Keskeneräisiä ajatuksia – Pohdintoja taiteesta ja näyttelemisestä
Hirvonen, Joel (2020)
Hirvonen, Joel
2020
Maisterin opinnäytetyö
näyttelijäntaide
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020072747640
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020072747640
Tiivistelmä
Kirjallinen opinnäytteeni koostuu kuudesta osasta. Ensimmäinen osio on nimeltään prologi ja se sisältää elokuvakäsikirjoitusmuotoon kirjoitetun kohtauksen, joka pohjustaa kysymyksiäni liittyen näyttelijäntaiteeseen ja taiteeseen ylipäänsä. Toisessa osiossa käsittelen laajemmin taidetta. Pohdin sen määritelmiä ja määrittelemistä, ja sitä mikä on oma suhtautumiseni asiaan. Sitä, miten vaikea taidetta on ylipäätään määritellä. Pohdin taiteen arvottamista, sitä onko taidetta mahdollista ylipäänsä arvottaa. Onko olemassa universaalisti hyvää taidetta, vai onko kaikki kiinni kokijan subjektiivisesta maailmankuvasta? Käsittelen taiteen merkitystä ihmiselle, ja sitä miksi taiteella pitäisi olla merkitystä. Pohdin sitä, mitä minä itse pidän taiteena, ja minkälaisia asioita minä arvostan taiteessa. Miten merkittävä osa ymmärtäminen mielestäni on, kun taidetta koetaan. Mitä taide ja taiteilijuus merkitsevät minulle? Kirjoitan siitä mitkä asiat taiteessa puhuttelevat ja koskettavat minua. Siitä siirryn kolmanteen osioon, jossa käsittelen tarinaa ja tunnetta, sillä olen tullut taideosiossa siihen lopputulemaan, että taiteessa minua eniten puhuttelevat juuri tarina ja tunne. Kolmannessa osiossa pohdin sitä, miksi juuri tarina ja tunne puhuttelevat, eivät pelkästään minua, vaan myös laajempana ilmiönä. Miksi ihmisillä on sisäsyntyinen tarve tarinalle ja tunteelle? Mikä oma suhteeni on tarinaan ja tunteeseen? Neljännessä osiossa käsittelen omaa näyttelijäntaidettani, sitä mitä ihanteita ja toiveita minulla on näyttelijyyttä ja näyttelijäntaidetta kohtaan. Miten itse harjoitan tätä taiteen alaa, tai miten ainakin pyrin sitä harjoittamaan. Reflektoin omaa ajatteluani näyttelijäntaiteesta lähinnä Konstantin Stanislavskin ajatteluun näyttelijäntaiteesta. Kerron asioista, joita pidän arvokkaina ja merkityksellisinä näyttelijän ammatissa. Asioista, joiden uskon auttavan minua matkallani paremmaksi näyttelijäksi. Pyörittelen oppimiani asioita ja tekemiäni havaintoja näyttelijäntaiteeseen liittyen. Avaa myös omaa tekemisen tapaani, kuinka minä lähestyn teosta tai roolihahmoa, mitä asioita pidän tärkeinä, kun roolia lähdetään rakentamaan. Viides osio pyörii näyttelijän ammatin ympärillä. Millaisia mahdollisia haasteita näyttelijän ammatissa joutuu tänä päivänä kohtaamaan. Millaisia mahdollisia uhrauksia taiteilija ja näyttelijä joutuu tekemään ammattinsa vuoksi. Millaisia uhrauksia itse olen valmis tekemään. Mitkä asiat helpottavat minua tässä ammatissa ja elämässä ylipäänsä. Millaisia asioita näyttelijyyden vastapainoksi kaipaan.
Kuudes osio on epilogi, joka sekin on elokuvakäsikirjoituksen muotoon kirjoitettu kohtaus. Kohtaus sitoo opinnäytteeni alun kohtauksen kanssa työni kokonaisuudeksi, ja mahdollisesti päättää jonkun luvun elämässäni ja avaa seuraavan.
Kuudes osio on epilogi, joka sekin on elokuvakäsikirjoituksen muotoon kirjoitettu kohtaus. Kohtaus sitoo opinnäytteeni alun kohtauksen kanssa työni kokonaisuudeksi, ja mahdollisesti päättää jonkun luvun elämässäni ja avaa seuraavan.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1488]