OrganisaatioyksikötKirjalliset opinnäytteetTaideyliopiston Sibelius-Akatemia, Musiikkikasvatuksen, jazzin ja kansanmusiikin osasto, Musiikkikasvatus
Viitteet 1-20 / 46
-
Democracy through pop? : thinking with intersectionality in popular music education in finnish schools
Studia musica : 90 (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2022)
opinnäyte (tohtori)This article-based doctoral dissertation is an inquiry into the conditions required for democractic popular music education (PME) in Finnish basic education. Although critical research on PME in Finland has recently ... -
Ihmiskäsitykset rytmimusiikin laulunopetuksessa : fenomenografinen tapaustutkimus rytmimusiikin laulunopettajien ihmiskäsityksistä
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2020)
opinnäyte (maisteri)Maisterin tutkielmassani luon kuvaa rytmimusiikin laulunopettajien ihmiskäsityksistä fenomenografisen tapaustutkimuksen avulla. Tutkimuksessani selvitän rytmimusiikin laulunopettajien ihmiskäsityksiä ja niiden ... -
Jee, mä loin tämän! : laadullinen tapaustutkimus improvisaatiosta länsimaisen taidemusiikin instrumenttiopetuksessa kolmen soitonopettajan näkökulmasta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri) -
”Keskityttiinköhän mekin kaikki ennen vaan omaan soittoon?” : laadullinen tapaustutkimus kuuntelukasvatuksen ja yhteismusisoinnin yhdistämisestä yläkoulussa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tutkimukseni tarkoitus on selvittää, miten kuuntelukasvatus soveltuu yhteismusisoinnin opetuksen välineeksi yläkoulussa. Lähestyn aihetta ensin kirjallisuuden kautta käsittelemällä työni teoreettisessa viitekehyksessä ... -
Korkeakoulutason musikaalilaulunopetus ja musiikkiteatterialan laululliset haasteet : kolmen laulunopettajan käsityksiä
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2020)
opinnäyte (maisteri)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, mitä laulullisia haasteita musiikkiteatterin ala tarjoaa nyt ja tulevaisuudessa vastavalmistuneille korkeakoulutetuille musikaalilaulajille perustuen kolmen laulunopettajan käsityksiin ... -
”Kun muiltakin tulee kivoja ideoita, ei tarvi itse keksiä kaikkee...” : oppilaiden kokemuksia improvisoinnista CAD-metodilla musiikkiopiston pianonsoiton ryhmätunneilla
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2020)
opinnäyte (maisteri)Improvisointi ja säveltäminen on nostettu yhdeksi tavoitekokonaisuudeksi taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteissa (TPOPS 2017). Kokemukseni mukaan musiikkioppilaitosten opettajien työvälineet ... -
"Kun soitin on sinä itse" : luokanopettajien kokemuksia alakoulun laulunopetuksesta ja laulunopetusmateriaalista
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tässä tutkimuksessa tarkastelen lasten laulunopetusta alakoulussa. Kartoitan kolmen luokanopettajan kokemuksia alakoulun laulunopetuksesta sekä sitä, millä tavoin luokanopettajien toteuttamaa laulunopetusta voisi tukea. ... -
Kuoronjohtaja psykologisen turvallisuuden edistäjänä : katsaus kuorolaulun ja hyvinvoinnin yhteyksiin
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kuorolaulu on yhteydessä hyvinvoinnin eri osa-alueisiin ja millaisilla toimintatavoilla kuoronjohtaja voi edistää laulajien kokemaa psykologista turvallisuutta. Kuorolaulun ... -
Kuusikymppisen ensimmäinen sävellys
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tässä tutkimuksessa tutkin musiikin luovan tuottamisen opetusmenetelmiä myöhemmän aikuisiän musiikkikasvatuksessa. Pyrin selvittämään, miten luovaa tuottamista ja siihen liittyviä pedagogisia lähestymistapoja on tutkittu ... -
Laulunopettajan sosioemotionaaliset taidot
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tässä tutkimuksessa tarkastelen laulunopettajan sosioemotionaalisia taitoja ja sosioemotionaalisten taitojen tukemista osana taidepedagogiikkaa. Tutkin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen keinoin sitä, miten laulunopettajan ... -
