Yhdessä musisoiden : ryhmätuntien vaikutus nuorten alttoviulistien soitonopiskeluun
Hakulinen, Riittaliisa (2011)
Hakulinen, Riittaliisa
Sibelius-Akatemia
2011
Kirjallinen työ
jouset
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201111025778
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201111025778
Kuvaus
Instrumenttiopettajan pedagogiset opinnot [Sibelius-Akatemia].
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen vaikutus ryhmätuntityöskentelyllä on lasten ja nuorten
alttoviulunsoitonopiskeluun. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta alttoviulupedagogia kahdesta eri
musiikkiopistosta.
Ryhmätuntityöskentelyn vaikutus esiintymiskoulutukseen oli huomattava. Ryhmän sosiaaliset tilanteet tuottavat jäsenilleen jatkuvasti spontaaneja tilaisuuksia olla esillä, ja näin esiintymisestä tulee luonteva ja innostava osa pienen muusikon taivalta. Tutkimus selvitti myös sen, että ryhmätuntityöskentely ei yksinään toimi lasten soitonopiskelun muotona alttoviulunsoitossa. Ryhmätunnit toimivat parhaiten opiskelun mausteena yksilöopetuksen rinnalla. Tutkimuksessa havaittiin myös, että ryhmätyöskentelyllä on suuri vaikutus lapsen henkiseen ja sosiaaliseen kasvuun.
Opettajalla on mahdollisuus vaikuttaa positiivisesti lasten elämään, ja tätä mahdollisuutta hänen tulisi myös käyttää.
Kirjallisuuskatsauksessa käsitellään ryhmän psykologisia elementtejä, vuorovaikutusta sekä musiikin ryhmäopiskelua.
alttoviulunsoitonopiskeluun. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta alttoviulupedagogia kahdesta eri
musiikkiopistosta.
Ryhmätuntityöskentelyn vaikutus esiintymiskoulutukseen oli huomattava. Ryhmän sosiaaliset tilanteet tuottavat jäsenilleen jatkuvasti spontaaneja tilaisuuksia olla esillä, ja näin esiintymisestä tulee luonteva ja innostava osa pienen muusikon taivalta. Tutkimus selvitti myös sen, että ryhmätuntityöskentely ei yksinään toimi lasten soitonopiskelun muotona alttoviulunsoitossa. Ryhmätunnit toimivat parhaiten opiskelun mausteena yksilöopetuksen rinnalla. Tutkimuksessa havaittiin myös, että ryhmätyöskentelyllä on suuri vaikutus lapsen henkiseen ja sosiaaliseen kasvuun.
Opettajalla on mahdollisuus vaikuttaa positiivisesti lasten elämään, ja tätä mahdollisuutta hänen tulisi myös käyttää.
Kirjallisuuskatsauksessa käsitellään ryhmän psykologisia elementtejä, vuorovaikutusta sekä musiikin ryhmäopiskelua.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1548]