Musiikkikasvattajana kiusaamista vastaan
Grof, Eerika (2022)
Grof, Eerika
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2022
Kandidaatin tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050231774
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050231774
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella lasten ja nuorten elämässä ilmenevää
kiusaamista, kiusaamista ehkäisevää työtä ja niitä keinoja, joita musiikkikasvattajalla
on työssään kiusaamisen ehkäisemiseksi. Tutkimuksessa keskitytään sellaisiin kiusaamiseen
liittyviin seikkoihin, joihin musiikkikasvatuksella voisi ratkaisevasti vaikuttaa.
Tutkimus on luonteeltaan systemaattinen kirjallisuuskatsaus, ja tutkimusaineisto koostuu
musiikkikasvatuksen, musiikkitieteen, psykologian, psykiatrian, sosiologian sekä
ympäristö- ja terveystieteiden tieteenalojen tutkimusjulkaisuista. Tutkimuskysymys
on: Millaisia mahdollisuuksia musiikkikasvatus tarjoaa kiusaamisen ehkäisemiseksi
lasten ja nuorten keskuudessa?
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu tunneälyn, tunnetaitojen, sosiaalisten
taitojen ja empatian merkityksestä kiusaamisenvastaisessa työssä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että musiikillisella toiminnalla on erilaisia
menetelmiä hyödyntämällä hyvät mahdollisuudet vahvistaa yksilön tunnetaitoja,
sosiaalisia taitoja ja empatiakykyä. Nämä taidot ja kyvyt puolestaan voivat toimia kiusaamista
ehkäisevinä ominaisuuksina. Opettajan omilla tunnetaidoilla ja hänen toiminnallaan
luokassa on suuri merkitys, jotta musiikillinen tekeminen voi tuottaa toivotunsuuntaisia
tuloksia työssä kiusaamista vastaan.
kiusaamista, kiusaamista ehkäisevää työtä ja niitä keinoja, joita musiikkikasvattajalla
on työssään kiusaamisen ehkäisemiseksi. Tutkimuksessa keskitytään sellaisiin kiusaamiseen
liittyviin seikkoihin, joihin musiikkikasvatuksella voisi ratkaisevasti vaikuttaa.
Tutkimus on luonteeltaan systemaattinen kirjallisuuskatsaus, ja tutkimusaineisto koostuu
musiikkikasvatuksen, musiikkitieteen, psykologian, psykiatrian, sosiologian sekä
ympäristö- ja terveystieteiden tieteenalojen tutkimusjulkaisuista. Tutkimuskysymys
on: Millaisia mahdollisuuksia musiikkikasvatus tarjoaa kiusaamisen ehkäisemiseksi
lasten ja nuorten keskuudessa?
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu tunneälyn, tunnetaitojen, sosiaalisten
taitojen ja empatian merkityksestä kiusaamisenvastaisessa työssä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että musiikillisella toiminnalla on erilaisia
menetelmiä hyödyntämällä hyvät mahdollisuudet vahvistaa yksilön tunnetaitoja,
sosiaalisia taitoja ja empatiakykyä. Nämä taidot ja kyvyt puolestaan voivat toimia kiusaamista
ehkäisevinä ominaisuuksina. Opettajan omilla tunnetaidoilla ja hänen toiminnallaan
luokassa on suuri merkitys, jotta musiikillinen tekeminen voi tuottaa toivotunsuuntaisia
tuloksia työssä kiusaamista vastaan.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1570]