Sävelten arkku : tarinaimprovisaatio pianonsoiton ryhmäopetuksessa
Koponen, Emma-Johanna (2021)
Koponen, Emma-Johanna
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Kirjallinen työ
Seminaarityö
piano
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731900
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731900
Tiivistelmä
Tutkimustyössä käsiteltiin tarinaimprovisaatiota pianonsoiton ryhmäopetuksessa. Sen tarkoituksena oli selvittää, kuinka tarinaimprovisaation avulla oppilaissa voisi nostattaa mielikuvitusta, luovuutta ja tarinallisuutta. Työssä pohditaan lapsen oman luovuuden lisäksi ryhmässä toimimiseen ja motivaatioon liittyviä kysymyksiä. Aiheita tutkitaan pianismin ja pedagogiikan näkökulmasta sekä narratiivisen ja luovuusajattelun kautta mm. psykologi Jerome Brunerin ja pianisti Ralf Gothónin teksteihin pohjaten. Tutkimuksessa tuodaan esiin myös pianisti Kristiina Juntun, kirjailija Marjatta Kurenniemen sekä tutkija Liisa Karlssonin ajatuksia. Työssä sivutaan myös kuvataiteen ja musiikin välistä suhdetta.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimukseen sisällytettiin ryhmätunti, johon osallistui viisi 7-11-vuotiasta oppilasta. Tutkimuksen pohjaksi haettiin tietoa olemassa olevasta kirjallisuudesta, joka käsittelee aihetta tukevia teemoja.
Tutkimuksen avulla osoitettiin, että tarinaimprovisaatiolla on myönteistä vaikutusta pianonsoittoon, vuorovaikutukseen ja motivaatioon.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimukseen sisällytettiin ryhmätunti, johon osallistui viisi 7-11-vuotiasta oppilasta. Tutkimuksen pohjaksi haettiin tietoa olemassa olevasta kirjallisuudesta, joka käsittelee aihetta tukevia teemoja.
Tutkimuksen avulla osoitettiin, että tarinaimprovisaatiolla on myönteistä vaikutusta pianonsoittoon, vuorovaikutukseen ja motivaatioon.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1482]