Pitkä matka lähelle : orkesterimuusikko yleisötyön tekijänä
Toivonen, Tero (2014)
Toivonen, Tero
[T. Toivonen]
2014
Tohtoritutkinto. Taiteilijakoulutus
DocMus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923825
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923825
Kuvaus
Taiteilijakoulutuksen tohtorintutkintoon liittyvä kirjallinen työ.
Tiivistelmä
Tero Toivonen
Pitkä matka lähelle – Orkesterimuusikko yleisötyön tekijänä
Sibelius-Akatemia, Taiteellisen tohtorintutkinnon kirjallinen työ
2014
83 sivua
Kirjallisessa työssäni kuvaan oman matkani orkesterimuusikkona ja yleisötyön tekijänä. Työni antaa lukijalle kuvan yleisötyöstä, sen lähtökohdista ja nykytilanteesta. Avaan yleisötyön tavoitteita sekä tapaa, jolla alan koulutusta on järjestetty. Matka lavalta muutaman metrin päässä istuvan yleisön joukkoon on orkesterimuusikolle yllättävän pitkä ja haasteellinen. Esittelen työssäni erilaisia yleisötyöprojekteja, joissa itse olen ollut mukana. Lopuksi kuvaan omaa suhdettani yleisötyöhön. Pohdin aihepiiriin liittyviä ongelmia ja erityisesti sen merkitystä nykyisessä taidemusiikkikulttuurissa. Olen löytänyt oman tapani tehdä yleisötyötä, mistä ovat esimerkkinä perustamani Golden Horns -käyrätorviyhtye, Puhti-puhallinorkesteri ja Tapiola Sinfoniettan nykyinen yleisötyö-konsepti nimeltään Marzi-musaa.
Avainsanat: Yleisötyö, Leonard Bernstein, Young People's Concerts, New York Philharmonic, London Sinfonietta, Tapiola Sinfonietta, The Golden Horns, Marzi-musaa, Puhti-puhallinorkesteri
My thesis describes my personal odyssey as an orchestral musician and audience education worker. It addresses the essence of audience education, its basic premises and status quo, its objectives and methods used in the field. The distance from the stage to the audience seated a few metres away is surprisingly long and challenging for a musician. I present some of the education projects in which I have participated, explain my views on the subject and consider some of the problems surrounding education work, and especially its significance to classical music culture. I have found my own way of doing education work in The Golden Horns quartet, the Puhti Wind Orchestra and the most recent education programme, "Marzi Music", of the Tapiola Sinfonietta.
Keywords: Education-work, Leonard Bernstein, Young People's Concerts, New York Philharmonic, London Sinfonietta, Tapiola Sinfonietta, The Golden Horns, Marzi-music, Puhti-windorchestra
Pitkä matka lähelle – Orkesterimuusikko yleisötyön tekijänä
Sibelius-Akatemia, Taiteellisen tohtorintutkinnon kirjallinen työ
2014
83 sivua
Kirjallisessa työssäni kuvaan oman matkani orkesterimuusikkona ja yleisötyön tekijänä. Työni antaa lukijalle kuvan yleisötyöstä, sen lähtökohdista ja nykytilanteesta. Avaan yleisötyön tavoitteita sekä tapaa, jolla alan koulutusta on järjestetty. Matka lavalta muutaman metrin päässä istuvan yleisön joukkoon on orkesterimuusikolle yllättävän pitkä ja haasteellinen. Esittelen työssäni erilaisia yleisötyöprojekteja, joissa itse olen ollut mukana. Lopuksi kuvaan omaa suhdettani yleisötyöhön. Pohdin aihepiiriin liittyviä ongelmia ja erityisesti sen merkitystä nykyisessä taidemusiikkikulttuurissa. Olen löytänyt oman tapani tehdä yleisötyötä, mistä ovat esimerkkinä perustamani Golden Horns -käyrätorviyhtye, Puhti-puhallinorkesteri ja Tapiola Sinfoniettan nykyinen yleisötyö-konsepti nimeltään Marzi-musaa.
Avainsanat: Yleisötyö, Leonard Bernstein, Young People's Concerts, New York Philharmonic, London Sinfonietta, Tapiola Sinfonietta, The Golden Horns, Marzi-musaa, Puhti-puhallinorkesteri
My thesis describes my personal odyssey as an orchestral musician and audience education worker. It addresses the essence of audience education, its basic premises and status quo, its objectives and methods used in the field. The distance from the stage to the audience seated a few metres away is surprisingly long and challenging for a musician. I present some of the education projects in which I have participated, explain my views on the subject and consider some of the problems surrounding education work, and especially its significance to classical music culture. I have found my own way of doing education work in The Golden Horns quartet, the Puhti Wind Orchestra and the most recent education programme, "Marzi Music", of the Tapiola Sinfonietta.
Keywords: Education-work, Leonard Bernstein, Young People's Concerts, New York Philharmonic, London Sinfonietta, Tapiola Sinfonietta, The Golden Horns, Marzi-music, Puhti-windorchestra
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1549]