”Niin kauan kun on lyttääjiä, tarvitaan nostajia” : toimijuuden rakentuminen kolmen säveltäjän musiikillisella polulla
Luukkainen, Elisa (2021)
Luukkainen, Elisa
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022031022807
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022031022807
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa käsittelen toimijuuden rakentumista säveltäjän ammatissa. Tutkimusaineisto kerättiin maaliskuussa 2020 haastattelemalla kolmea Yhdenvertaisesti säveltäen -hankkeeseen osallistunutta säveltäjää. Tutkimuskysymyksenä oli: millaiset tekijät ovat tukeneet tai haastaneet säveltäjien toimijuuden rakentumista heidän musiikillisella polullaan? Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä tietoisuutta toimijuuden tukemisen mahdollisuuksista musiikkikasvatuksen pedagogisiin käytänteisiin ja siten luoda tasa-arvoa musiikin alalle. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui toimijuuden teoriasta. Käsittelin toimijuutta paitsi yleisellä tasolla, myös musiikillisena toimijuutena, sukupuolitoimijuutena sekä ammatillisena toimijuutena. Käsittelin sukupuolta tutkimuksessa naiserityisestä näkökulmasta. Tutkimuksessa avattiin myös naisten toimijuutta musiikin ja säveltämisen ammattikentällä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena käyttämällä teoriaohjaavaa analyysia. Tutkimuksen tuloksissa säveltäjien toimijuutta oli tukenut mahdollisuus osallistua musiikkikoulujärjestelmien tarjoamaan instrumenttiopetukseen, käyttää nuotinnusohjelmaa säveltämisen alkuvaiheessa, kannustava palaute ja koulumusikaaleissa säveltäminen. Toimijuutta haastoivat vuorovaikutus muusikoiden kanssa, palautteen ja kritiikin antamisen tilanteet sävellyksen opettajien kanssa, roolien ja työtehtävien vaihtelu säveltäjän ammatissa. Tutkimuksessa tuli esille, että sukupuolittuneet asenteet sävellyksen ja musiikin ammattitehtävissä työ- ja opiskeluympäristöissä ovat edelleen naisen toimijuutta rajoittavia tekijöitä. Sävellyksen kanssa työskentelemisen haastavuus oli myös säveltäjien toimijuutta haastava tekijä säveltämisen alkutaipaleella. Musiikin luovan tuottamisen harjoitteiden sisällyttäminen musiikinopetukseen ja instrumenttiopetukseen voisi madaltaa kynnystä säveltämiseen ja tutustuttaa lapsia ja nuoria säveltämisen praktiikkaan. Tutkimuksen tulosten perusteella vuorovaikutustaitojen merkitys pedagogisessa koulutuksessa nousee tärkeäksi. Lisäksi musiikkikasvatuksen alalla on edelleen syytä tiedostaa ja purkaa säveltämiseen liittyviä sukupuolittuneita asenteita, ja luoda esikuvien moninaisuutta tuomalla näkyväksi erilaisia säveltäjiä ohjelmistovalinnoissa, opetussisällöissä ja -suunnitelmissa.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1571]