Musiikki ammattina alati muuttuvassa maailmassa: näkökulmia ammatillisuuteen 2020-luvulla
Övermark, Lassi (2022)
Övermark, Lassi
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2022
Kandidaatin tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042029672
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042029672
Tiivistelmä
Työ musiikkialalla on usein monialaista. Polveilevaa urapolkua kuvaamaan käytetäänkin esimerkiksi termiä portfolioura. Ammattilaisen ura voi koostua usean eri työnantajan ja projektin parissa työskentelystä ja sisältää hyvinkin erilaisia työtehtäviä, kuten esiinty-mistä, luovaa tuottamista, studiotyöskentelyä ja opettamista. 2000-luvulla ala on ollut murroksessa mm. digitalisaation myötä tapahtuneen musiikin luomisen ja kuluttamisen muutoksessa. Suoratoistopalvelujen myötä äänitemyynnistä saadut tulot ovat pienenty-neet ja esiintymisten painoarvo on kasvanut. Toisaalta digitaalisten alustojen kehitys on luonut täysin uudenlaisia jakelukanavia ja lisännyt mm. videoiden kautta kuunnellun musiikin merkitystä. Samalla työelämä on muuttunut yhteiskunnassa laajemminkin, ja esimerkiksi käsitys yrittäjyydestä on ollut keskustelun kohteena alustatalouden toimijoi-den liikkeelle sysäämänä. 2020-luvun alun koronaviruspandemia on lisännyt entisestään tarvetta uuden oppimiselle ja muuntautumiskyvylle esimerkiksi etäopetuksen ja virtuaa-listen konserttien myötä.
Tässä systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa kartoitetaan ammatillisuuden käsitteen merkitystä ja käyttöä musiikkialalla. Lisäksi tarkastellaan sitä, miten alan korkeakoulu-tuksessa on huomioitu muuttuvan maailman luomat edellytykset ja haasteet. Tutkimus-kysymyksinä ovat: 1) Miten ammatillisuuden käsitettä on lähestytty musiikkialan näkö-kulmasta? ja 2) Miten musiikin ja sitä kautta myös musiikkikasvatuksen ammattilai-suuden näkymät ovat muuttumassa tulevaisuudessa?
Tuloksissa nousee esiin tarve musiikkialan ammatillisuuden uudelleen arvioimiselle viime vuosikymmenten yhteiskunnallisten muutosten myötä. Muutos mahdollistaa poh-dinnan myös koko musiikkialan asemasta yhteiskunnassa. Keskeisenä tekijänä alan muutoksessa on musiikin korkeakouluopetus, jonka kautta tuleville ammattilaisille luo-daan edellytykset toimia 2020-luvun monialaisten urapolkujen kentällä.
Tulevaisuuden globaaleista haasteista keskeisimpänä ekologinen kestävyyskriisi vaikut-taa väistämättä myös musiikkialaan. Musiikkialalla ei ole kuitenkaan pelkästään passii-vinen rooli muutoksiin reagoimisessa vaan sen sijaan myös mahdollisuus aktiivisesti vaikuttaa kehityskulkuihin, joilla taataan ihmisten ja koko maapallon elämän kestävät edellytykset tulevaisuudessa.
Tässä systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa kartoitetaan ammatillisuuden käsitteen merkitystä ja käyttöä musiikkialalla. Lisäksi tarkastellaan sitä, miten alan korkeakoulu-tuksessa on huomioitu muuttuvan maailman luomat edellytykset ja haasteet. Tutkimus-kysymyksinä ovat: 1) Miten ammatillisuuden käsitettä on lähestytty musiikkialan näkö-kulmasta? ja 2) Miten musiikin ja sitä kautta myös musiikkikasvatuksen ammattilai-suuden näkymät ovat muuttumassa tulevaisuudessa?
Tuloksissa nousee esiin tarve musiikkialan ammatillisuuden uudelleen arvioimiselle viime vuosikymmenten yhteiskunnallisten muutosten myötä. Muutos mahdollistaa poh-dinnan myös koko musiikkialan asemasta yhteiskunnassa. Keskeisenä tekijänä alan muutoksessa on musiikin korkeakouluopetus, jonka kautta tuleville ammattilaisille luo-daan edellytykset toimia 2020-luvun monialaisten urapolkujen kentällä.
Tulevaisuuden globaaleista haasteista keskeisimpänä ekologinen kestävyyskriisi vaikut-taa väistämättä myös musiikkialaan. Musiikkialalla ei ole kuitenkaan pelkästään passii-vinen rooli muutoksiin reagoimisessa vaan sen sijaan myös mahdollisuus aktiivisesti vaikuttaa kehityskulkuihin, joilla taataan ihmisten ja koko maapallon elämän kestävät edellytykset tulevaisuudessa.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]