Ihan kuin olis valaan kohdussa : musiikkikasvatuksen opiskelijoiden kokemuksia fysioakustisesta tuolista
Harjanne, Sofia (2012)
Harjanne, Sofia
Sibelius-Akatemia
2012
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210129407
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210129407
Tiivistelmä
Tarkastelen tässä tutkimuksessa musiikkikasvatuksen opiskelijoiden kokemuksia fysioakustisesta tuolista.
Tutkimukseni teoreettinen tausta pohjautuu musiikin vaikutukseen ihmisessä, muusikon henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin, jännityksen ja stressin ehkäisemiseen sekä musiikkiterapiaan ja fysioakustisen menetelmän soveltamiseen. Perehdyn tutkimuksessani fysioakustisen menetelmän vaikutuksiin, rentoutumiseen, esiintymisjännitykseen ja esiintymisvalmennukseen.
Oma kiinnostukseni musiikkikasvattajien hyvinvointia kohtaan sekä halu tutustua fysioakustiseen menetelmään toimivat kimmokkeena tutkimukselle. Myös oma musiikillinen taustani vaikuttaa halukkuuteeni ymmärtää opiskelijoiden kokemusmaailmaa.
Tutkimukseni on fenomenologis-hermeneuttinen. Pyrin haastattelujen sekä musiikin opiskelijoiden tekemien muistiinpanojen kautta ymmärtämään musiikin opiskelijoiden kokemuksia fysioakustisesta tuolista. Tutkimukseni on tapaustutkimus, jossa haastattelen neljää musiikkikasvatuksen opiskelijaa.
Tutkimus osoitti, että musiikkikasvatuksen opiskelija saa fysioakustisen tuolin avulla oman hetken rentoutua ja rauhoittua sekä nostattaa omaa vireystilaa. Opiskelijat kokevat tuolin miellyttäväksi, rentouttavaksi sekä hyödylliseksi apu- välineeksi rentoutumiseen. Fysioakustisen tuolin koettiin vaikuttavan kehossa edistäen ihmisen kokonaisvaltaista rentoutumista muun muassa rentouttamalla lihaksia ja aktivoimalla pintaverenkiertoa.
Tutkimukseni teoreettinen tausta pohjautuu musiikin vaikutukseen ihmisessä, muusikon henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin, jännityksen ja stressin ehkäisemiseen sekä musiikkiterapiaan ja fysioakustisen menetelmän soveltamiseen. Perehdyn tutkimuksessani fysioakustisen menetelmän vaikutuksiin, rentoutumiseen, esiintymisjännitykseen ja esiintymisvalmennukseen.
Oma kiinnostukseni musiikkikasvattajien hyvinvointia kohtaan sekä halu tutustua fysioakustiseen menetelmään toimivat kimmokkeena tutkimukselle. Myös oma musiikillinen taustani vaikuttaa halukkuuteeni ymmärtää opiskelijoiden kokemusmaailmaa.
Tutkimukseni on fenomenologis-hermeneuttinen. Pyrin haastattelujen sekä musiikin opiskelijoiden tekemien muistiinpanojen kautta ymmärtämään musiikin opiskelijoiden kokemuksia fysioakustisesta tuolista. Tutkimukseni on tapaustutkimus, jossa haastattelen neljää musiikkikasvatuksen opiskelijaa.
Tutkimus osoitti, että musiikkikasvatuksen opiskelija saa fysioakustisen tuolin avulla oman hetken rentoutua ja rauhoittua sekä nostattaa omaa vireystilaa. Opiskelijat kokevat tuolin miellyttäväksi, rentouttavaksi sekä hyödylliseksi apu- välineeksi rentoutumiseen. Fysioakustisen tuolin koettiin vaikuttavan kehossa edistäen ihmisen kokonaisvaltaista rentoutumista muun muassa rentouttamalla lihaksia ja aktivoimalla pintaverenkiertoa.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1551]