Ei väliaplodeja, kiitos : pohdintoja nykysirkuksen valosuunnittelusta.
Horton-White, June (2022)
Horton-White, June
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
2022
Maisterin opinnäytetyö
valosuunnittelu
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050633333
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050633333
Tiivistelmä
Valosuunnittelun maisteritutkinnon opinnäytteeni koostuu kirjallisesta osiosta ja taiteellisesta työstä. Taiteellisen työni toteutin yhteistyössä Turun Taideakatemian sirkukseen erikoistuneiden teatteri-ilmaisun ohjaajaopiskelijoiden kanssa, ja tämä Grande Finaleksi nimetty esityskokonaisuus sai ensi-iltansa Turussa 22.05.2021. Grande Finale koostui yhdeksästä sirkusesityksestä ja yhdestä videoteoksesta, ja minä toimin valosuunnittelijana esityksistä kuudessa.
Opinnäytteen kirjallisessa osiossa esittelen taiteellista työtäni ja tutkin länsimaisen sirkuksen visuaalisuutta yleensä. Jälkimmäisessä keskityn erityisesti suomalaisen nykysirkuksen valosuunnitteluun. Valitsin tarkasteluni kohteeksi valosuunnittelun, sillä visuaalisuuden luominen ja hahmottaminen ovat itselleni luontaisimmat tavat lähestyä esittävää taidetta. Sirkuksen visuaalisuudesta on myös kirjoitettu
verrattain vähän, ja toivon kirjoitukseni ruokkivan kiinnostusta alaa kohtaan.
Aloitan kirjallisen osion lyhyellä katsauksella sirkuksen historiaan. Vaikka sirkuksen kehityskulku ei kuulukaan tutkimukseni keskiöön, tekee kontekstin ymmärtäminen nykysirkuksen tarkastelusta mielekkäämpää. En tarjoa absoluuttista väitettä siitä, mikä on perinteistä sirkusta, uutta sirkusta ja nykysirkusta, vaan tuon esille näiden taidemuotojen eri piirteitä.
Taustojen kartoittamisen jälkeen tutkin lajin harrastus- ja koulutusmahdollisuuksia Suomessa. Tarkastelen myös nykysirkuksen asemaa kotimaisella taiteen kentällä ja ulkomailla. Luvussa Havaintoja neljästä näyttämöteoksesta esittelen eräitä suomalaisia nykysirkusesityksiä, ja pohdin sekä 2020-luvun alun esitystarjonnan estetiikkaa että valosuunnittelun roolia siinä.
Luvussa Sirkuksen valosuunnittelun erityispiirteistä esittelen joitakin alalle ominaisia seikkoja. Oman kokemukseni mukaan keskeisimmät eroavaisuudet muiden esittävien taiteiden parissa valosuunnittelijana työskentelyyn löytyvät lavastuksen, ohjelmoinnin, turvallisuuden ja kiertämisen saralta. Sirkukselle on tunnusomaista myös erilaisten välineiden käyttö, ja tässä luvussa esittelen niistä kahdeksaa erityisesti
valosuunnittelun näkökulmasta.
Luvussa Grande Finale kuvailen taiteellista opinnäytettäni suunnittelun, rakentamisen ja toteuttamisen eri vaiheiden sekä valmiiden teosten arvioinnin kautta. Luvun lopussa avaan prosessissa syntyneitä oivalluksia omasta työskentelystäni ja tavoitteistani taiteilijana.
Jälkipuheessa pohdin sirkuksen monipuolisuutta tutkimuskohteena sekä puntaroin kotimaisen nykysirkuksen mahdollista tulevaisuutta ja merkitystä taidekentällä.
Grande Finalen esitystallenne on tekijänoikeudellisista syistä katsottavissa vain erillisellä luvalla.
Opinnäytteen kirjallisessa osiossa esittelen taiteellista työtäni ja tutkin länsimaisen sirkuksen visuaalisuutta yleensä. Jälkimmäisessä keskityn erityisesti suomalaisen nykysirkuksen valosuunnitteluun. Valitsin tarkasteluni kohteeksi valosuunnittelun, sillä visuaalisuuden luominen ja hahmottaminen ovat itselleni luontaisimmat tavat lähestyä esittävää taidetta. Sirkuksen visuaalisuudesta on myös kirjoitettu
verrattain vähän, ja toivon kirjoitukseni ruokkivan kiinnostusta alaa kohtaan.
Aloitan kirjallisen osion lyhyellä katsauksella sirkuksen historiaan. Vaikka sirkuksen kehityskulku ei kuulukaan tutkimukseni keskiöön, tekee kontekstin ymmärtäminen nykysirkuksen tarkastelusta mielekkäämpää. En tarjoa absoluuttista väitettä siitä, mikä on perinteistä sirkusta, uutta sirkusta ja nykysirkusta, vaan tuon esille näiden taidemuotojen eri piirteitä.
Taustojen kartoittamisen jälkeen tutkin lajin harrastus- ja koulutusmahdollisuuksia Suomessa. Tarkastelen myös nykysirkuksen asemaa kotimaisella taiteen kentällä ja ulkomailla. Luvussa Havaintoja neljästä näyttämöteoksesta esittelen eräitä suomalaisia nykysirkusesityksiä, ja pohdin sekä 2020-luvun alun esitystarjonnan estetiikkaa että valosuunnittelun roolia siinä.
Luvussa Sirkuksen valosuunnittelun erityispiirteistä esittelen joitakin alalle ominaisia seikkoja. Oman kokemukseni mukaan keskeisimmät eroavaisuudet muiden esittävien taiteiden parissa valosuunnittelijana työskentelyyn löytyvät lavastuksen, ohjelmoinnin, turvallisuuden ja kiertämisen saralta. Sirkukselle on tunnusomaista myös erilaisten välineiden käyttö, ja tässä luvussa esittelen niistä kahdeksaa erityisesti
valosuunnittelun näkökulmasta.
Luvussa Grande Finale kuvailen taiteellista opinnäytettäni suunnittelun, rakentamisen ja toteuttamisen eri vaiheiden sekä valmiiden teosten arvioinnin kautta. Luvun lopussa avaan prosessissa syntyneitä oivalluksia omasta työskentelystäni ja tavoitteistani taiteilijana.
Jälkipuheessa pohdin sirkuksen monipuolisuutta tutkimuskohteena sekä puntaroin kotimaisen nykysirkuksen mahdollista tulevaisuutta ja merkitystä taidekentällä.
Grande Finalen esitystallenne on tekijänoikeudellisista syistä katsottavissa vain erillisellä luvalla.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1497]