Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa Kirjalliset opinnäytteet
Viitteet 994-1013 / 1403
-
Rudimentary magic
(2020)
opinnäyte (maisteri) -
Runojaloista romantiikkaan : vanhemman musiikin esittämiskäytännöt sinfoniaorkestereissa
EST-julkaisusarja : 47 (2019)
opinnäyte (tohtori)Monen klassisen musiikin yhtyeen ja orkesterin musisointi on alkanut muuttua solakampaan, vähävibratoiseen ja tyylillisesti tiedostetumpaan suuntaan. Keskeisenä tekijänä tämän ilmiön taustalla vaikuttaa niin sanottu ... -
Runolaulusta kokonaisvaltaiseen improvisointiin
Sibelius-Akatemian kansanmusiikkijulkaisuja : 24 ([O. Pulkkinen), 2014)
opinnäyte (tohtori)Runolaulusta kokonaisvaltaiseen improvisointiin Outi Pulkkinen, 2014. Taideyliopisto, Sibelius-Akatemia. MuTri-tohtorikoulu. Kansanmusiikin aineryhmä. Taiteellinen tohtorintutkinto. Sibelius-Akatemian kansanmusiikkijulkaisuja ... -
Runollinen näkökulma valosuunnitteluun
(2017)
opinnäyte (maisteri)Käsittelen opinnäytetyöni kirjallisessa osiossa omaa näkökulmaani valosuunnitteluun. Näkökulmani pohjautuu runolliseen ilmaisuun. Esitän, millaiseksi valosuunnittelijan työ on minulle runollisuuden valossa muodostunut. ... -
Ruotuun taipumaton : tutkimusmatka tanssin improvisatorisen opettamisen oppimiseen
Acta Scenica : 51 (2017)
opinnäyte (tohtori)Anita Valkeemäen väitöstutkimus on sekä omakohtainen että jaettu kertomus tanssin improvisatorisen opettamisen oppimisen matkasta. Tutkimus pohjautuu Valkeemäen vuosien 2008–2010 aikana toteuttamaan liiketeematyöskentelyyn, ... -
Rusetti/Choker
(Taideyliopiston Kuvataideakatemia, 08.06.2023)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyöni taiteellinen osa on videoteos Choker. Teos oli esillä Kuvan Kevät 2021-näyttelyssä Exhibition Laboratory-galleriassa. Video on yksikanavainen, 11 minuuttia pitkä. Sen äänet tulivat kaiuttimista tilassa. ... -
Ryhmä- ja prosessikeskeinen teatteripedagogiikka : esityksen tutkimisen näkökulmana
(2012)
opinnäyte (maisteri)Olen tutkimuksessani kiinnostunut siitä, millaista on ryhmä- ja prosessikeskeinen teatteripedagogiikkani suhteessa esitykseen. Ryhmäkeskeisyys tarkoittaa, että ryhmä vaikuttaa voimakkaasti esitykseen ja prosessiin sen ... -
Ryhmälähtöisessä vankilateatterissa : vankien kokemuksia ja transformaation tarkastelua
(2018)
opinnäyte (maisteri)Tämä laadullinen tapaustutkimus käsittelee syksyllä 2016 Hämeenlinnan vankilassa järjestettyä ryhmälähtöistä vankilateatteriprojektia. Pääasiallisena tutkimustehtävänä on selvittää projektiin osallistuneiden vankien ... -
Ryhmäopetuksen mahdollisuudet klassisen musiikin orkesterisoitinten ammattiopiskelijoiden instrumenttiopetuksessa
(2019)
opinnäyteSeminaarityössä tutkittiin ryhmäopetuksen hyödyntämistä klassisen musiikin ammattiopiskelijoiden opetuksessa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään osa-alueita, joilla ryhmän hyödyntäminen on mielekkäintä sekä mistä tekijöistä ... -
Rytmi, ihmisääni ja liike : kolme versiota näyttelijäntyöstä
(2013)
opinnäyte (lisensiaatti)Tämän toimintatutkimuksen aiheena on, miten rytmi, ihmisääni tai liike voivat jäsentää näyttelijäntyötä. Siihen liittyvänä taiteellisena produktiona tein työryhmäni kanssa Yasmina Rezan puhenäytelmätekstin Kolme versiota ... -
Rytmin merkitys näyttelijäntyössä
(2015)
