Hyppää sisältöön
 
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Kirjalliset opinnäytteet
  • Näytä viite
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Kirjalliset opinnäytteet
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Melodinen myötätunto : yhteisöllisyys neljän kuudesluokkalaisen kuvaamana musiikkiluokalla

Halonen, Eerika (2021)

 
Avaa tiedosto
Halonen_2021_Melodinen_myötätunto.pdf (899.1Kt)
Lataukset: 

Halonen, Eerika
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
In Copyright 1.0

Tutkielma
musiikkikasvatus

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021101150604
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena on tarkastella kuudesluokkalaisten kokemuksia yhteisöllisyydestä musiikkiluokalla sekä tämän yhteisön yhteyksiä elämäntaitojen oppimiseen. Tutkimuskysymykset ovat: Miten haastateltavat alakoululaiset kuvaavat kokemuksiaan musiikkiluokastaan yhteisönä? Miten musiikkiluokka yhteisönä on yhteydessä haastateltavien alakoululaisten elämäntaitojen oppimiseen Perusopetussuunnitelman perusteiden (2014) yleisen arvoperustan valossa?
Johdannossa luon katsauksen yhteisöllisyyden merkitykseen niin nyky-yhteiskunnassa kuin koulumaailmassa. Tuon myös esille tutkimusaiheen taustaa niin musiikkikasvatuksen, kasvatustieteen kuin henkilökohtaisesta näkökulmasta. Teoreettinen viitekehys jakautuu kahteen osaan: musiikkiluokkien historiaan sekä yhteisöllisyyteen ja elämäntaitoihin. Käsittelen näitä teemoja kasvatustieteen, musiikkikasvatuksen, psykologian, filosofian, sosiologian sekä teologian ja uskonnontutkimuksen kirjallisuuden pohjalta.
Keräsin tutkimuksen aineiston puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla, joissa käytin stimulated recall -menetelmää. Haastattelin eräältä musiikkiluokalta neljää oppilasta, jotka olivat haastatteluhetkellä kuudesluokkalaisia. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaisesti.
Tutkimustuloksista selvisi, että musiikkiluokkalaisilla on pääasiassa myönteisiä kokemuksia omasta luokastaan yhteisönä. Hauskanpito, yhteishenki, ystävällinen ja myötätuntoinen ilmapiiri koetaan tärkeiksi tekijöiksi yhteisöllisyyden muodostumisessa ja ylläpitämisessä. Melodinen myötätunto kokonaisvaltaisena elämäntaitona ja asenteena muita ihmisiä kohtaan muodostuu musiikkiluokalla yhteisestä musisoinnista, toisten auttamisesta, kuuntelemisesta sekä kohtaamisesta vuorovaikutuksessa yhteisön muiden jäsenten kanssa.
Kokoelmat
  • Kirjalliset opinnäytteet [1215]
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetJulkaisusarjat ja lehdetOrganisaatioyksikötOppiaineetAsiasanatJulkaisuajatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste