Kolmesta kolmeenkymmeneen kosketinsoittajaa : haastattelututkimus sointuopetuksesta Näppärikurssin harmooniryhmissä
Lamminmäki, Neea (2017)
Lamminmäki, Neea
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2017
Seminaarityö
Kirjallinen työ
kansanmusiikki
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923839
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923839
Tiivistelmä
Seminaarityössä tutkittiin sointujen opettamista Näppärikurssin harmooniryhmissä, joissa osallistujien määrä, ikä ja taitotaso vaihtelevat. Teemahaastatteluna toteutetussa tutkimuksessa neljä kosketinsoitinpedagogia kertoi käyttämistään menetelmistä sointuopetuksessa sekä kokemuksistaan ryhmäopetustilanteissa. Haastateltavat pohtivat ryhmäopetukseen liittyviä haasteita sekä yhtenäisen kuulokuvan merkitystä sointukäännösten valintaan suuressa ja heterogeenisessa harmooniryhmässä.
Tutkimuksen tuloksia ovat:
- Oppilaan taitotaso vaikuttaa merkittävästi siihen, missä vaiheessa opintoja ja miten kolmisointuja ja niiden käännöksiä opetetaan
- Soinnun muodon valitseminen kullekin oppilaalle ryhmässä riippuu oppilaan aiemmasta kokemuksesta
- Harmooniryhmälle on hyvä tehdä jokaisesta kappaleesta muutamia erilaisille taitotasoille soveltuvia malleja säestyksen toteuttamiseen
- Suuressa ryhmässä yhtenäistä kuulokuvaa tärkeämpää on taitojaan vastaava tehtävä ja onnistumisen kokemukset
Haastatteluista saadut vastaukset vahvistivat aiemmin tehtyjä yleisiä ryhmäpedagogisia tutkimustuloksia ja kirjoittajan omiin harmooniryhmien opetuskokemuksiin liittyviä havaintoja. Tulokset antoivat ideoita eritasoisten oppilaiden opettamiseen, minkä perusteella työssä pohdittiin myös Näppärikurssin harmooniryhmän toiminnan ja ohjaamisen kehittämistä.
Tutkimuksen tuloksia ovat:
- Oppilaan taitotaso vaikuttaa merkittävästi siihen, missä vaiheessa opintoja ja miten kolmisointuja ja niiden käännöksiä opetetaan
- Soinnun muodon valitseminen kullekin oppilaalle ryhmässä riippuu oppilaan aiemmasta kokemuksesta
- Harmooniryhmälle on hyvä tehdä jokaisesta kappaleesta muutamia erilaisille taitotasoille soveltuvia malleja säestyksen toteuttamiseen
- Suuressa ryhmässä yhtenäistä kuulokuvaa tärkeämpää on taitojaan vastaava tehtävä ja onnistumisen kokemukset
Haastatteluista saadut vastaukset vahvistivat aiemmin tehtyjä yleisiä ryhmäpedagogisia tutkimustuloksia ja kirjoittajan omiin harmooniryhmien opetuskokemuksiin liittyviä havaintoja. Tulokset antoivat ideoita eritasoisten oppilaiden opettamiseen, minkä perusteella työssä pohdittiin myös Näppärikurssin harmooniryhmän toiminnan ja ohjaamisen kehittämistä.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1557]