Hyppää sisältöön
 
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Kirjalliset opinnäytteet
  • Näytä viite
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Kirjalliset opinnäytteet
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Virsien yhteislaulusäestys klassisella kitaralla

Asikainen, Hannes (2021)

 
Avaa tiedosto
Virsien yhteislaulusäestys klassisella kitaralla.pdf (2.140Mt)
Lataukset: 

Asikainen, Hannes
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
In Copyright 1.0

Projektin kirjallinen työ
kirkkomusiikki ja urut

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021081843568
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin virsien yhteislaulusäestystä klassisella kitaralla. Työssä esittelemäni säestysmenetelmä perustuu klassisen kitaransoiton mahdollisuuksiin soittaa virren melodiaa ja harmoniaa yhtäaikaisesti. Menetelmän juuret ovat kitarasävellyksissä, joiden esimerkkien mukaisesti olen muodostanut säestystapoja virsisäestäjän käyttöön. Säestystavat ovat koraalisäestys, erilaiset murtosointusäestykset ja pariääniasteikkoihin sekä yksiääniseen säestykseen perustuvat säestystavat.

Virsimelodian soittaminen ja samanaikainen säestys onnistuu parhaiten sävellajeissa, jotka käyttävät kitaran vapaina soivia kieliä. Soitan tutkimuksen virsiesimerkit vain muutamaa kitaran sävellajia käyttäen ja transponoin nämä sävellajit capon avulla yhteislaulukorkeuteen. Säestysmenetelmä antaa mahdollisuuden käyttää koko virren ajan samaa säestystapaa, tai säestystapoja voi vaihtaa säkeistöjen tai yksittäisten säkeiden kohdalla. Säestyksen muutokset ohjaavat yhteislaulua säestäjän tulkitsemaan suuntaan ja näin säestys tukee virsilaulua monipuolisesti ja elävästi.

Esitän tutkimuksen tulokset kahdentoista nuoteille kirjoitetun ja videoille tallennetun virsiesimerkin muodossa. Säestystapojen esittelyluvussa johdatan kitaransoittajia menetelmäni pariin. Tutkimuksen taustoina kerron säestystapojen esikuvina olevista kitarasävellyksistä, capon käytöstä ja sähköisestä äänentoistosta, joka mahdollistaa klassisen kitaran soinnin hyvän kuulumisen kirkkotiloissa yhteislaulun aikana. Tutkimus kehittää klassisen kitaran käyttöä kirkkomusiikissa, esittelee uuden säestysmenetelmän ja antaa monia jatkotutkimuksen aiheita.
Kokoelmat
  • Kirjalliset opinnäytteet [1202]
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetJulkaisusarjat ja lehdetOrganisaatioyksikötOppiaineetAsiasanatJulkaisuajatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste