Musiikin teoriaa vai käytäntöä : musiikin perusteiden opettajien näkemyksiä aineensa kehityssuunnasta
Jurvanen, Hanne (2005)
Jurvanen, Hanne
[H. Jurvanen]
2005
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20051778
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20051778
Tiivistelmä
Opinnot musiikkioppilaitoksen perusasteella koostuvat soitonopiskelusta, yhteismusisoinnista ja musiikin perusteiden opinnoista. Viime vuosina musiikin perusteiden opetus musiikkioppilaitoksissa on kokenut muutoksia, kun keskusjohtoista järjestelmää on purettu ja Opetussuunnitelman 2002 pohjalta jokainen oppilaitoksen on tehtävä nyt omat opetussuunnitelmansa. Opetussuunnitelman perusteet 2002 korostavat tavoitteellista musiikin opiskelua, jossa opetus pohjautuu konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen. Jotta opetus olisi kokonaisvaltaista, perusteissa suositellaan oppiaineiden integrointia ja monipuolisia oppijan yksilölliset tarpeet huomioivia opetuskokeiluja. Musiikin perusteissa osuudessa korostetaan säveltapailutaitojen ja musiikin tuntemuksen lisäksi käytännön musiikillisten valmiuksien harjoittamista, kuten omien sävellysten ja sovitusten työstämistä. Myös SML:n kurssivaatimuksia on ajanmukaistettu. Opettajat ovat joutuneet perusteellisesti pohtimaan toimintansa lähtökohtia ja arvoperustaa ja niiden perusteella opetustavoitteita ja oppiaineiden sisältöjä. Halusin selvittää, mihin suuntaan opetusta tulisi opettajien mielestä kehittää ja mitä ehtoja opetuksen kehittäminen opetuksen puitteille asettaa ja mikä merkitys Opetussuunnitelman perusteilla 2002 on opettajien käytännön työssä.
Tutkimukseni on lähinnä laadullinen kyselytutkimus. Toteutin tutkimuksen marraskuussa 2003 Sibelius-Akatemian Koulutuskeskuksen Muuttuva musiikinteoria -seminaarissa. 26:n vastaajan aineiston analysoin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksia ovat:
*Musiikin perusteiden opetuksessa ja opetuksen puitteissa on suuria oppilaitoskohtaisia eroja. Osa opettajista on jo nyt pystynyt uudistamaan opetustaan haluamaansa suuntaan, osa on vasta aloittamassa uudistustyötä.
*Musiikin perusteiden opettajat haluavat kehittää opetustaan erityisesti huomioiden erilaiset oppijat ja ryhmien erilaiset tarpeet. Tämä edellyttää joustavuutta oppiaineen ajankäytössä, opettajien mahdollisuutta lisäkoulutukseen ja oppilaitoksen opettajien välistä yhteistyötä. *Opettajien näkemykset opetuksen kehitystarpeista ovat hyvin samansuuntaiset Opetussuunnitelman perusteiden 2002 kanssa. Opetussuunnitelman perusteiden 2002 henki vaikuttaa oppilaitosten omiin opetussuunnitelmiin ja sitä kautta ohjaa myös opettajan työskentelyä, mutta SML:n tutkintovaatimukset olivat opettajille turvallisempi ja tutumpi ohjeistus, johon tukeutua. Oppimateriaalilla näytti olevan merkittävä rooli opetustyössä ja opettajat kaipasivat sen uudistusta.
Tutkimukseni on lähinnä laadullinen kyselytutkimus. Toteutin tutkimuksen marraskuussa 2003 Sibelius-Akatemian Koulutuskeskuksen Muuttuva musiikinteoria -seminaarissa. 26:n vastaajan aineiston analysoin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksia ovat:
*Musiikin perusteiden opetuksessa ja opetuksen puitteissa on suuria oppilaitoskohtaisia eroja. Osa opettajista on jo nyt pystynyt uudistamaan opetustaan haluamaansa suuntaan, osa on vasta aloittamassa uudistustyötä.
*Musiikin perusteiden opettajat haluavat kehittää opetustaan erityisesti huomioiden erilaiset oppijat ja ryhmien erilaiset tarpeet. Tämä edellyttää joustavuutta oppiaineen ajankäytössä, opettajien mahdollisuutta lisäkoulutukseen ja oppilaitoksen opettajien välistä yhteistyötä. *Opettajien näkemykset opetuksen kehitystarpeista ovat hyvin samansuuntaiset Opetussuunnitelman perusteiden 2002 kanssa. Opetussuunnitelman perusteiden 2002 henki vaikuttaa oppilaitosten omiin opetussuunnitelmiin ja sitä kautta ohjaa myös opettajan työskentelyä, mutta SML:n tutkintovaatimukset olivat opettajille turvallisempi ja tutumpi ohjeistus, johon tukeutua. Oppimateriaalilla näytti olevan merkittävä rooli opetustyössä ja opettajat kaipasivat sen uudistusta.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1497]