelee musiikinhistoriaa oppiaineena. Länsimaisen taidemusiikin historiasta on kirjoitettu yli kahden vuosisadan aikana lukuisia tutkimuksia ja yleisesityksiä, ja musiikinhistoriaa on tarkasteltu historian-, ... -
Monologisuudesta moniäänisyyteen : journalistinen dokumenttiteatteri yhden totuuden maassa
(2013)
opinnäyte (maisteri)Ryhmäteatteriin ohjaamani esitykset Eduskunta – Satiiri vaurauden uusjaosta (2011) ja Eduskunta II – Satiiri veljeskuntien Suomesta (2012) ovat osa esityssarjaa, jonka pohjana on vuosina 2008–2011 Ylioppilasteatterissa ... -
Moodien ja modaalisuuden opettamisen haasteita
([E. Haapamäki], 2010)
opinnäyte (maisteri)Tutkielman aiheena oli moodien ja modaalisuuden opettaminen. Aihetta lähestyttiin kahdesta suunnasta: musiikinteorian ja säveltapailun oppikirjoja tarkastelemalla sekä vanhan musiikin ammattilaisia haastattelemalla. Oppikirjojen ... -
Moottorisänky, ja muita palkintoja
(2017)
opinnäyte (maisteri) -
Mopotaksilla Musée Karoon : kohtaamisia etnografian ja nykytaiteen risteyksessä
(2018)
opinnäyte (maisteri) -
Motivaation rakentuminen musiikin oppimisessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2022)
opinnäyte (kandidaatti)Tutkimuksen tehtävänä on tarkastella motivaation rakentumista musiikin oppimisessa sekä eritellä niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat motivaatioon joko sitä tukien tai estäen. Tutkin myös tapoja, joilla opettaja tai vanhemmat ...