Taidekasvatus taitteissa : dialogiset ja kehotietoiset lähestymistavat monitaiteista yhteistyötä tukemassa
Keskivinkka, Emilia (2021)
Keskivinkka, Emilia
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Kandidaatin tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021092046681
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021092046681
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää monitaiteisen yhteistyön edellytyksiä ja haasteita sekä sitä miten dialogisilla ja kehotietoisilla lähestymistavoilla voidaan tukea tätä yhteis-työtä. Viimeisin Perusopetuksen opetussuunnitelma peräänkuuluttaa ainerajat ylittäviä opintokokonaisuuksia, ilmiöopiskelua. (POPS 2014). Monialaisten oppimisympäristö-jen suunnitteleminen ja luotsaaminen vaatii laaja-alaista osaamista toiminnan vastuuhen-kilöiltä. Tällaisen osaaminen kehittäminen onkin opettajankoulutuksellinen haaste.
Tutkimuskysymykseni olivat:
1) Mitä monitaiteinen yhteistyö edellyttää ja mitä haasteita se asettaa?
2) Miten ja minkälaisia kehotietoisia ja dialogisia lähestymistapoja voidaan hyödyntää monitaiteisen yhteistyön tukemisessa ja monitaiteisessa pedagogiikassa?
Tutkimusmenetelmäni oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Tarkastelin monitaiteisen yhteistyön muodostumista taidekasvatuksen sekä taiteen ammattikentän näkökulmasta. Keskeisiä käsitteitä olivat dialogisuus, kehotietoisuus sekä monitaiteisuus. Tutkimustu-losten perusteella erilaiset kehotietoiset ja dialogiset lähestymistavat voivat tukea moni-taiteista yhteistyötä usealla eri tavalla. Keskeiseksi tuloksissa nousi toiminnan vastuu-henkilön rooli. Tulevaisuudessa voitaneen tutkia monitaiteisen taidekasvatuksen puit-teissa ainakin yhteistoiminnallisia lähestymistapoja.
Tutkimuskysymykseni olivat:
1) Mitä monitaiteinen yhteistyö edellyttää ja mitä haasteita se asettaa?
2) Miten ja minkälaisia kehotietoisia ja dialogisia lähestymistapoja voidaan hyödyntää monitaiteisen yhteistyön tukemisessa ja monitaiteisessa pedagogiikassa?
Tutkimusmenetelmäni oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Tarkastelin monitaiteisen yhteistyön muodostumista taidekasvatuksen sekä taiteen ammattikentän näkökulmasta. Keskeisiä käsitteitä olivat dialogisuus, kehotietoisuus sekä monitaiteisuus. Tutkimustu-losten perusteella erilaiset kehotietoiset ja dialogiset lähestymistavat voivat tukea moni-taiteista yhteistyötä usealla eri tavalla. Keskeiseksi tuloksissa nousi toiminnan vastuu-henkilön rooli. Tulevaisuudessa voitaneen tutkia monitaiteisen taidekasvatuksen puit-teissa ainakin yhteistoiminnallisia lähestymistapoja.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1209]