Musiikkikasvatus ja aivot: musiikillisen aivotutkimuksen hyödyntäminen musiikkikasvatuksessa
Rantalainen, Karoliina (2019)
Rantalainen, Karoliina
2019
Kandidaatin tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003168233
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003168233
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa selvitän aivotutkimusten hyödynnettävyyttä musiikkikasvatuksessa.
Tutkimustehtävänäni on tarkastella musiikin vaikutuksia aivoissa tutkimuskirjallisuuteen perustuen ja selvittää miten musiikkikasvattaja voisi hyödyntää tätä tietoa työssään.
Tarkasteluni on kriittinen ja sen lähtökohtana on musiikkikasvatuksen näkökulma.
Tutkimuskysymykseni ovat:
1. Mitä musiikkikasvattajan tulisi tietää musiikillisesta aivotutkimuksesta?
2. Miten musiikillisen aivotutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää musiikkikasvatuksen alalla?
Tutkimukseni on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Hyödynsin työssäni musiikki- ja taidekasvatusalojen sekä musiikkipsykologian ja neurotieteen tieteellisiä julkaisuja ja teoksia.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että musiikkikasvattajan on tärkeä tiedostaa miten
musiikki vaikuttaa aivoihin. Esimerkiksi oppimisen prosessi neurofysiologisena ilmiönä on oleellista tietoa, jota työelämässä voi hyödyntää. Tulokset osoittavat myös,
että kyky kriittiseen ajatteluun ja medialukutaito ovat olennaisia musiikkikasvattajan
ammatillisuuden osa-alueita. Musiikkikasvattajat joutuvat usein perustelemaan oppiaineensa tärkeyttä muiden aineiden joukossa, jolloin on tärkeää osata nojautua tieteellisesti luotettaviin tutkimuksiin, jotta ammattikunnan uskottavuus ei kärsi.
Tutkimustehtävänäni on tarkastella musiikin vaikutuksia aivoissa tutkimuskirjallisuuteen perustuen ja selvittää miten musiikkikasvattaja voisi hyödyntää tätä tietoa työssään.
Tarkasteluni on kriittinen ja sen lähtökohtana on musiikkikasvatuksen näkökulma.
Tutkimuskysymykseni ovat:
1. Mitä musiikkikasvattajan tulisi tietää musiikillisesta aivotutkimuksesta?
2. Miten musiikillisen aivotutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää musiikkikasvatuksen alalla?
Tutkimukseni on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Hyödynsin työssäni musiikki- ja taidekasvatusalojen sekä musiikkipsykologian ja neurotieteen tieteellisiä julkaisuja ja teoksia.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että musiikkikasvattajan on tärkeä tiedostaa miten
musiikki vaikuttaa aivoihin. Esimerkiksi oppimisen prosessi neurofysiologisena ilmiönä on oleellista tietoa, jota työelämässä voi hyödyntää. Tulokset osoittavat myös,
että kyky kriittiseen ajatteluun ja medialukutaito ovat olennaisia musiikkikasvattajan
ammatillisuuden osa-alueita. Musiikkikasvattajat joutuvat usein perustelemaan oppiaineensa tärkeyttä muiden aineiden joukossa, jolloin on tärkeää osata nojautua tieteellisesti luotettaviin tutkimuksiin, jotta ammattikunnan uskottavuus ei kärsi.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1548]