Hyppää sisältöön
 
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Kirjalliset opinnäytteet
  • Näytä viite
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Kirjalliset opinnäytteet
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Taidekasvatus taitteissa : dialogiset ja kehotietoiset lähestymistavat monitaiteista yhteistyötä tukemassa

Keskivinkka, Emilia (2021)

 
Avaa tiedosto
Keskivinkka kandidaatintutkielma 14.09.2021 (1).pdf (538.9Kt)
Lataukset: 

Keskivinkka, Emilia
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
In Copyright 1.0

Kandidaatin tutkielma
musiikkikasvatus

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021092046681
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää monitaiteisen yhteistyön edellytyksiä ja haasteita sekä sitä miten dialogisilla ja kehotietoisilla lähestymistavoilla voidaan tukea tätä yhteis-työtä. Viimeisin Perusopetuksen opetussuunnitelma peräänkuuluttaa ainerajat ylittäviä opintokokonaisuuksia, ilmiöopiskelua. (POPS 2014). Monialaisten oppimisympäristö-jen suunnitteleminen ja luotsaaminen vaatii laaja-alaista osaamista toiminnan vastuuhen-kilöiltä. Tällaisen osaaminen kehittäminen onkin opettajankoulutuksellinen haaste.

Tutkimuskysymykseni olivat:
1) Mitä monitaiteinen yhteistyö edellyttää ja mitä haasteita se asettaa?
2) Miten ja minkälaisia kehotietoisia ja dialogisia lähestymistapoja voidaan hyödyntää monitaiteisen yhteistyön tukemisessa ja monitaiteisessa pedagogiikassa?

Tutkimusmenetelmäni oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Tarkastelin monitaiteisen yhteistyön muodostumista taidekasvatuksen sekä taiteen ammattikentän näkökulmasta. Keskeisiä käsitteitä olivat dialogisuus, kehotietoisuus sekä monitaiteisuus. Tutkimustu-losten perusteella erilaiset kehotietoiset ja dialogiset lähestymistavat voivat tukea moni-taiteista yhteistyötä usealla eri tavalla. Keskeiseksi tuloksissa nousi toiminnan vastuu-henkilön rooli. Tulevaisuudessa voitaneen tutkia monitaiteisen taidekasvatuksen puit-teissa ainakin yhteistoiminnallisia lähestymistapoja.
Kokoelmat
  • Kirjalliset opinnäytteet [1209]
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetJulkaisusarjat ja lehdetOrganisaatioyksikötOppiaineetAsiasanatJulkaisuajatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste