Terveellinen äänenkäyttö kuorossa : kolmen kuoronjohtajan kokemuksia heidän mahdollisuuksistaan vaikuttaa kuorolaistensa äänenkäytön kehittymiseen
Nummela, Iida (2020)
Nummela, Iida
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2020
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102752534
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102752534
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuoronjohtajien kokemuksia terveellisen äänenkäytön opettamisesta kuorolaisilleen. Tutkimuksessa tarkastellaan terveellisen äänenkäytön käsitettä ja selvitetään, millä keinoin kuoronjohtajat voivat vaikuttaa kuorolaistensa äänenkäyttöön.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kuoronjohdosta ja äänenkäytöstä kertovasta kirjallisuudesta. Terveellinen äänenkäyttö ei ole vakiintunut tieteellinen käsite, mutta se on osoittautunut hyväksi sanaksi kuvaillessa kuorossa haettua äänenkäyttötapaa. Terveellisessä äänenkäytössä äänentuottoelimet toimivat tarkoituksenmukaisesti ja äänen harjoittaminen pohjautuu tietoon äänifysiologiasta. Kuorossa kuoronjohtajat opettavat äänenkäyttöä äänenavauksen aikana ääniharjoitusten avulla. Harjoitusten aikana kuoronjohtaja pystyy vaikuttamaan kuorolaistensa äänenkäyttöön myös muilla keinoilla.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla kolmea kuoronjohtajaa, joilla on kokemusta äänenkäytön opettamisesta kuorossa ja jotka mielellään kertovat näistä kokemuksistaan. Aineisto on analysoitu teoriasidonnaisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että äänenkäytön opettaminen kuorossa on oleellista kuorolaisten hyvinvoinnin ja kuoron kehittymisen kannalta. Kuoronjohtajan työkuvaan liittyy harjoituksissa laulupedagogina toimiminen varsinkin harrastajakuorojen kanssa. Kuoronjohtajat lähestyvät äänenkäytön opettamista eri suunnista, mutta heidän ajatuksensa perustuvat samaan tietoon äänifysiologiasta. Äänenavauksessa tapahtuvan opetustyön lisäksi äänenkäyttöön voidaan vaikuttaa harjoitusten aikana myös muilla keinoilla, esimerkiksi johtamisella, ohjelmiston valinnalla ja harjoitustilanteen toimivuudella. Haaste äänenkäytön opettamiselle oli opettamisen tapahtuminen aina ryhmätilanteessa.
Äänenkäytön opettaminen on kuoronjohtajan työssä koko ajan läsnä, mutta äänenkäytön opettamista kuorossa on tutkittu varsinkin Suomessa hyvin vähän. On tärkeää, että kuoronjohtajat ymmärtävät vastuun, joka heillä on kuorolaistensa äänistä ja saavat käsiinsä parhaimmat keinot kehittää kuoroaan.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kuoronjohdosta ja äänenkäytöstä kertovasta kirjallisuudesta. Terveellinen äänenkäyttö ei ole vakiintunut tieteellinen käsite, mutta se on osoittautunut hyväksi sanaksi kuvaillessa kuorossa haettua äänenkäyttötapaa. Terveellisessä äänenkäytössä äänentuottoelimet toimivat tarkoituksenmukaisesti ja äänen harjoittaminen pohjautuu tietoon äänifysiologiasta. Kuorossa kuoronjohtajat opettavat äänenkäyttöä äänenavauksen aikana ääniharjoitusten avulla. Harjoitusten aikana kuoronjohtaja pystyy vaikuttamaan kuorolaistensa äänenkäyttöön myös muilla keinoilla.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla kolmea kuoronjohtajaa, joilla on kokemusta äänenkäytön opettamisesta kuorossa ja jotka mielellään kertovat näistä kokemuksistaan. Aineisto on analysoitu teoriasidonnaisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että äänenkäytön opettaminen kuorossa on oleellista kuorolaisten hyvinvoinnin ja kuoron kehittymisen kannalta. Kuoronjohtajan työkuvaan liittyy harjoituksissa laulupedagogina toimiminen varsinkin harrastajakuorojen kanssa. Kuoronjohtajat lähestyvät äänenkäytön opettamista eri suunnista, mutta heidän ajatuksensa perustuvat samaan tietoon äänifysiologiasta. Äänenavauksessa tapahtuvan opetustyön lisäksi äänenkäyttöön voidaan vaikuttaa harjoitusten aikana myös muilla keinoilla, esimerkiksi johtamisella, ohjelmiston valinnalla ja harjoitustilanteen toimivuudella. Haaste äänenkäytön opettamiselle oli opettamisen tapahtuminen aina ryhmätilanteessa.
Äänenkäytön opettaminen on kuoronjohtajan työssä koko ajan läsnä, mutta äänenkäytön opettamista kuorossa on tutkittu varsinkin Suomessa hyvin vähän. On tärkeää, että kuoronjohtajat ymmärtävät vastuun, joka heillä on kuorolaistensa äänistä ja saavat käsiinsä parhaimmat keinot kehittää kuoroaan.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]