Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa Kirjalliset opinnäytteet
Viitteet 1-20 / 24
-
Affect=intensity->expression : choreography as a kind of feeling
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)My artistic thesis work olO will work as a base for my written thesis. olO works also as an artistic frame for this writing which defines its topics. This thesis will open my current perspectives to choreography from the ... -
Att sörja för
(2018)
opinnäyte (maisteri)blicken Jag vill skriva om att bli sedd och avsaknaden av att bli sedd. Jag vill undersöka hur jag förhåller mig till blicken i olika sammanhang: på scenen, i naturen, i äldrevården. Vad som sker i mig. I min kropp. Jag ... -
Dry storm
(2018)
opinnäyte (maisteri)The work Dry Strom, is the theoretical part of my thesis. It contains a theoretical frame work and a process description of my artistic part of the thesis, the piece Dry Strom. The theory of the work aims to create an ... -
Echoes in the body : understanding deaf embodiment
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)In this thesis, I consider the corporeality of a deaf person in the context of theatre pedagogy. I approach the subject through the framework of embodied learning and holistic conception of human beings, looking for answers ... -
Herkistymistä kehollisuudelle -Kehomuisti-työskentely lyhytelokuvan lähtökohtana
(2020)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyössäni perehdyn kehomuistiin. Keskityn kehon muistamiseen, kehoon kerääntyneisiin kokemuksiin; niiden aktivoimiseen ja herättelyyn. Ensimmäiseksi työssäni pyritään käsitteellistämään lukijalle ihmisen muistia ... -
_hey t—here – observations with-in a social choreography initiative Urban Anatomies Teleport
(2020)
opinnäyte (maisteri)This written thesis follows processes where social questions yield artistic practices, that I call tools. In addition to this document being a thesis, this is a journal, and an open access archive, and a toolkit. I have ... -
IHANA KAMALA KEHO
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 16.06.2023)
opinnäyte (maisteri)Suhteeni itseeni ja omaan ulkonäkööni on tullut usein tielle näyttelijänammattia harjoittaessa. Minulle oli ollut selvää jo pitkään, että haluaisin kirjoittaa ja tutkia näyttelijän kehosuhdetta ja sitä miten se voi ... -
Katsoja esiintyjän opettajana : rakkaudesta katsojaan
(2020)
opinnäyte (maisteri)Kysyn tässä opinnäytetyössä: Mitä katsoja opettaa esityksestäni minulle? Tutkin tietoa, jota katsojat ja heidän olemassaolonsa esitystilanteessa minulle esiintyjänä mahdollistavat. Tein taiteellispedagogisen opinnäytetyöni ... -
Keho äänessä – tanssipedagogin merkintöjä kehoäänen potentiaalista
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 31.01.2023)
opinnäyte (maisteri)Taiteellis-pedagoginen opinnäytetyöni on tutkielma kehoäänen potentiaalista. Syvennyn aiheeseen kollektiivisen taiteellisen tutkimisen ja kirjoittamisen keinoin. Keskiössä on kehon äänellinen vapautuminen. Kehoäänen ... -
Keitä me olemme? Liikepraktiikka ja ruumissuhde esityksessä olento / olio / otus / eläin / eläjä
(2020)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyöni on taiteellinen tutkimus, jonka taiteellinen osa oli esitys olento / olio / otus / eläin / eläjä. Tutkimuksessani kysyn, millainen voisi olla suhteemme muunlajisiin eläimiin sekä omaan ruumiillisuuteen , kun ... -
Kirjoittamisesta ja kehon harjoittamisesta
(2018)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyössäni tarkastelen tanssijuuden vaikutusta kielellisyyteeni. Opinnäytetyöni kirjoitusprosessin lähtökohtana on ollut nauttia kirjoittamisesta sekä ymmärtää kirjoittamisen merkitystä minulle. Työni aiheet ovat ... -
Lelu - Tanssijan näkökulmia esineiden käsittelyyn
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2021)
opinnäyte (maisteri)Kirjallisessa opinnäytteessäni käsittelen tanssijan näkökulmasta taiteellista suhdettani esineisiin. Hyväksymällä lähtökohdaksi taiteen ja leikin samankaltaisuuden, pohdin ja reflektoin esineiden käsittämistä taiteellisessa ... -
Mielen voima : pohdintaani näyttelijäntaiteesta
(2015)
opinnäyte (maisteri)Mielen voima on pohdintaa oppimistani asioista näyttelijäntyössä. Tässä lopputyössä käsitellään näyttelijäntyön osa-alueita minua kiinnostavista näkökulmista. Näyttelijäntyötä on vaikea tarkastella yleisessä kontekstissa, ... -
Näkyväksi tulemisesta : esiintyjän näkökulmia katseeseen ja katseessa olemiseen teoksessa Voyeur
(2020)
opinnäyte (maisteri) -
Näyttämöllisiä voimia ja ruumiin asentoja: Esiintyjän merkitysmaailmojen muotoutumisesta
(2023)
opinnäyte (maisteri)Kirjallisessa opinnäytetyössäni hahmottelen esiintyjänä toimimiseen liittyvää tietotaitoani. Erittelen ja pohdin erilaisia esiintyjäntyöllisiä strategioita ja orientaatioita sekä näyttämöllisiä voimia, jotka rakentavat ... -
Olemisen muodot erään yläkoulun oppilaiden kehollisuudesta välitunneilla
(2016)
opinnäyte (maisteri)Tämä etnografinen opinnäyte perehtyy erään pääkaupunkiseudun yläkoulun oppilaiden kehollisuuteen. Päädyin tutkimaan tätä aihetta, sillä koen, että aikamme suhde kehollisuuteen on hukassa. Koen, että tänä päivänä kehoon ... -
Olla (vain) ruumis : näyttämön kumouksellinen potentiaali purkaa ruumista sukupuolittavaa katsetta
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2021)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyöni kirjallinen osio on vihaa, älyllisyyttä ja toiveikasta ruumiillisuutta. Se on pyrkimys jäsentää sukupuolta ja löytää näyttämöllisiä keinoja sen uudelleenunelmointiin. Kirjoitustapani – samoin kuin käsitykseni ... -
PLEASURE PLAceYS : om njutning i en konstnärlig praktik
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2021)
opinnäyte (maisteri)I min magisteruppsats PLEASURE PLAceYS: Om njutning i en konstnärlig praktik undersöker jag njutning. Vad är det och hur fungerar det i min konstnärliga praktik? Kan njutning vara en källa för information och kreativitet ... -
Raising artists : dreaming up more holistic dance education
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)In my thesis, I aim to answer the question “How does one raise artists?” by dreaming up and applying a pedagogical practice called raising artists. The research question stems from my experience and observation that dance ... -
Subjektiivisuus voimavarana : tanssijana kokemuksellisissa, aistillisissa ja hoivaavissa praktiikoissa
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Kirjallisessa opinnäytetyössäni ”Subjektiivisuus voimavarana: Tanssijana kokemuksellisissa, aistillisissa ja hoivaavissa praktiikoissa” sanallistan ruumiillisuuden kokemuksellista tasoa sekä hahmottelen, miten oma tanssijuuteni ...