Aikuinen musiikinharrastaja: kirjallisuuskatsaus musiikinharrastajan motivaatiosta
Yliniva, Sanna-Mari (2016)
Tässä tietueessa ei ole tiedostoja, ainoastaan metadata.
Yliniva, Sanna-Mari
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2016
Kandidaatin tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923836
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923836
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee motivaatiota. Lähestyn aihetta tutkimalla, mistä aikuisten musiikinharrastajien motivaatio syntyy ja miten ohjaaja voisi lisätä motivaatiota. Selvitän myös, mitä on musiikin harrastaminen ja missä sitä voi tehdä. Toteutin tutkimukseni kirjallisuuskatsauksena, jossa syvennyin musiikkikasvatuksen, käyttäytymistieteiden, psykologian ja yhteiskuntatieteiden alojen kirjallisuuteen.
Kiinnostuin aiheesta opettaessani saman perheen äitiä ja 7-vuotiasta poikaa pianonsoitossa.Tutkimukseni perusteella musiikin aikuisharrastajalle täytyy ensin syntyä tarve aloittaa musiikkiharrastus. Jotta harrastaminen jäisi pysyväksi ja motivaatio jatkuvaksi, täytyy harrastajaa kohtaan suuntautua kannusteita ja palkkioita. Sisäiset kannusteet tukevat aikuista musiikinharrastajaa pidemmällä tähtäimellä. Ulkoiset kannusteet ovat myös tehokkaita ja voivat nostaa harrastajan itsetuntoa.
Tutkimustuloksena tästä työstä voidaan todeta, että ohjaajalla on seuraavanlaisia mahdollisuuksia motivoida oppijaa: sopivien haasteiden asettaminen oppijalle, ilon ja myönteisten kokemusten edesauttaminen, positiivisen ryhmähengen luominen, oppijan minäpystyvyyden tukeminen, oppijan taustan huomioonottaminen ja hyödyntäminen sekä oppijan musiikillisten mieltymysten huomioiminen.
Kiinnostuin aiheesta opettaessani saman perheen äitiä ja 7-vuotiasta poikaa pianonsoitossa.Tutkimukseni perusteella musiikin aikuisharrastajalle täytyy ensin syntyä tarve aloittaa musiikkiharrastus. Jotta harrastaminen jäisi pysyväksi ja motivaatio jatkuvaksi, täytyy harrastajaa kohtaan suuntautua kannusteita ja palkkioita. Sisäiset kannusteet tukevat aikuista musiikinharrastajaa pidemmällä tähtäimellä. Ulkoiset kannusteet ovat myös tehokkaita ja voivat nostaa harrastajan itsetuntoa.
Tutkimustuloksena tästä työstä voidaan todeta, että ohjaajalla on seuraavanlaisia mahdollisuuksia motivoida oppijaa: sopivien haasteiden asettaminen oppijalle, ilon ja myönteisten kokemusten edesauttaminen, positiivisen ryhmähengen luominen, oppijan minäpystyvyyden tukeminen, oppijan taustan huomioonottaminen ja hyödyntäminen sekä oppijan musiikillisten mieltymysten huomioiminen.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1557]