Tiedostava esittäminen: ohjeita 1700-luvun barokkiohjelmistoa soittaville nuorille harmonikansoittajille
Lhermet, Vincent (2012)
Lhermet, Vincent
Tampereen yliopisto
2012
Seminaarityö
Kirjallinen työ
piano
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201203281607
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201203281607
Kuvaus
Instrumenttiopettajan pedagogiset opinnot [Sibelius-Akatemia].
Tiivistelmä
Tiedostava esittäminen -tutkimuksen tavoite oli tuoda esiin musiikin teorian ja historian mahdollinen merkitys tulkinnan rakentamisessa ja löytää sitä varten konkreettisia ratkaisuja harmonikansoittajille, jotka esittävät 1700-luvun musiikkia melodiabassoharmonikalla.
Tutkimuksen toteuttamiseen käytettiin kirjallista aineistoa sekä haastateltiin kahta Sibelius-Akatemian cembalonsoiton opettajaa Assi Karttusta ja Anssi Mattilaa heidän lähestymistavastaan1700-luvun musiikkiin.
Työn tuloksena havaittiin, kuinka 1700-luvun musiikin soittaminen harmonikalla voi olla sekä oikeutettua että hyödyllistä nuorille harmonikansoittajille. Kaikki musiikillisen materiaalin aspektit (esim. harmonia, kontrapunkti, muoto) on tärkeää tunnistaa, koska yleisesti ottaen tiedostaminen voi auttaa soittajaa kehittämään omaa taiteellista persoonallisuuttaan.
Tutkimuksen toteuttamiseen käytettiin kirjallista aineistoa sekä haastateltiin kahta Sibelius-Akatemian cembalonsoiton opettajaa Assi Karttusta ja Anssi Mattilaa heidän lähestymistavastaan1700-luvun musiikkiin.
Työn tuloksena havaittiin, kuinka 1700-luvun musiikin soittaminen harmonikalla voi olla sekä oikeutettua että hyödyllistä nuorille harmonikansoittajille. Kaikki musiikillisen materiaalin aspektit (esim. harmonia, kontrapunkti, muoto) on tärkeää tunnistaa, koska yleisesti ottaen tiedostaminen voi auttaa soittajaa kehittämään omaa taiteellista persoonallisuuttaan.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1402]