opinnäyte (maisteri)Tämän opinnäytteen tarkoitus on tutkia, minkä vuoksi rytmillä on niin suuri merkitys näyttelemisessä. Kokemusteni mukaan rytmi on yksi näyttelijäntyön tärkeimpiä elementtejä, sillä ilman tietynlaista rytmiä tekeminen tuntuu ... -
Räckvidd : om varande och kommunikation inom konstnärliga processer
(2019)
opinnäyte (maisteri)I den skriftliga delen av mitt magisterarbete för magisterprogrammet för konstnärlig framställning i dans på Konstuniversitetets Teaterhögskola i Helsingfors, utgår jag från tesen att i en konstnärlig arbetsgrupp kommer ... -
Saa suorittaa! : suorittaminen näyttelijäntaiteessa – ja kuinka taistella sitä vastaan
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Saa suorittaa! on tutkielmani näyttelijän suorittamisesta. Tutkimuskysymykseni on: Mitä suorittaminen on, ja miten siihen pitäisi näyttelijäntaiteen opettajana suhtautua? Olen pyrkinyt kirjoittamaan työni siten, että ... -
Saisinko tanssia sinulle lahjaksi pienen tanssin? : Muistiinpanoja näkymättömän koreografian valmistamisesta kirjastoon
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 02.05.2023)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyöni taiteellinen osuus, jonka nimesin Aulatapahtumaksi, oli koreografinen konsepti kolmeen erityyppiseen kirjastotilaan. Koreografinen liike (ja liikkumattomuus) generoi kirjastotilaan aistimellista informaatiota. ... -
Salaisuuksista suurin
(Taideyliopiston Kuvataideakatemia, 04.10.2023)
opinnäyte (maisteri)Tiivistelmä Salaisuuksista suurin -videoteos käsittelee inhimillisen olemassaolon peruskysymyksiä yhdistäen tarinankerrontaa ja abstraktia kokeellista videotaidetta. Videoteoksella kuultava tarina mukailee vapaasti ... -
Samainen : tarmosta ja teatterista
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Kirjallisessa opinnäytteessäni yritän jäsennellä omia tapojani valmistautua rooliin ja esitykseen, sekä avata näyttämöllä tapahtuvaa ajatteluani. Opinnäyte on luotu fiktiivisen kehyskertomuksen ympärille, joka sijoittuu ... -
Samoissa : improvisoinnista valoilla
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyöni kirjallinen osio koostuu kahdesta pääaiheesta. Toinen on improvisointi valoilla ja toinen on taiteellisen lopputyöni valosuunnittelun prosessi. Tajusin improvisaation olleen läsnä melkein kaikessa tähänastisessa ... -
Sanaton vapaus : metodit sanattoman teatterin opetuksessa
(2014)
opinnäyte (maisteri)Taiteellis-pedagoginen opinnäytetyöni keskittyy sanattoman teatterin eri muotoihin, sen historiaan ja ennen kaikkea opettamiseen. Olen teatteriopettajana työssäni usein huomannut, että verbaalinen ilmaisu lukitsee oppilaat. ... -
Sanoista tekoihin : tanssijan pohdintoja kollektiivityöskentelystä
(2017)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytteeni kirjallisessa osassa pohdin kollektiivisen työskentelyä taiteellisissa prosesseissa. Määrittelen tässä tekstissä kollektiivisuuden siten, että taiteellisen työryhmän jäsenet ovat työskentelyssä tasa-arvoisia ... -
Santur : soittimen kehitys ja soittamisen kehollisuus pianonsoiton opetuksessa
(Helsingin yliopisto, 2010)
opinnäyteThe modern piano is the result of a continuous development of the instrument. Throughout the 17th, 18th and 19th centuries, the composers wrote music for structurally different keyboard instruments: the harpsichord, the ...