Melodinen myötätunto : yhteisöllisyys neljän kuudesluokkalaisen kuvaamana musiikkiluokalla
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tutkimukseni tavoitteena on tarkastella kuudesluokkalaisten kokemuksia yhteisöllisyydestä musiikkiluokalla sekä tämän yhteisön yhteyksiä elämäntaitojen oppimiseen. Tutkimuskysymykset ovat: Miten haastateltavat alakoululaiset ... -
”Minä olen kokenut, minä olen tuntenut, minä olen tehnyt” : kolmen musiikinopettajan näkemyksiä musiikkiliikunnasta yläkoulussa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2022)
opinnäyte (maisteri)Tutkielmani käsittelee musiikkiliikuntaa osana yläkoulun musiikinopetusta. Tutkimustehtäväni oli selvittää, millainen rooli musiikkiliikunnalla on yläkoulun musiikinopetuksessa sekä sen mahdollisuuksia edistää nuoren ... -
Monenlaiset oppijat musiikin ryhmäopetuksessa : moninaisuuden huomioiminen koulun musiikinopetuksessa ja sen vaikutukset osallisuuteen ja musiikilliseen toimijuuteen
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tutkimuksessani selvitin, miten musiikinopettaja voi huomioida oppijoiden moninaisuuden koulun musiikinopetuksessa. Moninaisuus käsittää kaikki ihmisen ominaisuudet, ja kasvatuksessa sen huomioiminen tarkoittaa kaikille ... -
Motivaation rakentuminen musiikin oppimisessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2022)
opinnäyte (kandidaatti)Tutkimuksen tehtävänä on tarkastella motivaation rakentumista musiikin oppimisessa sekä eritellä niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat motivaatioon joko sitä tukien tai estäen. Tutkin myös tapoja, joilla opettaja tai vanhemmat ... -
"Mun tehtävä ei ole härkkiä heidän henkilökohtaista tilaansa" : kolmen yläkoulun musiikinopettajan näkemyksiä tilan ja kehon käytöstä luokkahuonetilanteissa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tutkielmani tarkoitus on selvittää, miten kolme keskenään eri ikäistä yläkoulun musiikinopettajaa käyttävät opetustilaansa ja kehoaan suhteessa oppilaiden kehoihin. Tutkimustulokset sisältävät sekä käytännön työskentelyn ... -
Musiikin etäopetus : laadullinen tutkimus musiikin reaaliaikaisesta etäopetuksesta koronapandemian aikana
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tässä tutkielmassa tutkin musiikin reaaliaikaista etäopetusta maaliskuussa 2020 alkaneen koronapandemian aikana. Musiikinopetus asettaa etäopetusyhteyden laadulle esimerkiksi äänenlaatuun ja latenssiin liittyviä ... -
Musiikin opetus rentoutumiskasvatuksen tukena
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää musiikin opetuksen mahdollisuuksia peruskouluikäisten rentoutumistaitojen vahvistamisessa. Tässä tutkimuksessa rentoutumista käsitellään ensisijaisesti osana ... -
Musiikinopettajan pedagogisten lähestymistapojen vaikutus murrosikäisen oppilaan motivaatioon
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää musiikinopettajan mahdollisuuksia tukea erityisesti murrosikäisen oppilaan kokonaisvaltaista motivaatiota pedagogisin lähestymistavoin. Murrosiän aikana lapsuuden sisäinen ... -
Musiikintunti osana hyvinvointia : positiivinen pedagogiikka musiikkikasvatuksen kontekstissa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tutkimukseni käsittelee positiivista pedagogiikkaa ja sen soveltamista musiikkikasvatukssa. Positiivisen psykologia, jonka sivuhaara positiivinen pedagogiikka on, on suhteellisen uusi psykologian suuntaus. Vaikka positiivisen ... -
Musiikki ammattina alati muuttuvassa maailmassa: näkökulmia ammatillisuuteen 2020-luvulla
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2022)
opinnäyte (kandidaatti)Työ musiikkialalla on usein monialaista. Polveilevaa urapolkua kuvaamaan käytetäänkin esimerkiksi termiä portfolioura. Ammattilaisen ura voi koostua usean eri työnantajan ja projektin parissa työskentelystä ja sisältää ...