Tulkinnan poluilla : näkökulmia musiikillisen tulkinnan muodostamiseen ja opettamiseen
Hulkko, Milla-Maria (2022)
Hulkko, Milla-Maria
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2022
Seminaarityö
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051836423
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051836423
Tiivistelmä
Tämä seminaarityö käsittelee musiikillisen tulkinnan muodostamista ja sen opettamista kirjallisuuskatsauksen muodossa. Oma asemani tutkimuksen kirjoittajana on taiteellispedagoginen. Keskeisimpänä viitekehyksenä toimii musiikin sosiokulttuurista luonnetta, musiikillista ilmaisua, musiikillista tulkintaa sekä dialogista pedagogiikkaa koskeva lähdekirjallisuus. Työn rakenne etenee tulkintaan vaikuttavista, musiikkiin liittyvistä kirjallisista ja suullisista traditioista, musiikillisen ilmaisun työkalujen kautta tulkinnan rakentamisen henkilökohtaiselle tasolle.
Lähdekirjallisuus osoittaa, että tulkinnan muodostaminen on hyvin moniulotteinen prosessi, jossa esiintyjän omiin ilmaisullisiin pyrkimyksiin sekoittuvat ulkopuolelta tulevat esitystraditioista ja partituurista kumpuavat rajoitteet. Tulkinnan vaikeasti tartuttava luonne aiheuttaa ongelmia myös sen opettamisessa. Tämä seminaarityö ehdottaa tulkinnan opetuksen ongelmiin ratkaisuksi dialogista pedagogiikkaa, jossa vuorovaikutteisuus ja oppilaan aktiivinen rooli edistävät oppilaan oman musiikillisen toimijuuden ja henkilökohtaisen ilmaisun kehittymistä.
Lähdekirjallisuus osoittaa, että tulkinnan muodostaminen on hyvin moniulotteinen prosessi, jossa esiintyjän omiin ilmaisullisiin pyrkimyksiin sekoittuvat ulkopuolelta tulevat esitystraditioista ja partituurista kumpuavat rajoitteet. Tulkinnan vaikeasti tartuttava luonne aiheuttaa ongelmia myös sen opettamisessa. Tämä seminaarityö ehdottaa tulkinnan opetuksen ongelmiin ratkaisuksi dialogista pedagogiikkaa, jossa vuorovaikutteisuus ja oppilaan aktiivinen rooli edistävät oppilaan oman musiikillisen toimijuuden ja henkilökohtaisen ilmaisun kehittymistä.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1557]