Maahanmuuttajan sosiaalinen yhdenvertaisuus: systemaattinen kirjallisuuskatsaus moninaisten identiteettien tukemiseen kriittisessä musiikkikasvatuksessa.
Kanninen, Linda (2019)
Kanninen, Linda
2019
Kandidaatin tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052717379
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052717379
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa esittelen musiikkikasvatuksen keinoja vaikuttaa yhdenvertaistavasti
maahanmuuttajaoppilaan sosiaaliseen todellisuuteen kriittisen pedagogiikan ja
moninaisten identiteettien tukemisen näkökulmasta. Tarkastelen, kuinka kriittinen
musiikkikasvattaja voi moninaisia identiteettejä tukemalla vahvistaa
maahanmuuttajaoppilaan sosiaalista yhdenvertaisuutta ja sitä kautta toimijuuden
kokemusta sekä kotoutumista. Tutkimuskysymykseni on:
Miten musiikkikasvattaja voi edistää maahanmuuttajaoppilaan sosiaalista
yhdenvertaisuutta moninaisten identiteettien tukemisen ja kriittisen pedagogiikan
näkökulmasta?
Tutkimukseni keskeisiä käsitteitä ovat monikulttuurisuus, sosiaalinen yhdenvertaisuus
ja moninaiset identiteetit. Teorialuvussa selitän käyttämääni käsitteistöä sekä kerron
lyhyesti maahanmuuttajuuden historiasta ja nykytilanteesta Pohjoismaissa. Esittelen
myös tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen, kriittisen pedagogiikan, ja sen suhteen
musiikkikasvatuksen käytäntöön.
Tutkielma on systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Olen kerännyt ja analysoinut olemassa
olevaa kirjallisuutta, johon perustan tutkimukseni tulokset ja johtopäätökset. Esitän
lähdeaineistoon perustuen ehdotuksia siitä, miten musiikkikasvatuksen käytäntöä ja
tutkimusta tulisi kehittää, jotta se olisi kulttuurisesti sensitiivistä, sosiaalisesti
oikeudenmukaista ja vastaisi tarkoituksenmukaisella tavalla kasvatuksen kentän
globalisoitumisen haasteisiin.
Kriittinen musiikkikasvattaja voi edistää maahanmuuttajaoppilaan sosiaalista
yhdenvertaisuutta tukemalla oppilaan moninaisia identiteettejä siten, että opetuksen
keskiössä on oppilaan oman äänen kuunteleminen ja toimijuuden vahvistaminen.
Musiikkikasvatuksella on erityisiä mahdollisuuksia emansipatoristen tavoitteiden
toteuttamisessa, sillä musiikin keinoin voidaan luoda vaihtoehtoisia kertomuksia eletystä
todellisuudesta ja merkityksellistää kokemuksia uudella tavalla. Keskeistä on pyrkiä
kertomaan maahanmuuttajaoppilaan moninaiset ja muutoksen tilassa olevat identiteetit
osaksi eheää elämäntarinaa. Kriittiseen käytänteeseen kuuluu vastuun ja vapauden
palauttaminen oppilaalle itselleen näissä merkityksellistämisen prosesseissa.
maahanmuuttajaoppilaan sosiaaliseen todellisuuteen kriittisen pedagogiikan ja
moninaisten identiteettien tukemisen näkökulmasta. Tarkastelen, kuinka kriittinen
musiikkikasvattaja voi moninaisia identiteettejä tukemalla vahvistaa
maahanmuuttajaoppilaan sosiaalista yhdenvertaisuutta ja sitä kautta toimijuuden
kokemusta sekä kotoutumista. Tutkimuskysymykseni on:
Miten musiikkikasvattaja voi edistää maahanmuuttajaoppilaan sosiaalista
yhdenvertaisuutta moninaisten identiteettien tukemisen ja kriittisen pedagogiikan
näkökulmasta?
Tutkimukseni keskeisiä käsitteitä ovat monikulttuurisuus, sosiaalinen yhdenvertaisuus
ja moninaiset identiteetit. Teorialuvussa selitän käyttämääni käsitteistöä sekä kerron
lyhyesti maahanmuuttajuuden historiasta ja nykytilanteesta Pohjoismaissa. Esittelen
myös tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen, kriittisen pedagogiikan, ja sen suhteen
musiikkikasvatuksen käytäntöön.
Tutkielma on systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Olen kerännyt ja analysoinut olemassa
olevaa kirjallisuutta, johon perustan tutkimukseni tulokset ja johtopäätökset. Esitän
lähdeaineistoon perustuen ehdotuksia siitä, miten musiikkikasvatuksen käytäntöä ja
tutkimusta tulisi kehittää, jotta se olisi kulttuurisesti sensitiivistä, sosiaalisesti
oikeudenmukaista ja vastaisi tarkoituksenmukaisella tavalla kasvatuksen kentän
globalisoitumisen haasteisiin.
Kriittinen musiikkikasvattaja voi edistää maahanmuuttajaoppilaan sosiaalista
yhdenvertaisuutta tukemalla oppilaan moninaisia identiteettejä siten, että opetuksen
keskiössä on oppilaan oman äänen kuunteleminen ja toimijuuden vahvistaminen.
Musiikkikasvatuksella on erityisiä mahdollisuuksia emansipatoristen tavoitteiden
toteuttamisessa, sillä musiikin keinoin voidaan luoda vaihtoehtoisia kertomuksia eletystä
todellisuudesta ja merkityksellistää kokemuksia uudella tavalla. Keskeistä on pyrkiä
kertomaan maahanmuuttajaoppilaan moninaiset ja muutoksen tilassa olevat identiteetit
osaksi eheää elämäntarinaa. Kriittiseen käytänteeseen kuuluu vastuun ja vapauden
palauttaminen oppilaalle itselleen näissä merkityksellistämisen prosesseissa.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]