Ekologisesti kestävä musiikkikasvatus peruskoulussa
Kohonen, Matleena (2020)
Kohonen, Matleena
2020
Kandidaatin tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052538961
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052538961
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, millaisia mahdollisuuksia musiikinopettajalla on
toteuttaa ekologisesti kestäviin arvoihin ja asenteisiin pohjautuvaa kasvatusta peruskoulun
musiikin tunneilla. Kestävä tulevaisuus vaatii nykyisen elämäntapamme ja
kasvatusjärjestelmien kriittistä tarkastelua ja uudistamista. Myös uusimmassa
perusopetuksen opetussuunnitelmassa (POPS 2014) kestävä kasvatus on näkyvästi läsnä.
Tutkimuskysymykseni olivat:
1. Miten ekologisesti kestävän kasvatuksen tavoitteet ilmenevät peruskoulun
musiikkikasvatuksessa?
2. Miten musiikinopettaja voi toteuttaa ekologisesti kestäviin arvoihin pohjautuvaa
kasvatusta peruskoulun musiikin tunneilla?
Tutkimusmenetelmäni oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Tarkastelin ekologisesti
kestävää musiikkikasvatusta arvokasvatuksen ja kestävän kasvatuksen näkökulmasta.
Keskeisiä käsitteitä olivat etiikka, moraali ja arvokasvatus sekä ekologisesti kestävä
kasvatus.
Tutkimustulosten perusteella ekologisesti kestävä musiikkikasvatus edellyttää opettajan
itsereflektiotaitoja sekä kasvattamista systeemiajatteluun, kestävään luontosuhteeseen ja
aktiiviseen toimijuuteen. Kestävässä kasvatuksessa keskitytään prosessiin ja työtapoihin
lopputuloksen sijaan. Kestävyyden eri osa-alueet tulee käsittää kokonaisvaltaisesti
yhteydessä toisiinsa. Kestävän kasvatuksen periaatteiden omaksuminen on tulevaisuudessa
tärkeää kaikilla koulutusasteilla peruskoulusta yliopistoon. Opettajankoulutukseen tarvitaan
lisää kestävän tulevaisuuden teemojen ja systeemiajattelun koulutusta.
Musiikkikasvatuksen opinnoissa tulisi pohtia nykyistä enemmän omaa arvomaailmaa ja
keskustella kriittisesti kasvatuksen suhteesta yhteiskuntaan.
Musiikki on ihmisille tärkeä voimavara, tunteiden käsittelyn ja ilmaisun väline. Musiikki
parantaa elämänlaatua aineettomasti. Musiikin tekemisessä hyödynnetään luovaa
ongelmanratkaisua ja kuvitellaan vaihtoehtoisia todellisuuksia. Yhteisöllinen ideoiminen ja
oppiminen lisäävät tulevaisuuden toivoa. Nämä ajattelutavat ovat olennaisia
ekososiaalisessa sivistymisessä ja kestävämpään elämäntapaan sopeutumisessa.
toteuttaa ekologisesti kestäviin arvoihin ja asenteisiin pohjautuvaa kasvatusta peruskoulun
musiikin tunneilla. Kestävä tulevaisuus vaatii nykyisen elämäntapamme ja
kasvatusjärjestelmien kriittistä tarkastelua ja uudistamista. Myös uusimmassa
perusopetuksen opetussuunnitelmassa (POPS 2014) kestävä kasvatus on näkyvästi läsnä.
Tutkimuskysymykseni olivat:
1. Miten ekologisesti kestävän kasvatuksen tavoitteet ilmenevät peruskoulun
musiikkikasvatuksessa?
2. Miten musiikinopettaja voi toteuttaa ekologisesti kestäviin arvoihin pohjautuvaa
kasvatusta peruskoulun musiikin tunneilla?
Tutkimusmenetelmäni oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Tarkastelin ekologisesti
kestävää musiikkikasvatusta arvokasvatuksen ja kestävän kasvatuksen näkökulmasta.
Keskeisiä käsitteitä olivat etiikka, moraali ja arvokasvatus sekä ekologisesti kestävä
kasvatus.
Tutkimustulosten perusteella ekologisesti kestävä musiikkikasvatus edellyttää opettajan
itsereflektiotaitoja sekä kasvattamista systeemiajatteluun, kestävään luontosuhteeseen ja
aktiiviseen toimijuuteen. Kestävässä kasvatuksessa keskitytään prosessiin ja työtapoihin
lopputuloksen sijaan. Kestävyyden eri osa-alueet tulee käsittää kokonaisvaltaisesti
yhteydessä toisiinsa. Kestävän kasvatuksen periaatteiden omaksuminen on tulevaisuudessa
tärkeää kaikilla koulutusasteilla peruskoulusta yliopistoon. Opettajankoulutukseen tarvitaan
lisää kestävän tulevaisuuden teemojen ja systeemiajattelun koulutusta.
Musiikkikasvatuksen opinnoissa tulisi pohtia nykyistä enemmän omaa arvomaailmaa ja
keskustella kriittisesti kasvatuksen suhteesta yhteiskuntaan.
Musiikki on ihmisille tärkeä voimavara, tunteiden käsittelyn ja ilmaisun väline. Musiikki
parantaa elämänlaatua aineettomasti. Musiikin tekemisessä hyödynnetään luovaa
ongelmanratkaisua ja kuvitellaan vaihtoehtoisia todellisuuksia. Yhteisöllinen ideoiminen ja
oppiminen lisäävät tulevaisuuden toivoa. Nämä ajattelutavat ovat olennaisia
ekososiaalisessa sivistymisessä ja kestävämpään elämäntapaan sopeutumisessa.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1556]