Raamit luovat vapautta : tapaustutkimus opetussuunnitelman rakentamisesta bändikoululle
Kyrönseppä, Lauri (2016)
Kyrönseppä, Lauri
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2016
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923785
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923785
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli luoda taiteen perusopetuksen valtakunnallista opetussuunnitelmaa noudattava, bändikoulutoimintaan soveltuva opetussuunnitelma ja analysoida tätä luomisprosessia. Haasteena tutkimuksessa oli valjastaa bändiopetuksessa käytössä olevat oppimis- ja opetuskäytännöt, esim. vertaisoppiminen ja oppilaiden osallistaminen, virallisen opetussuunnitelmatekstin alaisuuteen.
Teoreettinen viitekehys muodostui mm. opetussuunnitelmien teorioista ja sosiokulttuurisen oppimisen teoriasta sekä viimeaikaisesta bändikulttuuriin liittyvästä musiikkikasvatustutkimuksesta.
Tutkimukseni on laadullinen, hankesuuntautunut tapaustutkimus. Se sisältää myös piirteitä toimintatutkimuksesta ja seuraa abduktiivisen päättelyn logiikkaa. Koska tutkimusaineisto koostuu lähinnä opetussuunnitelmateksteistä, on käytössä myös sisällönanalyysi. Sisällönanalyysiä kohdistetaan myös valmiiseen opetussuunnitelmatekstiin.
Tutkimusprosessin tuloksena syntyi opetussuunnitelma bändikoululle, joka pohjautuu taiteen perusopetuksen yleisen oppimäärän opetussuunnitelman perusteisiin. Erityispiirteenä opetussuunnitelmassa ovat säveltäminen ja improvisointi läpäisyaineina, jotka tässä yhteydessä nähdään prosessi-, ei produktiorientoituneina. Tämä opetussuunnitelma on askel kohti sellaista opetussuunnitelma-ajattelua, joka tähtää oppijan valtautumiseen täysivaltaiseksi musiikilliseksi toimijaksi.
Teoreettinen viitekehys muodostui mm. opetussuunnitelmien teorioista ja sosiokulttuurisen oppimisen teoriasta sekä viimeaikaisesta bändikulttuuriin liittyvästä musiikkikasvatustutkimuksesta.
Tutkimukseni on laadullinen, hankesuuntautunut tapaustutkimus. Se sisältää myös piirteitä toimintatutkimuksesta ja seuraa abduktiivisen päättelyn logiikkaa. Koska tutkimusaineisto koostuu lähinnä opetussuunnitelmateksteistä, on käytössä myös sisällönanalyysi. Sisällönanalyysiä kohdistetaan myös valmiiseen opetussuunnitelmatekstiin.
Tutkimusprosessin tuloksena syntyi opetussuunnitelma bändikoululle, joka pohjautuu taiteen perusopetuksen yleisen oppimäärän opetussuunnitelman perusteisiin. Erityispiirteenä opetussuunnitelmassa ovat säveltäminen ja improvisointi läpäisyaineina, jotka tässä yhteydessä nähdään prosessi-, ei produktiorientoituneina. Tämä opetussuunnitelma on askel kohti sellaista opetussuunnitelma-ajattelua, joka tähtää oppijan valtautumiseen täysivaltaiseksi musiikilliseksi toimijaksi.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1548]