Hyppää sisältöön
 
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Kirjalliset opinnäytteet
  • Näytä viite
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Kirjalliset opinnäytteet
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pohdintoja soivilta kehiltä : soittajan emansipaatio

Karakorpi, Tiina (2016)

 
Avaa tiedosto
tohtority_korjattu_15.4.16.pdf (2.862Mt)
Lataukset: 

Karakorpi, Tiina
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2016

978-952-329-042-6

In Copyright 1.0

Tohtoritutkinto. Taiteilijakoulutus
DocMus

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-042-6

Kuvaus

Taiteilijakoulutuksen tohtorintutkintoon liittyvä kirjallinen työ.
Tiivistelmä
Karakorpi, Tiina 2015. Pohdintoja soivilta kehiltä. Soittajan emansipaatio.
Kirjallisessa työssäni tarkastelen omaa soittamisen prosessiani. Olen nostanut keskiöön taiteellisen tohtorintutkintoni neljännen konsertin. Valotan sitä ja siihen läheisesti liittyvää kahta pienempää konserttia. Tuon myös mukaan harjoitusperiodin, jossa työstän tohtorintutkintoni viimeisen konsertin keskeistä sävellystä. Pohdin harjoittelun, esiintymisten sekä konserttien tallenteiden katselun ja kuuntelun esiin nostamia tuntemuksia ja niiden synnyttämiä mieli- kuvia, sellaisina kuin ne nousivat esiin elämyshaastattelutilanteissa ohjaajani Katarina Nummi-Kuisman kanssa. Soittamisen prosessi näyttäytyy minulle emansipatorisena, siten kuin filosofi Jürgen Habermas määrittelee.
Avaan soittamisessa keskeistä luovaa ulottuvuutta filosofi Julia Kristevan käsitteiden semioottinen ja symbolinen avulla. Semioottinen – ei-kielellinen, ei-tietoinen – mielen modaliteetti tuottaa jatkuvaa, haastavaa liikehdintää taiteilijan mielessä ja kehossa. Käytän Kristevan käsitteiden ymmärtämisessä apunani psykoanalyytikko Pirkko Siltalan esseitä.
Soittamisen keskeisiä osa-alueita tarkastelussani ovat soolo- ja duo- soittaminen, harjoitteleminen, soittaminen oppilaan asemassa mestarikurssitilanteessa, konserttiin valmistautuminen ja esiintyminen sekä äitiyden vaikutus soittooni. Valotan myös, miten soitta- misen kokemus on erilainen riippuen siitä, kuinka olen valmistautu- nut ja soitanko nuotista vai ilman. Fanny Mendelssohnin musiikin avulla tuon historiallisen näkökulman emansipaatioon.
Avainsanat: pianisti, äiti, soittaminen, prosessi, emansipaatio
Kokoelmat
  • Kirjalliset opinnäytteet [1577]
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetJulkaisusarjat ja lehdetOrganisaatioyksikötOppiaineetAsiasanatJulkaisuajatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste