Oppijalähtöisyys Sibelius-Akatemian pop&jazz-laulunopetuksessa : tapaustutkimus kolmesta opettajasta
Meronen, Sofi (2016)
Meronen, Sofi
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2016
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016083023253
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016083023253
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastelen, minkälaisia näkemyksiä kolmella Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen aineryhmän pop&jazz-laulunopettajalla on oppijalähtöisyydestä sekä miten oppijalähtöisyys heidän mielestään näkyy heidän työssään. Lisäksi kiinnostuksenkohteena on, mitkä tekijät tutkittavien mielestä vaikuttavat heidän opettamiseensa ja miten, sekä erityisesti pop&jazz-laulun tasosuoritusvaatimukset opetukseen vaikuttavana tekijänä. Tutkimuksen tavoitteena on myös oppijalähtöisyyden käsitteen selkeyttäminen. Tutkimuskysymykset ovat: mitä tutkittavat opettajat ymmärtävät oppijalähtöisyyden tarkoittavan, miten se heidän mielestään näkyy heidän työssään sekä mitkä asiat vaikuttavat opetukseen ja oppijalähtöisyyden toteutumiseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä määrittelen oppijalähtöisyyden käsitteen ja tutustutan lukijan sen historiallisiin ja teoreettisiin lähtökohtiin. Lisäksi syvennyn lauluinstrumenttiin sekä laulunopetukseen, musiikkikasvatuksen aineryhmän pop&jazz-laulunopetukseen keskittyen. Tutkimukseen osallistui kolme musiikkikasvatuksen aineryhmän pop&jazz-laulunopettajaa, jotka esiintyvät tutkimuksessa anonyymisti. Aineistonkeruumenetelmät ovat observointi sekä teemahaastattelu. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, ja aineisto analysoidaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla.
Tutkimustulosten mukaan opettajien näkemys opettamisesta on suurelta osin oppijalähtöinen. Erityisesti oppilaiden yksilöllistä huomioimista korostettiin. Keskeisenä teemana aineistosta nousi esiin opetuksen ilmapiirin merkitys. Hyvän ilmapiirin opettajat näkivät olevan muun muassa tasavertainen, rento, luovuuteen ja kokeilemiseen kannustava sekä turvallinen. Kun ilmapiiri on hyvä, oppimisen ajateltiin olevan yhdessä etsimistä. Kaksi tutkittavaa näki työnsä melko samanlaisena riippumatta siitä, missä he opettavat. Yksi tutkittavista koki Sibelius-Akatemiassa opettaessaan tasosuoritusvaatimuksilla olevan melko paljon vaikutusta hänen työhönsä muun muassa siten, ettei aikaa kokeiluun ja oman, persoonallisen tyylin etsimiseen jää riittävästi. Kaikki haastateltavat totesivat laulun tasosuoritusvaatimusten aiheuttavan ajankäytöllisiä haasteita.
Tutkittavat opettajat olivat saaneet omassa opiskelussaan sekä sellaista opetusta, jota pitivät hyvänä, että sellaista, jonka halusivat tehdä toisin. Oman opettajuuden todettiin muotoutuneen muun muassa elämänkokemuksen, lukeneisuuden, itsereflektion sekä opiskelun pohjalta.
Teoreettisessa viitekehyksessä määrittelen oppijalähtöisyyden käsitteen ja tutustutan lukijan sen historiallisiin ja teoreettisiin lähtökohtiin. Lisäksi syvennyn lauluinstrumenttiin sekä laulunopetukseen, musiikkikasvatuksen aineryhmän pop&jazz-laulunopetukseen keskittyen. Tutkimukseen osallistui kolme musiikkikasvatuksen aineryhmän pop&jazz-laulunopettajaa, jotka esiintyvät tutkimuksessa anonyymisti. Aineistonkeruumenetelmät ovat observointi sekä teemahaastattelu. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, ja aineisto analysoidaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla.
Tutkimustulosten mukaan opettajien näkemys opettamisesta on suurelta osin oppijalähtöinen. Erityisesti oppilaiden yksilöllistä huomioimista korostettiin. Keskeisenä teemana aineistosta nousi esiin opetuksen ilmapiirin merkitys. Hyvän ilmapiirin opettajat näkivät olevan muun muassa tasavertainen, rento, luovuuteen ja kokeilemiseen kannustava sekä turvallinen. Kun ilmapiiri on hyvä, oppimisen ajateltiin olevan yhdessä etsimistä. Kaksi tutkittavaa näki työnsä melko samanlaisena riippumatta siitä, missä he opettavat. Yksi tutkittavista koki Sibelius-Akatemiassa opettaessaan tasosuoritusvaatimuksilla olevan melko paljon vaikutusta hänen työhönsä muun muassa siten, ettei aikaa kokeiluun ja oman, persoonallisen tyylin etsimiseen jää riittävästi. Kaikki haastateltavat totesivat laulun tasosuoritusvaatimusten aiheuttavan ajankäytöllisiä haasteita.
Tutkittavat opettajat olivat saaneet omassa opiskelussaan sekä sellaista opetusta, jota pitivät hyvänä, että sellaista, jonka halusivat tehdä toisin. Oman opettajuuden todettiin muotoutuneen muun muassa elämänkokemuksen, lukeneisuuden, itsereflektion sekä opiskelun pohjalta.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1548]